Klachten direct na slikken Levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Hyper
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2016, 18:41

Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Hyper »

Hoi,

Ik vroeg me af of mijn klachten van voorbijgaande aard zijn. Ik ben hypo aan het worden na de slok en sinds een paar dagen (vandaag is dag 4 pas) begonnen met Levothyroxine Teva 25mcg. Ik merk dat ik juist een uurtje na inname opgejaagd, trillerig, slappe armen en benen en zweterig wordt. Dit houdt de hele ochtend aan en in de loop van de dag voel ik me weer beter. Volgens mij zou ik er nog helemaal niets van moeten merken nog, maar toch is het zo. Zou dit alleen in het begin zijn? Aantal jaren geleden heb ik euthyrox geslikt tijdens block & replace, ik meen me te herinneren dat ik toen ook die klachten had na 1 dag al en dat het na een langere periode verdween, maar ik weet het niet meer zo goed. Iemand ervaring?
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Patricia31 »

Het kan zeker komen door het opstarten maar het kan ook komen omdat je een tijdje na inname je piekmoment in het bloed hebt waardoor de FT4 wat hoger is.
Ik zou kijken of het met deze lage dosis na nog even vol te houden mogelijk verdwijnt.
Succes!!!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Hyper, welkom!

Misschien ben als je als ex-hyper extra gevoelig voor het tijdelijk verhoogd niveau van de FT4?
Dat wordt dus veroorzaakt door de levothyroxine, waardoor je FT4 direct na inname stijgt, en piekt na gemiddeld een uur of 2, 3 of 4 waarna daling inzet tot de volgende ochtend.
Wie weet helpt het als je je dosis in 2 porties inneemt.
Mensen met een gewone schildklierwerking kennen deze pieken niet.

Sinds kort zijn er een paar mensen op het forum die de dosis al in tweeën verdelen.
Patricia31 heeft positieve ervaring met deze wijze van dosering.
Ik ga haar voorbeeld volgen.

Succes toegewenst!

Kiek

Hieronder een tekeningetje van voorbeelden van de gang van FT4 van gezonde mensen die eenmalig een fikse hoeveelheid levothyroxine innemen.
Dit tekeningetje maakte ik naar aanleiding van de bioequivalentie-discussie.

Je ziet de verschillende 'bergjes'.
De tijd en de hoogte is volkomen individueel bepaald.
Het is een eigenschap van de individuele dynamiek.
En die is bij iedereen dan ook totaal anders.
De vorm waarmee het zich voordoet, met een piek tussen ca. 1.5 en 4 uur, laat een verscheidenheid zien die je kunt tegenkomen.

Dit geldt dus met name ook voor mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.
Over bioequivalentie LT4.jpg
Over bioequivalentie LT4.jpg (16.07 KiB) 2237 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hyper
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2016, 18:41

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Hyper »

Bedankt!

Ik kijk het nog even aan. Het is nog te vroeg om iets over te zeggen nu dan waarschijnlijk, dus ik houd het nog even vol. In tweeën splitsen kan inderdaad altijd nog. Dan moet ik 2 momenten op de dag hebben dat ik nuchter ben en dat lijkt me al helemaal lastig!

Was voornamelijk benieuwd of meer mensen dit ervaren en of het in de loop van de tijd weer over zou gaan. Ik ben overigens inderdaad gevoelig voor iedere verandering (voornamelijk stijging van ft4).

