Steady state

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Steady state

Bericht door Tim »

Goedemorgen,

Ik heb onderstaand gelezen, ik dacht overigens dat ong. 90% van de T4 dosis in het bloed terecht komt.
https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... ad-t4.html

Kun je in de begindagen hogere dosissen nemen om sneller bij een steady state te komen?
Of is dat niet wenselijk?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steady state

Bericht door Kiek »

Hallo Tim,

Het lijstje is bedoeld om een idee te geven wat er dagelijks gebeurt met een hoeveelheid geslikte levothyroxine.
Per dag wordt van je voorraad in je lijf gemiddeld 10% levothyroxine/T4 verbruikt.

Na verloop van tijd neemt het niveau van de voorraad T4 niet meer toe, met de/een ongewijzigde dosis levothyroxine.
Dan wordt er dagelijks evenveel T4 geslikt als verbruikt.
Er is een stabiele toestand bereikt, een steady state.

Dit betekent niet per definitie dat dit voor jou het passende eindniveau is.
Dat is weer een andere evenwichtstoestand, een steady state met een bepaalde hoeveelheid levothyroxine.

Over de absorptie van levothyroxine las ik vroeger over variaties van zelfs 50 oplopend naar 75%.
Nu 90%?
In de bijsluiters staat nog steeds de 'waarschuwing' over de inname van minstens een half uur vóór het ontbijt, om de opname zo ongestoord mogelijk te laten verlopen.

Om vanuit een vastgestelde hypothyreoïdie sneller op niveau te komen zou men zeker de eerste twee dagen een drievoudige dosis in kunnen nemen. Je vult sneller je benodigde veel te lage voorraad aan. Zo bereik je sneller het gewenste eindniveau.
De dagelijkse absorptiepiek is immers vele malen lager dan vanaf een gezond niveau.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Steady state

Bericht door Tim »

Bedankt Kiek. Zo had ik het begrepen.
Duidelijke uitleg.

Om concreet te maken, ik wil het bij mezelf toepassen.
Zal in "eigen" thread berichtje posten.

Die ongev. 90% opname dacht ik ergens gelezen te hebben, kan het niet meer terugvinden dus zal het mis hebben. Waarschijnlijk verstrikt geraakt in alle berichten over alle soorten en merken met alle mitsen en maren.

Groet,
Tim
Plaats reactie