Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door laura »

Mark:
En dus is alles wat SON vertelt opeens niet waar?

Kijk, overleg erover bij CBG: ook nepnieuws? Fake?
https://www.cbg-meb.nl/documenten/verga ... ganisaties
Wat toen verteld werd door SON over Aspen in Oss geloofde ik. Waarom niet.
Het werd alleen zo vreemd dat Thyrax niet op de productenlijst stond van Aspen Oss.
En uit een mailwisseling van mij met het CBG bleek dat het CBG niet alles mocht vertellen.

Wat kan ik dan geloven?

Lees dit nog eens: https://schildkliertje.blogspot.nl/2014 ... et-in.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door ineke »

door M » 11 mei 2018, 17:40
Alle Euthyrox wordt in Darmstadt geproduceerd.
Alle Euthyrox heeft (in ieder geval op papier) dezelfde samenstelling.
door M » 11 mei 2018, 20:25
En je weet, ik neem niks aan voetstoots aan. Maar ik ga wel van het goede, van een normale gang van zaken uit. En ik weiger op voorhand al te geloven dat we allemaal continu genept en bedrogen worden.
Er zitten dus géén andere vulstoffen in.

En dus heb ik - vanmiddag, vóór je reactie al - nog maar eens een uitgebreide mail aan Merck gestuurd. Zoals anderen ook al eens gedaan hebben. Zoals ik ook al eens naar Merck Frankrijk gestuurd heb. Waarna ik een keurig telefoontje met toelichting kreeg.
Mark,
Kiek heeft zeker wel gelijk om wantrouwig te zijn tegenover de farmacie.
Merck produceert ook de Levothyrox in China (zie artikel met Dr. Nicolas Bouvier)


Tevens heb ik een vriendelijk verzoek aan jou;
Gelet op je mail naar Merck Frankrijk, zou jij - wat ik hieronder vermeld - voor ons willen vertalen uit het Frans?

Dat zijn diverse artikelen waaronder van de Franse Schildkliervereniging en het Franse bureau( zoals onze CBG) met 2 rapporten.

Ook een interview met een Franse dokter over de samenstelling van de euthyrox en dat artikel heb ik met behulp van Google translate vertaald. Opmerkelijke feiten komen naar voren.



Schandaal met levothyroxine Merck Frankrijk.

"[Dans la nouvelle formule du Levothryox], on met en évidence des nanoparticules avec des alliages fer-chrome, chrome-nickel, fer-chrome-silicium, ferrochrome-aluminium, alors que dans l'ancienne formule, il y avait seulement quelques débris d'acier", s’est exprimé le Dr Jacques Guillet lors d’une conférence de presse le 2 mai. Celui-ci a en effet analysé la composition du médicament au profit de l'Association française des malades de la thyroïde (AFMT)


In de nieuwe formule van Levothryox belichten we nanodeeltjes met ijzer-chroom, chroom-nikkel, ijzer-chroom-silicium, ferrochroom-aluminiumlegeringen, terwijl er in de oude formule slechts een paar stukjes puin waren. , Dr Jacques Guillet vertelde een persconferentie op 2 mei, die de samenstelling van het medicijn in het voordeel van de Franse Vereniging van Schildklierpatiënten (AFMT) analyseerde

https://www.francetvinfo.fr/sante/malad ... 33809.html

http://www.leparisien.fr/societe/levoth ... 694781.php

http://actualites.leparisien.fr/thyroide




Scandale du Levothyrox : Le laboratoire Merck a changé la formule simplement pour augmenter ses profits
Docteur Nicolas Bouvier : « Le Levothyrox est un scandale industriel et institutionnel »

Le docteur Nicolas Bouvier a porté plainte contre le laboratoire Merck pour « tromperie aggravée » suite à la mise sur le marché de la nouvelle formule du Levothyrox.
Ce médecin généraliste, qui a été rattaché dix ans au service de pharmacologie et de toxicologie de Reims en France, a vu plus de la moitié de ses patients sous Levothyrox tomber très malade et estime que le laboratoire est responsable. Le docteur Bouvier pointe aussi la duplicité et l’incompétence des autorités françaises. Entretien avec un médecin qui ne décolère pas.

Que s’est-il passé avec vos patients à partir du moment où la nouvelle formule du Levothyrox est venue remplacer l’ancienne ?
Nicolas Bouvier : Je prescris du Levothyrox depuis fort longtemps à mes patients, et je n’ai pas eu connaissance du changement de formule par le laboratoire, mais par une patiente, en janvier 2017. Elle m’a précisé que c’était son pharmacien qui le lui avait fait savoir en précisant : « il va falloir faire attention ». J’ai prescrit la nouvelle formule à partir de mars-avril et c’est plutôt à partir du mois de juin-juillet que les troubles sont apparus. Les patients se sont plaints surtout de problèmes digestifs, de crampes, de vertiges, de prise de poids. Au départ, je dois avouer que je n’ai pas imputé automatiquement les difficultés rencontrées par les patients à cette nouvelle formule du Levothyrox.

Ces troubles sont apparus pour environ la moitié des patients sous nouvelle formule. Au cours de l’été, le nombre et l’intensité des troubles a crû, avec une patiente qui a présenté des troubles cardiaques graves, que j’ai dû hospitaliser deux fois. Fin septembre, quasiment 60% de ma patientèle sous Levothyrox nouvelle formule présentait des troubles sévères, se plaignait avec insistance du Levothyrox et me demandait une alternative. J’ai commencé à me poser des questions, mais j’avais des dosages de TSH, de T4 et de T3 (hormones thyroïdiennes, ndlr) qui redevenaient normaux.

