Overstap thyreoidum naar Thyrax update

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Overstap thyreoidum naar Thyrax update

Bericht door Lieke67 »

Ik ben toen Thyrax uit de handel was vorig jaar begonnen met thyreoidum te nemen. In eerste instantie ging dat goed na wel een lange instelperiode waarbij ik met een hoge dosis was begonnen en steeds lager moest.
Op een gegeven moment begonnen er toch weer dezelfde klachten terug te komen die ik met Thyrax ook had. Al moet ik erbij zeggen dat ik het laatste half jaar weinig te klagen had met de Thyrax.
Ook blijf ik steeds een erg hoge hartslag houden wat ik heel vervelend vind, af en toe hartkloppingen.
Weet iemand hoe ik de overstap naar Thyrax het beste kan aanpakken want ik denk dat mijn huisarts er niet veel van weet. En zijn er meer mensen bij wie thyreoidum toch tegenviel want ik lees er voornamelijk positieve verhalen over dus ga al aan mezelf twijfelen.
Dank alvast!
Laatst gewijzigd door Lieke67 op 27 nov 2017, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Toch weer overstappen naar Thyrax?

Bericht door Kiek »

Hallo Lieke,

Voordat je overstapt is het prettig om je huidige TSH/FT4-positie te bepalen.

- je hebt vast een paar waarden van TSH/FT4 op de oude Thyrax.
- ook het beloop van je waarden vanaf Thyrax naar de juiste instelling met thyreoïdum is van belang.
- en je laatste resultaat van TSH/FT4 op je huidige dosis thyreoïdum.

Hoeveel Thyrax gebruikte je, en hoeveel thyreoïdum gebruik je nu?
Zijn je waarden steeds in hetzelfde lab geprikt, 's ochtends vroeg, zonder thyreoïdum in je maag?

Eind jaren negentig/begin 2000 heb ik zoveel mogelijk informatie opgeslurpt over T3.
Daarna een korte periode thyreoïdum gebruikt, waarna jarenlang Cytomel met Thyrax.
Nu gebruik ik alweer jaren alleen levothyroxine.
Dat geeft mij de meeste rust en bevalt me het beste.
De overstap zelf was probleemloos.

Ik ben benieuwd naar je waarden.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Toch weer overstappen naar Thyrax?

Bericht door Lieke67 »

Hallo Kiek

Helaas heb ik al die waarden niet. Tijdens de opbouw bij thyreoidum heb ik nooit bloed geprikt, de laatste keer was van de zomer en toen vond de huisarts mij scherp ingesteld. Ik voelde me toen ook nog goed. Nu niet meer en ben ik weer omlaag gegaan met de dosis vanwege hartkloppingen.
Ik had van Thyrax 225 mg en van Thyreoidum neem ik nu 75 mcg. Wel begonnen met 1 op 1 overstappen maar dat was een drama en nu zit ik zo laag en nog steeds hartkloppingen en een hartslag van boven de honderd..
Mag ik vragen wat jou reden was om weer over te gaan naar reguliere medicatie?
Ik voel me er ook niet goed bij dat ik amper begeleiding krijg, ik heb een natuurarts en stel mijn vragen via de mail maar kan eigen weinig met de antwoorden. Ivm die hartklachten vind ik het link worden..
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Toch weer overstappen naar Thyrax?

Bericht door Teun »

Lieke misschien is het slim om een normaal consult bij de arts te nemen i.p.v. via de mail. Dan kan hij je hart zelf beoordelen en actie ondernemen. Als jij terwijl je waardes "goed" zouden zijn hartklachten blijft houden dan kan er natuurlijk ook iets anders zijn. Je lichaam bestaat uit meer dan alleen de schildklier. In ieder geval sterkte.
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Toch weer overstappen naar Thyrax?

Bericht door Lieke67 »

Dat was ik ook van plan te doen alleen ben ik er nog niet over uit of ik weer over ga stappen op Thyrax. De hartklachten had ik iig niet voor ik thyreoidum slikte dus het zou kunnen dat ik gevoelig reageer op de T3.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Toch weer overstappen naar Thyrax?

