Onderwerp gesloten

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies

Bericht door Kiek »

Hallo Vivian,

Je bent supergevoelig voor schildklierhormonen.
Dat valt niet mee.

Het voordeel van Tirosint lijkt de profijtelijke opname van T4 in het bloed.
Zelfs koffie houdt de T4 in de Tirosint niet tegen, zeggen Italiaanse onderzoeken.
Maar dit kan een nadeel zijn voor een bepaalde groep mensen.

Bij een deel van de gebruikers lijkt het dan net alsof de snelheid van opname van de FT4 uit Tirosint tijdelijk niet meer bijgebeend kan worden door de TSH.
Alsof je een T4-injectie direct in je bloedbaan krijgt.

Daarom zou het kunnen zijn dat de gewone levothyroxine-pillen voor jou een geschiktere manier is om aan je dagelijkse behoefte van FT4 te voldoen: heel kalm aan.

Je hebt dus groot gelijk om van de Tirosint over te schakelen op de gewone pillen levothyroxine.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies

Bericht door Kiek »

Hallo Vivian,

Mag best hoor, een TSH van 100.
Mijn huismaat vertelt me dat een TSH van 100 of hoger heus niet altijd even erg is.
Hij sliep er lekker onder, zegt ie.

Je hebt gelukkig weinig levothyroxine nodig, omdat je schildklier nog produceert.
Je dagelijkse dosis van 13 µg Tirosint geeft je schildklier maar een korte kalme periode per 24 uur.
Het stoppen met de Tirosint zorgt ervoor dat je schildklier er weer tegenaan moet.
Wie weet lukt dat nu beter dan vroeger.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies

Bericht door Teun »

Geeft niks hoor Vivian, even lekker stoom afblazen. Maar het duurt best even voor alles uit je lijf verdwenen is. Als je er vanuitgaat dat de maximale werking na ongeveer 6 weken is bereikt (komt door de lange halfwaarde tijd van een week) zal de stof ook pas dan helemaal verdwenen zijn. Elke dag een beetje minder zullen we maar zeggen. Hopelijk voor jou ook elke dag wat beter. Wie weet.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies

Bericht door Teun »

Je hebt duidelijk thyrax nodig dus ik zou zeggen beginnen. De uitslag van nu kan als goed uitgangspunt dienen de 31 ste, hierop kan de internist dan verder bouwen. Sterkte.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Advies

Bericht door Bella »

Beste Vivian,

Heb je verhaal nog eens doorgenomen. Vooral je laatste aanvulling (geen krampen meer in handen en voeten) geeft mij de stellige indruk dat je nu niet opnieuw moet gaan beginnen met schildklierhormoon. Je reageert zeer gevoelig, Kiek heeft dat al uitgebreid besproken, en krijgt vrijwel onmiddellijk hyperklachten. Daar zit niemand op te wachten.

Klinkt misschien gek, maar geen schildklierhormoon slikken is ook 'n stabiele situatie... Een FT4 van 18 is niet bepaald laag, dus daar kan je best nog even mee toe. In ieder geval tot aan het bezoek aan de arts aanstaande woensdag. Daar zou ik ook vragen om extra onderzoek. Misschien is er iets bijkomstigs aan de hand? Opflakkering van de Graves, bijschildkliergedonder, B12-problemen... Vraag bij bloedonderzoek om nog eens wat breder te kijken (ontstekingswaarden, antistoffen schildklier, calcium, vitamine D, B12 enz.). Soms wordt het beeld dan toch duidelijker.

Sterkte!
Bella

PS Je wordt niet ziek van 'n hoog TSH, wel van teveel of te weinig schildklierhormoon...
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vriendelijk verzoek aan Kiek

Bericht door Kiek »

Dag DeBob,

Twee onderwerpen betekenen voor mij teveel soesa.
Logica ontbreekt voor het knippen in geschiedenis.

Er valt eigenlijk niets toe te voegen aan de ideeën op je oude draadje.
Het set point is nauwelijks veranderd.

Hogere TSH's komen in bepaalde situaties voor.
Verder doet het zich voor bij bepaalde (ernstige?) psychiatrische aandoeningen, waarover ik verder geen verstand heb.
Of misschien beïnvloed door overige medicatie?
't Kan allemaal.
Daarnaast het bekende niet gedisciplineerde slikken.

De behandelaar heeft meer kennis over de oorzaak van bepaalde waarden.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vriendelijk verzoek aan Kiek

Bericht door Kiek »

Bob, ik word narrig van geschiedenissen verspreid over het forum.
Dat kost me veel te veel tijd.
Hou jullie geschiedenis daarom op één plaats.

Verder is het set point FT4 > 20 pmol/l.
Dat is hoog, dezelfde hoge richting als een ouder set point.

Voor in verhouding hogere TSH's staan in de boeken diverse verklaringen.
Onder andere de verklaringen die ik gaf in m'n vorige berichtje.

Ik heb verder niets zinnigs te vertellen.
Jullie behandelaar weet en kan veel meer.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vriendelijk verzoek aan Kiek

Bericht door laura »

Vivian,

Voor de duidelijkheid heb ik je beide onderwerpen samengevoegd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Onderwerp gesloten

Bericht door laura »

Op verzoek is een account verwijderd.
Daarom zijn alleen antwoorden te zien.

Onderwerp wordt gesloten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gesloten