On avait donc un équilibre thyroïdien qui était en apparence correct, avec des troubles physiques, cliniques, qui étaient quand même avérés. Donc ce n’était pas l’équilibration hormonale thyroïdienne qui était en cause, mais autre chose. Ensuite la situation s’est aggravée, et c’est à partir de ce moment là que j’ai été amené à déposer plainte pour tromperie aggravée à la gendarmerie avec un avocat, puis à saisir le défenseur des droits avec un autre, puisque la mise en œuvre d’un traitement de substitution est extrêmement complexe.

Dr. Nicolas Bouvier: "Levothyrox is een industrieel en institutioneel schandaal"
Dr. Nicolas Bouvier een klacht in tegen de Merck voor "verergerd deception" naar aanleiding van de op de markt van de nieuwe formule van Levothyrox brengen. De huisarts, die was gerelateerd aan tien jaar van de dienstverlening en toxicologie Reims farmacologie in Frankrijk, zag meer dan de helft van de patiënten Levothyrox erg ziek en is van mening dat het laboratorium verantwoordelijk is. Dr. Bouvier wijst ook op de dubbelhartigheid en incompetentie van de Franse autoriteiten. Interview met een arts die niet uitveegt.


Que se passe-t-il, à votre avis, avec cette nouvelle formule de médicament ?
N.B : J’ai une certaine expérience sur la question puisque j’ai travaillé plus d’une dizaine d’années dans le laboratoire de pharmacologie de CHU de Reims. Ces troubles me paraissent anormaux, compte tenu de leur intensité, de leur gravité, de leur multiplicité et surtout de leur durée. Ce qui me paraît d’autant plus anormal, c’est qu’un laboratoire comme le laboratoire Merck, qui a des prétentions dans la qualité de ses traitements en ce qui concerne le cancer, l’immunothérapie et qui a une grande expérience dans la fabrication de médicaments, n’a pas su mettre au point une nouvelle formule qui soit sans danger. On peut considérer qu’il puisse y avoir des effets secondaires quand vous mettez au point un nouveau médicament, mais encore faut-il que ces effets secondaires soient mineurs ou contingentés.

Wat gebeurde er met uw patiënten vanaf het moment dat de nieuwe Levothyrox-formule kwam om de oude te vervangen?
Nicolas Bouvier: Ik schrijf de Levothyrox lang mijn patiënten, en ik heb geen kennis van de verandering in het formaat door het laboratorium, maar door een patiënt in januari 2017. Ze zei dat het haar apotheker die hem had laten weten door te zeggen: "we zullen opletten." Ik heb de nieuwe formule van maart tot april voorgeschreven en het is eerder vanaf juni-juli dat de aandoeningen verschenen. Patiënten klaagden voornamelijk over spijsverteringsproblemen, krampen, duizeligheid, gewichtstoename. In eerste instantie moet ik toegeven dat ik de problemen die patiënten ondervinden niet automatisch aan deze nieuwe Levothyrox-formule toeschreef.

Deze stoornissen verschenen voor ongeveer de helft van de patiënten onder een nieuwe formule. Tijdens de zomer namen het aantal en de intensiteit van de stoornissen toe, met een patiënt die ernstige hartproblemen vertoonde, dat ik twee keer moest opnemen. Eind september, bijna 60% van mijn patiënt basis in Levothyrox nieuwe formule bleek ernstige stoornissen, klaagde voortdurend van Levothyrox en vroeg me een alternatief. Ik begon vragen te stellen, maar ik had doseringen van TSH, T4 en T3 (schildklierhormonen, ed) die weer normaal waren.

Dus we hadden een schildklierhuishouding die blijkbaar correct was, met fysieke, klinische, die nog steeds bewezen waren. Het was dus niet de schildklierhormoonbalans, maar iets anders. Daarna verslechterde de situatie, en het is vanaf dat moment dat ik werd geleid tot een klacht wegens verergerd bedrog bij de politie met een advocaat te maken, en voer vervolgens de advocaat met een ander, omdat de de implementatie van een substitutiebehandeling is extreem complex


Il n’y a pourtant eu que le remplacement de l’excipient, du lactose, par du mannitol et de l’acide citrique ?
N.B : Oui. Mais ce qui me paraît étrange c’est le « process ». Comment un laboratoire, aussi au fait des questions de fabrication d’un médicament, peut avoir autant de difficultés à produire un médicament, le Levothyrox nouvelle formule, qui soit efficace et sans danger pour les patients. Cette difficulté est anormale. Parce que quand vous fabriquez un médicament il y a des règles très précises qui visiblement n’ont pas l’air d’avoir été appliquées. Ce qui est très anormal, c’est aussi que des instances comme l’ANSM ou le ministère de la Santé ne reconnaissent pas d’autre problème que celui du dosage. Cet acharnement du Ministère et de l’ANSM à aller dans le sens d’une thèse qu’on veut imposer à l’opinion, a un motif, a une raison. Il est donc très important qu’il y ait une instruction judiciaire, parce que celle-ci va permettre de mettre en lumière les motifs réels qui ont autant poussé certaines personnes à aller dans le sens d’une thèse et pas dans l’autre.

