Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Ter informatie: deze week neemt Merck contact op over Euthyrox en productie locaties.

+++++++

Het nut van deze volgende tirade tegen farmacie en Merck ontgaat me. Wat schieten we er mee op?

Dat wij als sk-patiënten niet veel aan bioequivalentie hebben is ook om een andere reden allang duidelijk: er wordt vaak met doseringen tot 600mcg getest op een kleine groep gezonde mensen; zonder schildklier-probleem.

En voor de duidelijkheid: de door jou geplaatste/gelinkte documenten heb ik sinds 16 september 2017 al.
Niet slechts die 5, nog 20 meer. 37,3MB
Gewoon via VivreSansThyroide (VST) en door Merck dus al een hele tijd geleden openbaar gemaakt.

De 5 zijn in blauw aangegeven...
Selectie_065.png
Selectie_065.png (191.76 KiB) 906 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Tegen zo'n lange lijst kan ik zeker niet op!
Ik bied onmiddellijk remise aan!


Beste Mark,

Ik schrijf op het forum omdat het mij helpt de achterliggende motieven en onderzoeken van/over de en mijn schildklierbehandeling te begrijpen en te ontwarren.
Het is goed om samen met anderen, geïnteresseerde forumspeurders, in vrijheid te zoeken naar bekende en onbekende onderwerpen. Kortom, op zoek naar de werkelijkheid. Dat vind ik een stimulerende en waardevolle bezigheid.
Als kennis over de schildklierkwaal mij steunt, dan weet ik zeker dat het een groep andere schildklierlijers ook helpt. Hoe meer kennis, hoe makkelijker ermee te leven.

Jarenlang sprong ik met gemak over het onderwerp bioequivalentie heen.
Ik vond het veel te ingewikkeld. Tot het Thyrax-drama. En de speurtocht naar het beste alternatief.

Inderdaad, ik weet nu dat die bioequivalentie geen relatie heeft met een schildklieraandoening.
En ook hierover denk ik hardop en kritisch na al dan niet op het forum, samen met en voor geïnteresseerden.

Zolang de farma maar een stabiel product levert, en de inhoud redelijk constant blijft, en ik weet hoe om te gaan met de volgende switch, zolang zal het voor mij en de mijnen wel meevallen. En ik hoop voor alle mensen die afhankelijk zijn van levothyroxinepillen.

Want onzekerheid is een van de ernstigste bijproducten van de schildklierbehandeling.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Ik heb ondertussen al reacties gehad van Merck. Ze willen niet dat ik de mail zo maar ga verspreiden, dus ik schrijf het hier op eigen titel, in eigen woorden.

Alle Euthyrox voor de Nederlandse markt (dus ook die via parallelimport) komt uit Darmstadt, uit één fabriek, uit één productieproces, met dus dezelfde samenstelling, allemaal "old formulation". Er is alleen vergunning voor import "old formulation".
Ook de verpakking in blisters vindt allemaal plaats in Darmstadt.
Er vindt dus geen bulktransport naar bijv Roemenië plaats, om het daar pas te verpakken. Zoiets zou verandering/verschil in kwaliteit kunnen opleveren.

Die term gebruiken ze zelf: old formulation. Daarmee is ook wel definitief dat er "new formulation" komt.

Ik heb niet gevraagd wanneer de nieuwe formule in Nederland geïntroduceerd wordt. Daar gaan ze toch niet op antwoorden - als het al bekend is.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Elke klacht als gevolg van een verandering is bij voorbaat gegrond.

Levothyroxine is een medicijn met een uiterst smalle therapeutische werking. Voor ieder individu geldt een andere dosering levothyroxine. Bovendien geldt dat er een aangeboren individueel optimaal werkingsgebied bestaat, waarbinnen de gebruiker zich goed voelt.
Deze 3 componenten onderscheiden levothyroxine farmaceutisch van andere geneesmiddelen.

Merck heeft de oude receptuur van Euthyrox gewijzigd. Dat leidde tot klachten bij een half miljoen franse gebruikers.

Begin deze maand eiste een groep van 32 franse gebruikers dat Merck de oude receptuur van levothyroxine weer beschikbaar zou stellen. En ze wonnen! Dit speelde zich af in de rechtbank in Toulouse.
Merck is nu verplicht deze groep te bedienen met de oude Euthyrox op straffe van 10.000 euro per dag.
Merck gaat in beroep.