Bericht door Kiek »

Hallo Lieke,

Je switchte van 225 µg Thyrax naar 225 mg thyreoïdum.
Zo kreeg je dagelijks een shot van ruim 33 µg T3 te verduren.
Daar raken alle cellen in je lichaam van overspannen.
Mensen produceren andere T4/T3 hoeveelheden en in andere verhoudingen dan varkens (=thyreoïdum). Dat scheelt veel: - varkens 4.2/1 of 3/1 - mensen 12/1.

Ik kan me dus voorstellen dat je met het beleid van je natuurarts gedurende lange tijd niet prettig gevoeld moet hebben. Hij lijkt de werking van een schildklierhormoonhuisihouding niet te kennen.
Je receptoren werden lange tijd gebombardeerd met enorme hoeveelheden T3. Daar kom je niet ongeschonden af.

Je gebruikt nu 75 mg thyreoïdum waarop je nog steeds hartritmesoornissen hebt.

Switch van 75 mg thyreoïdum naar 62.50 µg Thyrax.
Dan verhoog je je T4 van 47 µg naar 75 µg, en vervalt de 11 µg T3.


Zo kan je lichaam herstellen.
En zo kan ook de functie herstellen van je T4, om op de vraag van de cellen zélf T3 aan te maken. Dat vergt geduld.
Mag ik vragen wat jou reden was om weer over te gaan naar reguliere medicatie?
In het begin voelde ik me er best mee, een prettige energieboostje. Later kwam er in toenemende mate een onrustig gevoel bij. Ook bij mindering ging dat niet weg.
Daarom uiteindelijk gestopt met alle T3 en teruggegaan naar alleen Thyrax. Lekker rustig.

Als je afhankelijk bent van pillen schildklierhormoon dan voel je je nooit meer hetzelfde als toen je nog gezegend was met een prima zelfstandig werkende schildklierhormoonhuishouding.
Dat is tot op heden niet na te bootsen met toevoeging van een shotje T3.
Helaas!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Toch weer overstappen naar Thyrax?

Bericht door Lieke67 »

Jeetje Kiek, daar schrik ik wel van! Die natuurarts van mij doet dus maar wat..
Ik ga morgen meteen de huisarts bellen om weer terug naar Thyrax te gaan. Net wat jij zegt, lekker rustig.
Dankjewel voor je feedback!
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Overstap thyreoidum naar Thyrax update

Bericht door Lieke67 »

Ben vrijdag overgegaan op Thyrax en nu doodziek..
Misselijk, overgeven en heel veel spierpijn.
Heeft dit daarmee te maken want ik ben niet ziek. Kan het zijn dat ik moet afkicken van de te grote hoeveelheid T3?
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Overstap thyreoidum naar Thyrax update

Bericht door Bella »

Hoi Lieke,

Niet alleen ‘afkicken’ (idioot woord in deze) maar compleet opnieuw instellen: het zat al helemaal niet goed vóór je de overstap waagde. Vermoedelijk is je dosis T4 nog te laag, gezien de veel hogere dosis die je voorheen gebruikte; dat werd eerder door de T3 in thyreoïdum verhuld.

Zou zo snel mogelijk nuchter TSH en FT4 laten prikken. Met die waarden kan je hier hulp vinden hoe je je dosis T4 het beste aanpast en opbouwt.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: Overstap thyreoidum naar Thyrax update

Bericht door Lieke67 »

Dankje Bella, van de dokter moet ik na zes weken bloed prikken maar eerder is beter dus. Ik kijk het nog even aan, voel me vandaag weer iets beter.
Van de dokter moest ik beginnen met 100 mg maar ik neem de hoeveelheid die Kiek me adviseerde. Was bang dat ik anders weer hartklachten kreeg, die zijn wel bijna weg nu.
Bah, wat een gerommel :cry:
Plaats reactie