Je n’ai pas d’explication pour les troubles des patients, mais par contre, il y a quelque chose qui me paraît extrêmement important. Dans les déclarations de l’Agence du médicament, il y a la justification du remplacement du lactose parce qu’il dégraderait le Levothyrox et en perturberait la stabilité. On constate que 5% des Européens sont intolérants au lactose. Mais on constate aussi que plus de 80% des Asiatiques, notamment les Chinois, sont intolérants au lactose. C’est un immense marché. Et l’on constate également que l’usine Merck de Nantong, en Chine — pour laquelle le laboratoire a investi des dizaines et des dizaines de millions d’euros — fabrique le Levothyrox avec la molécule mannitol, mannitol qui est également produit en Chine. On se demande pourquoi, alors que pendant des années les patients européens et français ont pris du Levothyrox sodium avec du lactose, on leur trouve soudainement un impératif à ce qu’ils prennent un autre excipient que le lactose, et que parallèlement l’entreprise Merck développe une énorme usine en Chine qui fabrique du Levothyrox sans lactose, mais avec du mannitol. Et je trouve très étrange aussi que les autres pays européens comme l’Italie et l’Espagne conservent le lactose comme excipient et n’aient pas du tout les mêmes désirs que l’Agence française du médicament.

Er was echter alleen de vervanging van hulpstof, lactose, mannitol en citroenzuur?
N.B: Ja. Maar wat mij vreemd lijkt, is het "proces". Hoe een laboratorium, ook bewust van de problematiek van het maken van een geneesmiddel kan zo veel problemen bij het produceren van een medicijn, Levothyrox nieuwe formule die effectief en veilig is voor patiënten. Deze moeilijkheid is abnormaal. Omdat er bij het maken van een medicijn heel specifieke regels zijn die kennelijk niet zijn toegepast. Wat heel abnormaal is, is ook dat instanties zoals het ANSM of het Ministerie van Gezondheid geen ander probleem dan de dosering herkennen. Deze gretigheid van de afdeling en ANSM te gaan in de richting van een scriptie die we willen de mening op te leggen, heeft een motief, een reden. Het is daarom van groot belang dat er een strafrechtelijk onderzoek, omdat het zal helpen om de werkelijke redenen dat zo veel sommige mensen om te gaan in de richting van een scriptie hebben geleid en niet de andere te markeren.

Ik heb geen verklaring voor de problemen van de patiënt, maar er is iets waarvan ik denk dat het buitengewoon belangrijk is. In de verklaringen van het Geneesmiddelenbureau is er reden voor vervanging van lactose omdat het Levothyrox zou degraderen en de stabiliteit zou verstoren. Het blijkt dat 5% van de Europeanen lactose-intolerant is. Maar we vinden ook dat meer dan 80% van de Aziaten, vooral Chinezen, lactose-intolerant is. Het is een enorme markt. En we vinden ook dat de Merck fabriek Nantong, China - waarvoor in het laboratorium heeft geïnvesteerd tientallen en tientallen miljoenen euro's - produceert Levothyrox met mannitol molecule, mannitol die ook wordt geproduceerd in China. Men vraagt zich af waarom, wanneer al jaren de Franse en Europese patiënten hebben natrium Levothyrox genomen met lactose, zijn ze ineens is het noodzakelijk dat zij een ander dan lactoseexcipiëns nemen, en dat het bedrijf Merck parallel ontwikkelt een enorme fabriek in China die Levothyrox produceert zonder lactose, maar met mannitol. En ik vind het ook heel vreemd dat andere Europese landen als Italië en Spanje blijven lactose als hulpstof en waren helemaal niet dezelfde verlangens die op het Franse Geneesmiddelenbureau


La France serait en quelque sorte pionnière dans le passage du lactose au mannitol, cette nouvelle formule venue de Chine ?
N.B : Oui, la France est pionnière dans beaucoup de domaines, mais elle l’est aussi dans la désignation des responsables de ses instances. Notamment en ce qui concerne l’Agence du médicament. En 2011, le 17 février, lors du scandale du Médiator, il y a eu une audition de plusieurs responsables devant le Sénat dont Monsieur Dominique Martin, l’actuel directeur de l’Agence du médicament. On lui pose alors la question suivante : faut-il améliorer le système de pharmacovigilance en France ?

L’actuel directeur de l’Agence du médicament déclare à ce moment là « qu’il n’est absolument pas compétent dans ce domaine ». Autrement dit, ce monsieur a accepté le poste de directeur de l’ANSM proposée par madame Touraine en étant totalement incompétent dans ce domaine là. En France on nomme des gens incompétents. Donc ça me pose question. Il y a un gros problème de pharmacovigilance qui ressort avec le Levothyrox, et la personne en charge de la pharmacovigilance n’est pas compétente.

Frankrijk zou op de een of andere manier een pionier zijn in de overgang van lactose naar mannitol, deze nieuwe formule uit China?
NB: Ja, Frankrijk is een pionier op veel gebieden, maar het is ook in de benoeming van degenen die verantwoordelijk zijn voor zijn instanties. Vooral met betrekking tot de Agence du médicament. In 2011, op 17 februari, tijdens het Médiator-schandaal, was er een hoorzitting van verschillende functionarissen voor de Senaat, waaronder de heer Dominique Martin, de huidige directeur van de Agence du médicament. Aan hem wordt de volgende vraag gesteld: moet het geneesmiddelenbewakingssysteem in Frankrijk worden verbeterd?