Wat ik nog niet snap Kiek, het stofje dat je slikt is T4 toch? Dat is niet de actieve vorm heb ik begrepen. Wordt dat al binnen die paar uur omgezet in ft4 dan? Dat lijkt me zo snel!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Kiek »

De levothyroxine komt ongebonden, dus als FT4, je lijf binnen.
Afhankelijk van de kwaliteiten in maag en darm geschiedt die opname gemiddeld, trager of sneller.
En andere stofjes binden die binnengekomen verhoogde vrije T4, gemiddeld, trager of sneller.
Zo krijgt het lichaam wel een onnatuurlijk boostje te verwerken.
Extra FT4 betekent vast een extraatje aan T3.
Omzetten gebeurt à la minute, normaal afhankelijk van de vraag van de cellen.
En mogelijk soms opgedrongen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hyper
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2016, 18:41

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Hyper »

Aha! Dat verklaart de zaak dan wel ja. Nou hopelijk is het tijdelijk dan, omdat mijn lichaam die boost nog niet gewend is. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik daar jaren geleden een jaar lang last van heb gehad. En ik weet zeker dat ik dat toen in het begin juist wel had. 🤞
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door laura »

hallo Hyper,

Ook ik ben zo'n hypo na de slok.

Wat je beschrijft, herken ik.
Moet zeggen dat ik dat na +/- 24 jaar nog wel eens heb.
Die trilhanden vooral.

De eerste jaren toen ik aan de euthyrox was, voelde ik ook wel het verschil in tijd tussen slikken en ontbijt.
Een half uur tussen slikken en ontbijt was echt prettiger.
Zat er veel meer tijd tussen was ik gehaaster en trilliger.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Hyper
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2016, 18:41

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Hyper »

Hoi Laura,

Dat is grappig dat je dat zegt. Vandaag is het erger dan voorgaande dagen en er zat meer tijd tussen het innemen en het ontbijt. Ik ga het eens bekijken. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat iemand het wel gewoon tijdens het ontbijt innam en daardoor dus minder last had van die 'bijwerking'. Alleen dat kan ik nergens meer vinden. Wat ik vooral ook zie als ik google, is dat het lijkt dat mensen die Thyrax nemen daar minder last van hebben. (Al weet ik dus niet hoe betrouwbaar dat is). Als het namelijk het effect van een bepaald merk is dan stap ik het liefst gelijk over op een ander middel. Maar misschien moet ik dit ook een kans geven, het is niet voor niets dat mensen instellen zo vervelend vinden, niet zo gek dat ik daar dan ook klachten van heb lijkt me.
Hyper
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2016, 18:41

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Hyper »

Nu iets meer dan een week bezig (ben erg ongeduldig) en nu vooral ook in de nacht heftige zweetaanvallen. Krijg er nu ook een druk in mijn hoofd van. (ik weet van een paar jaar geleden dat ik dat ook steeds had bij het ophogen met Euthyrox, nu heb ik Teva). Als ik over Tirosint lees dan lijkt dat echt een wondermiddel. Het liefst zou ik gelijk daarop overstappen. Ik lees dat mensen ook tijdens ophogen geen bijwerkingen hebben. Dat is toch heerlijk?! Iemand hier ervaring mee? Ik betaal graag iets meer als ik dan geen bijwerkingen heb en snel ingesteld ga raken.
Hyper
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2016, 18:41

Re: Klachten direct na slikken Levothyroxine

Bericht door Hyper »

Hoi BB1100XX,

Dankje voor je reactie. Had jij met Euthyrox daarna geen last meer? Of had je daarmee ook klachten? Mij is verteld nog een week af te wachten en desnoods over op andere medicatie. Al vraag ik me af of ik het dan met andere medicatie ook niet heb, want bij Euthyrox herinner ik me dat ik dat ook had. Aan jouw waardes te zien heb jij ook wel flink geschommeld of niet? Ik heb gewoon geen zin om bij iedere schommeling weer zo zweterig te zijn. En als dat dan met Tirosint verholpen zou zijn (wat ik veel lees), dan is dat enorm fijn natuurlijk. Als ik nou gewoon zeker zou weten dat het na een tijd wel weg gaat dan zet ik gewoon nog even door, maar ben gewoon bang dat ik straks ingesteld ben en dat ik dan nog dat als restklacht heb en alsnog moet overstappen en opnieuw instellen. zo lastig!
Plaats reactie