Hoewel de franse pillenwaakhond de ANSM (dat is als de nederlandse CBG) de nieuwe pillen goedkeurde zijn in Frankrijk een half miljoen gebruikers overgestapt op een ander levothyroxine. De buurlanden werden al geconfronteerd met een verhoogde vraag naar de oude Euthyrox.
De franse minister van gezondheid had daarop Merck gevraagd in Frankrijk weer het oude recept voor Euthyrox te gebruiken.
Merck merkte op dat eind 2018 de oude voorraden op zijn.

Het lijkt dat dit gevolgen heeft voor de receptuur van Euthyrox in Nederland. Het gesjoemel met buitenlandse doosjes en andere vormen van onbegrijpelijke manipulaties zal dan misschien ook voorbij zijn.

Het is niet duidelijk welke rol de EMA speelt in dit soort discussies.
In een artikel in de BJM las ik:
The European Medicines Agency is unfazed by recent events, however. It said that the pattern of side effects is the same for both Lévothyrox versions, and that “particularly high media attention and strengthened surveillance” may have increased reporting of side effects.
Deze beoordeling van de EMA laat de onbekendheid zien met de levothyroxines, en de individuele effecten.

Ondanks het bestaan van de EMA bepaalt elk Europees land uiteindelijk z'n eigen politieke keuzen wat betreft de toelating van (gewijzigde) medicijnen.
Het is de vraag hoe Nederland zich zal opstellen.


https://www.asso-malades-thyroide.fr/wo ... y/accueil/
https://www.bmj.com/content/360/bmj.k714
Barbara Casassus 2018 Risks of reformulation: French patients complain after Merck modifies levothyroxine pills
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Onze Franse collega-levothyroxine-gebruikers bevinden zich midden in de gevolgen van een gedwongen levothyroxine-omschakeling.
De situatie is identiek aan de opgedrongen Nederlandse Thyrax-affaire.
In Frankrijk gaat het over de Euthyrox.
Een nieuwe samenstelling betekent een andere werking.

Direct wilden in Frankrijk 500.000 gebruikers (van de 3 miljoen) de oude levothyroxine terug.
Dat werd uiteindelijk anderhalve week geleden voor een groep van 32 patiënten door de Franse justitie aan Merck opgelegd.
Merck gaat in beroep.

Momenteel lijkt in Frankrijk een grote groep over te stappen naar Tcaps, het equivalent van Tirosint.
De beschikbaarheid van Tcaps is hier en daar een probleem.
Een vrouw schrijft over haar toekomstperspectieven. Ze maakt zich zorgen over de betaalbaarheid van levothyroxine.
De Tcaps wordt momenteel niet geheel vergoed.
Er moet tot nog toe ca. 10 euro per maand zelf betaald worden.
Er zijn mensen die zich dat niet kunnen veroorloven.

Vorige week hebben de Franse patiëntenorganisaties een vertaling in handen gekregen van een Engels overzicht uit 2013 over de werking en eigenschappen van levothyroxine.
Het bevat de voor ons bekende verhalen over bioequivalentie, oplosbaarheid en afwijkingen van doseringen.
Het is kwalijk dat in dat rapport de levothyroxine met naam en toenaam niet-als-narrow-therapeutic-drug wordt aangemerkt.
Hoe haalt de Engelse CBG het in hun hoofd!

https://assets.publishing.service.gov.u ... n_2013.pdf

https://www.forum-thyroide.net/pdf/Levo ... pe_ENG.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Ha ha, Tcaps, natuurlijk.

Het zogenaamde wondermiddel want het bevat geen smerige hulp- en vulstoffen. Feest van "herkenning". Soortgelijke discussies over hulpstoffen waren tot 2011 ook in Duitsland, daarna verstomde het daar (lijkt het). Ook in de VS nooit doorgebroken.

Association Vivre sans Thyroïde schreef gelijk al dat het geen wondermiddel was, maar plaatste wel een filmpje waarin het wél als zodanig werd aangeprezen.

En in Nederland gaan ze ondertussen regelmatig weer terug naar Thyrax (met de meeste vulstoffen van allemaal, inclusief erkende allergica als kleurstoffen.