De huidige directeur van het Geneesmiddelenbureau zegt toen: "hij is absoluut niet competent op dit gebied". Met andere woorden, deze heer accepteerde de positie van directeur van het ANSM, voorgesteld door mevrouw Touraine, die totaal incompetent was op dit gebied. In Frankrijk benoemen we incompetente mensen. Dus dat maakt me een vraag. Er is een groot probleem van geneesmiddelenbewaking dat optreedt bij Levothyrox en de persoon die verantwoordelijk is voor geneesmiddelenbewaking is niet competent


Que pensez-vous des solutions alternatives au Levothyrox nouvelle formule, proposées, avec le L-Thyroxine Henning de Sanofi ou le générique grec Thyrofix ?
N.B : Ce que j’en pense ? Et bien, il faut que les patients s’adaptent, que les médecins bricolent, parce qu’il y a eu le problème avec le Levothyrox. Nous sommes donc amenés à une situation d’improvisation, de bricolage, de rafistolage, d’affolement, parce qu’il y a des centaines et des centaines de personnes dans des situations épouvantables et qu’il y a des plaintes judiciaires. Mais pourquoi en est-on arrivé là ? J’avoue que je suis sidéré que dans un pays qui prétend avoir le meilleur système de santé au monde, et bien finalement ce système de santé n’est pas si performant que ça. Dans une telle situation, on essaye de faire en sorte que les patients soient protégés d’un risque face à un médicament, donc on ne leur prescrit plus de Levothyrox nouvelle formule.

Si on a à disposition des médicaments qui reprennent dans leur composition l’ancienne formule, on represcrit ces médicaments et on fait un ajustement de posologie si besoin, en fonction de leur réponse thérapeutique. Donc on fait de la médecine. Mais il ne semble pas que le laboratoire Merck ait fait de la pharmacie, vu ce qu’ils nous ont sorti comme médicament. Il y a donc un doute sur la qualité du médicament.


Hoe zit het met alternatieven voor Levothyrox voorgestelde nieuwe formule, met L-Thyroxine Henning Sanofi Thyrofix generieke of Greek?
N.B: Wat denk ik? Nou, het is noodzakelijk dat de patiënten aan te passen, artsen sleutelen, want er het probleem met de Levothyrox was. Dit leidt ons naar een improv situatie knutselen, knutselen, paniek, want er zijn honderden en honderden mensen in vreselijke situaties en dat er juridische klachten. Maar waarom zijn we daar gekomen? Ik moet bekennen dat ik ben verbaasd dat in een land dat beweert 's werelds beste gezondheidszorg hebben, en vele uiteindelijk dit gezondheidssysteem is niet zo efficiënt als dat. In een dergelijke situatie, proberen we ervoor te zorgen dat patiënten worden beschermd tegen het risico van een drug, dus we voorgeschreven ze meer Levothyrox nieuwe formule.

Als we beschikbare geneesmiddelen die in hun samenstelling de oude formule represcrit deze medicijnen en we de dosering eventueel naar hun therapeutische respons. Dus we doen medicijnen. Maar het lijkt erop dat het laboratorium van Merck geen farmacie heeft gedaan, gezien wat ze ons hebben vrijgegeven als medicijn. Er is dus twijfel over de kwaliteit van het medicijn.


Pourtant, de nombreux médecins expliquent cette crise avant tout par une surmédiatisation et une forme d’emballement des patients créé par les médias ?
Je ne m’exprime pas sur le sujet, sur le déni face aux souffrances causées par la prise de ce médicament, mais ce que je souhaite à tous mes confrères et consœurs c’est de ne pas à avoir à être confronté dans leur famille, ou à titre personnel à des difficultés thyroïdiennes avec un médicament qui vous porte préjudice. Parce que quand on a ce genre de problèmes chez soi ou en soi, et bien peut-être que ça fait un peu changer de point de point de vue, et que le mépris affiché à l’égard des personnes qui souffrent prend alors une autre dimension. Il faut véritablement faire attention à ce que l’on dit et à ce que l’on pense quand on est praticien.

Toch verklaren veel artsen deze crisis voornamelijk door middel van overmedia en een vorm van weggelopen patiënten gecreëerd door de media?
Ik spreek me niet uit over het onderwerp, over de ontkenning van het lijden veroorzaakt door het innemen van dit medicijn, maar wat ik met al mijn broers en zussen wens, is niet om in hun familie geconfronteerd te worden, of persoonlijk problemen met de schildklier met een medicijn dat schadelijk voor je is. Want als we dit soort problemen thuis of in onszelf hebben, en misschien is het een beetje een ander gezichtspunt, en de minachting voor mensen die lijden, neemt een andere dimensie. We moeten echt aandacht schenken aan wat we zeggen en wat we denken als we een beoefenaar zijn.

Source/bron:
http://information.tv5monde.com/info/do ... nel-204332



https://www.asso-malades-thyroide.fr/wo ... s-profits/

5 mei 2018
Levothyrox : que signifient les nano-particules de métaux lourds contenues dans la nouvelle formule ?
La crise sanitaire du Levothyrox prend une nouvelle tournure avec la découverte de nano-particules d'alliages de métaux lourds dans les comprimés de la nouvelle formule. Cette découverte n'explique pour autant pas la crise sanitaire du Levothyrox mais souligne les manquements des autorités sanitaires et les changements de fabrication opérés par le laboratoire Merck. Premières explications du médecin nucléaire et biophysicien, Jacques Guillet.
Entre 500 000 et 1 million de malades de la thyroïde ont abandonné entre mars 2017 et mars 2018 leur traitement au Levothyrox nouvelle formule.

> Levothyrox : la bataille continue et l'ANSM est accusée de conflit d'intérêts

Les effets secondaires très lourds causés par cette nouvelle "recette" du médicament depuis qu'elle a remplacé l'ancienne — il y a un an — ont forcé le ministère de la Santé à mettre temporairement sur le marché une version du Levothyrox d'origine, présente à l'étranger, sous l'appelation Euthyrox, puis des génériques et traitements à base de gouttes d'hormone pure.

> Levothyrox : la ministre de la Santé annonce le retour de l'ancienne formule

Aucune explication scientifique n'a pu jusque là être apportée pour expliquer cette crise sanitaire : le laboratoire Merck comme l'Agence de sécurité du médicament (ANSM) ont toujours maintenu que seuls deux excipients avaient remplacé l'ancien, et que cette modification ne pouvait par entraîner les complications de santé rencontrées par les malades.

> Levothyrox : pourquoi la nouvelle formulation pose problème

Devant le refus des autorités de santé de reconnaître la crise sanitaire, leur refus de remettre sur le marché le Levothyrox d'origine, des patients ont porté plainte soutenus par des associations de malades de la thyroïde.

> Levothyrox : la justice s'en mêle mais les patients désespèrent

La plupart des malades ne sont toujours pas revenus à l'équilibre hormonal que leur offrait le Levothyrox ancienne formule — ni bénéficié d'une disparition des symptômes —, même si les effets secondaires les plus importants se sont réduits avec des génériques ou des traitements à base d'hormone thyroïdienne pure (gouttes et gélules). C'est dans ce contexte de statu quo, où le ministère de la Santé et l'ANSM aimeraient fermer ce dossier encombrant, que l'association française des malades de la thyroïde (AFMT) est venue manifester devant l'Assemblée nationale et le ministère de la Santé ce mercredi 2 mai 2018. A cette occasion, l'association a annoncé en conférence de presse qu'elle avait fait analyser des comprimés de Levothyrox ancienne et nouvelle formule et que ces derniers contenaient des nano-particules de métaux, dont des métaux lourds : fer-chrome, chrome-nickel, fer-chrome-silicium, ferrochrome-aluminium. Ces analyses, effectuées dans un laboratoire privé vont être transmises à la justice par l'avocate de l'AFMT. Le laboratoire Merck, pour sa part, dément formellement la présence de nano-particules ou de "débris d’acier" dans le médicament.

Jacques Guillet, spécialiste de médecine nucléaire et biophysicien a eu a eu ce rapport d' analyses, que lui a transmis l'AFMT, entre les mains . Il comporte les preuves photographiques de la présence de ces nano-particules de métaux. Entretien.

Les rapports d'analyse que vous avez lus indiquent des nano-particules de métaux lourds dans la nouvelle formule du Levothyrox mais qui ne sont pas présentes dans l'ancienne. Comment expliquez-vous ce phénomène ?

Ce sont des quantités très faibles, mais au cours d’une chaîne de fabrication d’un médicament, il y a bien entendu des machines avec des pièces métalliques. Donc, qu’il puisse y avoir, au cours des préparations, des fragments métalliques seulement visibles au microscope, ça ne me paraît pas surprenant. Au cours du procédé de fabrication, le principe actif, les excipients, sont mélangés, préparés, mise en forme en passant par des machines où immanquablement il y a du métal. Donc des nano particules peuvent se détacher au cours de la préparation. Dans les cachets de l’ancienne formule du Levothyrox, il y a aussi des nano particules de métal, mais d’acier seulement, ce ne sont donc pas les mêmes, ce n’est pas le même profil. Ces différences sont avant tout un indice de changement de procédé de fabrication qui amène à s’interroger : il faudrait chercher plus loin dans cette nouvelle formule pour avoir des explications sur la chaîne de fabrication.

Les nano traversent les barrières naturelles du corps, passent directement dans le sang : quels effets ces nano-particules de métaux lourds peuvent-elles avoir sur le métabolisme, ingérées chaque jour par des malades, même en très petite quantité ?

Excellente question, mais je vais vous répondre en reprenant votre phrase : «qu’est-ce que ça peut faire à la longue ? » On parle de nano particules depuis finalement pas si longtemps que ça et dans ces conditions, qu’est-ce qu’on appelle « à la longue » ? Pour l’instant, apparemment, pour ce type de particules là, il n’y a aucune donnée scientifique validée qui permette de répondre à cette question. Ce que l’on peut quand même dire, c’est que les nano particules s’accumulent dans le sang ou ailleurs dans le corps, mais pour les nano particules métalliques je ne sais pas quoi en penser. On est dans un domaine où on ne sait rien.

Peut-on lier directement les symptômes (crises d'angoisse, pertes de cheveux, fatigue extrême, douleurs articulaires, douleurs musculaires, troubles intestinaux) décrits par les patients avec l'ingestion de ces nano-particules de métal ?

Je ne pense pas que ça puisse produire aussi rapidement les effets qui ont été observés, c’est totalement impossible.

Mais un métal en nano-particule peut-il avoir des effets particuliers s'il est mélangé à une hormone? Le dosage hormonal du médicament peut-il être par exemple modifié par ces nano ?

Pour les nano particules au niveau cellulaire avec l’hormone en comprimés il faut savoir qu’elles sont rares : ce ne sont pas des comprimés plein de nano-particules. Il faut imaginer que l’hormone thyroïdienne va dans toutes les cellules de l’organisme et la part de nano-particules présentes dans le cachet est infime par rapport au nombre de cellules qu’il y a dans l’organisme. Je ne vois pas comment une modification pourrait s’opérer à cette échelle.