Interessanter was eigenlijk het onderzoek over levothyroxine zelf, en het mogelijke D-T4 dextrogyre versus L-T4 levogyre. Daarnaast lijkt ook kristallisatie en vervolgens de oplossing in de maag misschien een rol te kunnen spelen waardoor toch een soort van verschillende levothyroxine moleculen ontstaan.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

T4 schijnt een symmetrisch molecuul te zijn.
Welk nieuw levothyroxine onderzoek bedoel je met rechts en/of linksdraaiende moleculen?
Ik herken het begrip rechts- of linksdraaiend van de yoghurt van de alto's.
En nu ook uit de natuurkunde als draaiing van de polarisatie van licht.
Overigens is het idee van verschillende levothyroxine-moleculen science fiction.

Het lijkt dat je de Thyrax-affaire niet hebt meegemaakt.
Anders zou je het begrijpen waarom mensen in Frankrijk naar Tcaps overstappen.
Je bent afhankelijk van die pillen. Je wilt zekerheid en stabiliteit.
En zonder enige informatie wordt dat gewijzigd.
Laatst gewijzigd door Kiek op 23 jun 2018, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

I Sorry: https://mobile.francetvinfo.fr/sante/le ... ef=acc_dir

Er lijkt toch op enig moment verschil te kunnen zijn; of dat ook functioneel verschil blijkt te zijn en of dat werkelijk dergelijke gevolgen zou kunnen hebben...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Nou moe! Merck zegt dat er geen rechtsdraaiende pillen bestaan.
Nu serieus: welk onderzoek bedoel je? Waar kan ik dat vinden?
En ik bedoel dan niet een verhaaltje dat nergens op slaat.

Merck antwoordt in France Info:
"Nous démentons de façon formelle la présence de forme dextrogyre dans les comprimés de Levothyrox, qu’il s’agisse de l’ancienne ou de la nouvelle formule", ajoute Valérie Leto, Pharmacien Responsable de Merck, auteure du communiqué. "Concernant la présence d’une forme de lévothyroxine différente dans la nouvelle formule du Levothyrox (forme Dextrogyre D-T4), nous affirmons formellement que tel n’est pas le cas. Nous rappelons que la substance active utilisée pour Levothyrox nouvelle formule est strictement identique à celle présente dans l’ancienne formule du Levothyrox (forme Levogyre dite L-T4 forme moléculaire)."

Aanvullend: er bestaat geen studie uit de laatste veertig jaar. Er was voorheen iets dat als cholesterolverlager gebruikt werd, dextrothyroxine (Thyroidmanager: Effects of the environment, chemicals and drugs on thyroid function. http://www.thyroidmanager.org/chapter/e ... -function/ )

Er is niks.
Het blijkt een Franse patiëntenorganisatie (AFMT) te zijn die dit rechtsdraaiende balletje heeft opgeworpen, misschien gestimuleerd door Thyroid UK.
Citaat over Merck: The laboratory also denied any presence of another contentious molecule: dextrogyre, in its new or old formulas of the drug - another subject of the AFMT’s investigation.
Dextrogyre, another kind of thyroid drug, has come under scrutiny in recent years after being banned in the United States due to alleged side-effects including cramps, headaches and hair loss.
https://www.connexionfrance.com/French- ... roid-study
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Dextrotygre schijnt in de VS verboden te zijn.

Dit plaatje werd ook rondgestuurd (o.a. Twitter)
IMG_20180623_125806.jpg
IMG_20180623_125806.jpg (17.29 KiB) 818 keer bekeken
Verder:
https://link.springer.com/article/10.1007/BF03347158
https://link.springer.com/article/10.10 ... 010-0916-8
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/447807/
https://www.sciencedirect.com/topics/ne ... othyroxine


Ik blijf het idee vasthouden dat ook in Frankrijk de meeste klachten door andere dosis komen.

Maar als ik dit soort voor mij nieuwe info lees, verhalen van mensen die opens op wonderbaarlijke wijze zich beter voelen bij ánder merk, hou ik oog open voor de mogelijkheid dat niet alle levothyroxine exact hetzelfde is.
Ook dat er door opname in kristalstructuur van pil er verschillen kunnen zijn, die misschien toch na oplossing blijven.

Eerder viel ook op dat soms de werkzame stof met toevoeging pentahydraat werd genoemd, soms niet. Wat doen die 5 water moleculen in het kristal vd pil? Ff simpel gezegd.
Plaats reactie