Comment expliquer que la plupart des patients qui n'ont jamais connu l'ancienne formule et ont pris directement la nouvelle sont très peu touchés par les effets secondaires qui affectent les patients de l'ancienne formule ?

On a changé la formule du Levothyrox parce que selon l'ANSM, la levothyroxine contenue dans le comprimé se dégrade et donc crée des risques de sous dosage. L’association des malades de la thyroïde conteste cette meilleure conservation avec le nouvel excipient, le mannitol, comparé à l’ancien, le lactose. Mais l’Etat s’est servi à tort de cette affirmation pour demander le changement de formule.

Si on suit le raisonnement, la charge en levothyroxine donnée par la nouvelle formule devrait être plus importante à ce qu’il y avait avant (dans l'ancienne formule, ndlr), et dans ces conditions la TSH baisse, ce qui est logique. Mais ce qui est illogique c’est que quand on passe de l’ancienne à la nouvelle formule on constate au contraire un nombre de déséquilibres avec une TSH (Le taux de l'hormone qui est sécrétée par l'antéhypophyse et qui permet la sécrétion d'hormones thyroïdiennes, ndlr) qui monte au delà de tout ce qu’on pouvait prévoir. Ca ne colle pas, et j’ai du mal à penser que les nano particules de métal puissent faire quelque chose à ce niveau là, c’est impossible.

Il faut donc chercher d’autres explications. De façon purement théorique j’ai quelques pistes. Dès le mois de septembre 2017 j’avais demandé au comité de suivi que des travaux de recherche soient effectués, parce qu’on a créé une situation quasi expérimentale en imposant à 3 millions de personnes un changement de formule. Ma question est : quel peut-être l’effet des excipients sur le microbiote intestinal ? Puisque c’est juste à la sortie de l’estomac, avec un mannitol qui serait utilisé en nano-particules dans la production du cachet, il y a quelque chose d’intéressant à comprendre. J’ai cherché dans la littérature scientifique mondiale et jai trouvé deux papiers qui indiquent que les composés de type mannitol peuvent perturber le tube digestif et que même aux doses d’excipients il peut y avoir des effets possibles. Et on ne parle pourtant pas de mannitol en nano-particules…

https://information.tv5monde.com/info/l ... a-nouvelle



7 mei 2018
Communiqué de l’AFMT concernant la firme Merck

L AFMT a fait réaliser à ses frais des analyses à la recherche d éléments composants inconnus qui pourraient être présents dans les comprimés du Levothyrox, ancienne et nouvelle formulations, et pouvant apporter une contribution pour lever les « inconnues scientifiques « , -selon les termes de la ministre, – soulevées par les effets indésirables survenus chez de très nombreux patients affectés par le switch de mars 2017.
Le laboratoire Merck a immédiatement démenti toute anomalie de composition.
Il conteste les résultats du rapport des analyses qu’ a demandées l’AFMT. Mais les faits sont têtus et l’AFMT renvoie le laboratoire vers le juge en charge. de l instruction au Tribunal de Marseille, auquel sont adressées les analyses montrant la présence d éléments méconnus dans les comprimés de Levothyrox. L ‘AFMT demande aussi au gouvernement et à l agence du médicament d installer le groupe de travail scientifique indépendant réclamé à 2 reprises par lés rapports du Crpv de Rennes, ainsi que de cesser toute connivence avec la firme Merck.
Chantal L’HOIR et Chantale GARNIER pour l’AFMT

https://www.asso-malades-thyroide.fr/wo ... rme-merck/

https://www.facebook.com/pg/victimesdun ... ace/posts/


Droit de réponse de l’Agence nationale de sécurité du médicament et des produits de santé (ANSM) suite à la parution sur le site Internet Lesjours.fr de l’article intitulé « Levothyrox, la crise sanitaire qui ne dit pas son nom ».
Dans le prolongement d’un article du 28 février 2018 consacré à la spécialité Levothyrox, vous avez publié un nouvel article le 7 mars dernier auquel l’Agence Nationale de Sécurité du Médicament et des produits de santé (ANSM) souhaite apporter des précisions.
Cet article reprend en effet l’information selon laquelle le professeur Philippe Lechat, ancien directeur de l’évaluation des médicaments au sein de l’AFSSAPS – devenue l’ANSM – aurait été en situation de conflit d’intérêts majeur lorsqu’il est intervenu pour évaluer ce médicament.

Zie verder :
Les deux rapports de pharmacovigilance ainsi que les résultats des contrôles réalisés dans nos laboratoires sont accessibles sur le site internet de l’Agence – zie hieronder :

http://ansm.sante.fr/var/ansm_site/stor ... f88b3b.pdf
http://ansm.sante.fr/var/ansm_site/stor ... 20dccb.pdf


2 rapporten (2 mei 2018)
http://ansm.sante.fr/var/ansm_site/stor ... 29756e.pdf
en
http://ansm.sante.fr/var/ansm_site/stor ... 227646.pdf


.
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

ineke schreef: 12 mei 2018, 20:06
Kiek heeft zeker wel gelijk om wantrouwig te zijn tegenover de farmacie.
Merck produceert ook de Levothyrox in China (zie artikel met Dr. Nicolas Bouvier)
Niet klakkeloos alles voor waar aannemen is nog iets anders als wantrouwen, en al helemaal in vinden dat ze in alles niet te vertrouwen zijn. Of erger.

En ja, dat ze sinds eind 2016 ook een productiefaciliteit hebben geopend in China was me wel bekend. Maar die is niet bedoeld voor de Europese markt.

---

Via VST en anderen heb ik aardig wat Franse documenten ondertussen. En tijd tekort.
En eerlijk gezegd, niet zo veel zin meer.

Wat snelle opmerkingen:
1. Mannitol wordt in Nederland in tenminste 1 ander schildkliermedicijn gebruikt. Maar ook in paracetamol en vast nog een hele hoop andere medicijnen, supplementen.

2. De verandering van samenstelling wordt ook in andere landen doorgevoerd. Zwitserland is al zo ver. In Nederland is het aangevraagd. Ik heb het niet gecheckt in alle andere landen.

3. Wat een enkele arts hierover te melden heeft, vind ik - zeker gezien sommige uitspraken - niet echt relevant. Ik weet niet wie het is, welk belang hij heeft. Er is ook geen greintje toekomstgericht oplossend vermogen te lezen. Dat meer dan de helft van z'n patiënten er ernstig ziek van werden, tja... makkelijk en oncontroleerbaar.

4. Dat er ook commerciële belangen ook een rol spelen lijkt me evident. In 2016 draaide Merck €330 miljoen omzet met Euthyrox (stijging van 12% notabene)

5. Of er werkelijk 500.000 - 1.000.000 mensen overgestapt zijn van de nieuwe formule naar iets anders, geen idee. Eerder 500.000 gezien bij VST. Maar hoe ze aan die waardes komen, geen idee.

6. Schermen met verontreinigingen heeft in mijn ogen enkel zin als dat onafhankelijk bevestigd wordt. En als ook eerdere en andere producten mee vergeleken worden.

7. Dat lactose-vrij in Aziatische landen een pre is, is ook evident. Dat het niet handig is om meerdere formules te hebben van hetzelfde middel is óók duidelijk.

En ondertussen heb ik er toch weer een anderhalf uur tijd ingestoken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Ineke, dank je voor je vondsten!

Bouvier schrijft ook: Ik heb geen verklaring voor de problemen van de patienten, maar er is iets dat me erg belangrijk lijkt. In de verklaring van de ANSM wordt de reden genoemd voor de vervanging van de lactose. De lactose zou de levothyrox degraderen en de stabiliteit verstoren.
Vijf procent van de Europeanen heeft een lactose intolerantie. En 80% van de Aziaten, met name Chinezen, is lactose-intolerant. Het is een enorme markt.


Bouvier meent dus dat normale (binnen ref.range) TSH/FT4/T3 geen aanleiding is voor klachten.
Hij weet blijkbaar (nog) niet dat verandering van waarden, ook binnen de referentie, veel klachten kan geven.

De persoon die op een hoog-normale FT4 zat, en nu te maken krijgt met verlaging van de sterkte, zal dan plotseling in het lagere normale gebied komen. Dat kan dus een sub-hypo betekenen ten opzichte van haar/zijn set point.
En andersom, met een verhoging van de sterkte, kan een persoon te maken krijgen met een subhyperthyreoïdie.
Alles binnen de normale waarden, maar o zo akelig!

Hieronder een herhaling van m'n plaatje uit de periode van het Thyraxdrama.
Nog met twee bolletjes.
Nu heb ik 3 bolletjes gevraagd, én prompt ontvangen!
Ik weet immers niet wat de nieuwe levothyroxine-soorten opleveren. Meer of minder?
De merknaam kan ingevuld worden.
Bijlagen
Over bioequivalentie LT4-2.jpg
Over bioequivalentie LT4-2.jpg (10.45 KiB) 816 keer bekeken
Over equivalentie LT4 NL.jpg
Over equivalentie LT4 NL.jpg (9.68 KiB) 816 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Ineke liet op 12 mei al zien hoe leerzaam de Franse Levothyrox-affaire is.
En ook welke onverwachte kanten er kunnen zijn.
Daarnaast hoe schadelijk het kan zijn als je niet geïnformeerd wordt.

Daarom ben ik verder gaan lezen over de Franse affaire.
Ik las feiten waaruit een les te leren valt.


2013:
In 2013 bestond in Frankrijk voor het eerst een tekort van de Levothyrox. Dit is dus de Franse Euthyrox.
De ANSM, de Franse medicijnwaakhond zoals de Nederlandse CBG, richt in augustus 2013 een informatiepunt op om deze nieuwe levothyroxine-tekort-perikelen in goede banen te leiden. [1]

De Laboratoire Merck Serono heeft enkele tips om toch tot de juiste dagelijkse hoeveelheid Levothyrox te komen. Bijvoorbeeld 150 µg = goed voor twee dagen 75 µg. Enzovoorts.
In het uiterste geval wordt aangeraden om het Italiaanse Eutirox te nemen. Deze heeft dezelfde inhoud als de Franse Levothyrox.
Op de Italiaanse Eutiroxdoos is een informatiesticker in het frans geplakt.
Dit doet me denken aan de huidige Euthyrox-doosjes die ook door het gebruik van stickers in Nederland allemaal zeer Europees aandoen.

Op de site van de ANSM geeft in 2013 de bijgevoegde patiënteninformatie aan dat de geïmporteerde Italiaanse Eutirox identiek is aan de Levothyrox: zelfde samenstelling en hulpstoffen. De tabletten hebben wel een verschillend uiterlijk: de Italiaanse pillen hebben een kruis op de ene kant en EB + dosis op de andere zijde.

----------------------------------
2017:
Inmiddels is het 2017 als het Franse schandaal uitbreekt: de Franse Levothyrox ( = als Euthyrox) is van samenstelling veranderd, waardoor veel patiënten van het TSH/FT4-pad afraken en klachten krijgen. De patiënten waren niet geïnformeerd, omdat ze niet bereikt werden.

In een artikel in Le Monde van december 2017 wordt dat duidelijk beschreven [2].
Het blijkt dat de Levothyrox-informatie, achteraf bekeken, niet heeft gefunctioneerd, aldus Le Monde. Ondanks de 400 000 brieven die gestuurd zijn aan de betreffende medische beroepsgroepen tussen februari en april 2017.
"Dit klassieke model (van informeren) is obsoleet, en heeft de patiënten niet bereikt", geeft de ANSM toe.
Een waarschuwing via een app van de ANSM op een smartphone voor professionals en het publiek zal een beter resultaat hebben.
Deze laatste methode werd al een jaar eerder geopperd, maar om budgettaire redenen opzij gezet.

Een les voor het CBG!

In de herfst van 2017 hebben de Franse patiënten juridisch afgedwongen om de oude Levothyrox weer op de markt te brengen [3].
Merck heeft toen ook het Italiaanse Eutirox als vervanging geïntroduceerd, want dezelfde inhoud en vulstoffen. Zie ook tekst 2013 hierboven.

---------------------------------
2018:
Merck waarschuwt de Franse gebruikers dat in de loop van 2018 in alle Europese landen de oude formule zal zijn vervangen. [4.]
Dit betekent dat de oude formule dus ook in Frankrijk op z'n eind loopt. Ondanks de Italiaanse Eutirox en de restant oude formule doosjes.
In Nederland worden nu de leftovers opgemaakt. Daarom ook doosjes met stickers in vele Europese talen.
Dit betekent dat ook Nederland dit jaar te maken krijgt met de nieuwe inhoud van Euthyrox.
Een ander product, met een andere uitwerking, en dus een andere hoeveelheid zal hiervoor in de plaats komen.
Het CBG zal verplicht zijn Merck ter wille te zijn. Immers allang een EMA-beslissing. Het CBG zet slechts de handtekening in het juiste vakje.

Zo werkt het.
Dat is de realiteit.

Als het effect van Euthyrox hetzelfde is dan is er niets aan de hand.
Als het effect van Euthyrox sterker is, dan zal 1/3 van de hypo-achtigen zich beter voelen op dezelfde dosering. Van de mensen die goed ingesteld waren, zullen een deel hyperklachten krijgen. En een deel zal zich best voelen. De rest die dus al hoog is ingesteld, zal hyperklachten ontwikkelen.
Als het effect zwakker is, dan zal 1/3 van de hypers zich beter voelen op dezelfde dosering. De goed ingestelden zullen zich hypo-achtig gaan voelen. En de rest zakt verder weg.

Het wordt tijd voor actie.

1. http://ansm.sante.fr/S-informer/Points- ... nformation
2. google op Le Monde: ANSM admet un défaut d'anticipation.
3. http://www.sciencemag.org/news/2017/09/ ... eplacement
4. https://www.futura-sciences.com/sante/a ... 018-68963/
Bijlagen
Over bioequivalentie LT4-2.jpg
Over bioequivalentie LT4-2.jpg (10.45 KiB) 742 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kiek op 19 mei 2018, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 19 mei 2018, 17:47
In Nederland worden nu de leftovers opgemaakt. Daarom ook doosjes met de stickers in vele Europese talen.
Dit betekent dat ook Nederland dit jaar te maken krijgt met de nieuwe inhoud van Euthyrox.
Een ander product, met een andere uitwerking, en dus een andere hoeveelheid zal hiervoor in de plaats komen.
Het CBG zal verplicht zijn Merck ter wille te zijn. Immers allang een EMA-beslissing.

Zo werkt het.
Dat is de realiteit.

SORRY, maar dit is NIET waar!

Er wordt al jaren parallel-import gepleegd. Al jaren.

Niks leftovers, niks ander inhoud.

Dit is dus NIET WAAR.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Mark, als het allemaal niet waar is, dan hoef je je toch niet op te winden?
Want dan is er dus niets aan de hand...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Feit: medicijnen in Nederland MOETEN een Nederlandstalig etiket met specifieke, vastgestelde (zelfs qua volgorde) informatie hebben.

Bij parallelimport *moet* dus iets als een sticker (of een compleet nieuwe verpakking) gebruikt worden.

Een sticker is dus niet iets aparts, bijzonders, of bedoeld om de ware aard te verbergen.
https://www.cbg-meb.nl/documenten/richt ... 1/01/meb-6
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Sticker om de ware aard te verbergen? Nou ja, Mark, wat is dat nou weer voor fantasie?
Ze zijn kennelijk bij Merck zo onnozel dat ze niet kunnen tellen hoeveel nederlandstalige doosjes er nodig zijn in Nederland op een bepaald moment.

Merckwaardig dat je zo allergisch reageert bij commentaar op Merck.
Dat komt wel meer voor in het voorjaar. Fout stuifmeel.
Gaat wel over.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 19 mei 2018, 18:23 Merckwaardig dat je zo allergisch reageert bij commentaar op Merck.
Dat komt wel meer voor in het voorjaar. Fout stuifmeel.
Gaat wel over.
Die opmerking is weer lekker op de man hè.
Fijne reactie hoor. Nuttig ook, Constructief. Inhoudelijk ook.

SCHANDALIG; Echt gewoon meer dan Kwalitatief Uitermate Teleurstellend

En nee, ik had een dergelijk lage reactie niet van jou, hier op dit forum verwacht. Bah!
Plaats reactie