Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Omgepakte Euthyrox?

Bericht door Mellie »

Vandaag met mijn arts over deze medicatie gehad.
Hij zei dat het van dezelfde fabrikant afkomt en dat er dus geen verschil in moet zitten, maar de apotheek kon daar zeker meer over vertellen.
Dus bij de apotheek dezelfde vraag neergelegd; doosje medicatie had ik mee en een print van CBG.
Ook volgens deze is de medicatie precies hetzelfde, zelfde fabrikant alleen word het ergens anders verpakt.

Verders nog even over de problematiek van de medicatie gehad; andere medicatie krijgen dan normaal, de thyrax-gate ect.
Soms zijn er beslissingen van hogerhand, waar de apotheek ook niets mee kan dan alleen opvolgen.
Sommige zorgverzekeraars doen moeilijk (volgens apotheek Univé en CZ) en sommige zijn wat soepeler (Zilveren Kruis).
Tja, de macht van de zorgverzekeringen word steeds groter.
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Omgepakte Euthyrox?

Bericht door mathilde »

Ik heb dus ook euthyrox, maar kreeg voor 2 maanden in een doosje van de eigen apotheek. Alleen duurde het een volle week voor dat het medicijn geleverd kon worden door de apotheek???
Kan dus niet zien waar het vandaan komt. Alleen weet ik dat ik op deze goed reageer. Krijg van de week de nieuwe, en zal kijken waar deze vandaan komen, Ik hoop dat het dezelfde zijn, want inderdaad, ik ben juist van de thyrax met zijn bijverschijnselen af.
Er staat inderdaad een datumaanduiding aan de achterkant.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Omgepakte Euthyrox?

Bericht door Jackie »

Ik kreeg een tijdje terug een Roemeens doosje Euthyrox. Volgnes de apotheek was dit echt gelijk aan de Nederlandse Euthyrox.
Toch maar even bij Merck nagevraagd. Ik kreeg het volgende antwoord op mijn mail:

"Wij hebben uw vraag ontvangen over ons product Euthyrox.

Wij kunnen u inderdaad melden dat de tabletten identiek zijn, alleen de verpakking is anders. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de dagaanduiding achterop de strip.
Zolang het een Merck verpakking is, kunt u er zeker van zijn dat het om dezelfde tabletten gaat. Ze komen uit dezelfde fabriek, pas op verpakkingsniveau wordt bepaald hoeveel tabletten er naar welk land gaan.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

T4-bioequivalentie is een synoniem voor fantasie, mooi opgekalefaterd met statistische onzin.
Levothyroxine lijkt zo een verwaarloosd onderdeel, waarbij technologische vooruitgang geen toepassing voor verbetering vindt.
Daarom is het dus steeds mogelijk dat dezelfde pil met dezelfde dosering uit fabriek A een andere uitwerking heeft bij een mens dan uit fabriek B.

Al zijn volgens de bioequivalentie de pillen gelijk als ze 10% verschillen, of 5%, de mensen hebben er last.
Zulke marges veroorzaken grote problemen.
Men kan heus wel het gehalte van de tabletten wereldwijd maximaal 1% van elkaar laten verschillen. Maar de commercie en de desinteresse van de kliniek houden de bestaande verschillen in stand. De pillen zijn zo goedkoop, en laten we het dus maar zo houden. Elke verbetering zorgt voor meer kosten.

Afgelopen najaar hyperde ik de pan uit.
Op 75 µg (2 jaar post-Thyrax-switch) Euthyrox was het lab te hoog. FT4 16.5 pmol/l en een TSH van 0.18 mU/l.
Set point FT4 14 pmol/l met een TSH van 0.79 mU/l.
Een week levothyroxine gestopt. Hyper heerlijk weg en relaxed duf.
Vervolgens herstart met 50 µg. Een paar dagen dosis verdubbeld, later vervolgd met 50 µg.
Resultaat na 6 weken: FT4 11 pmol/l met TSH 11 mU/l.
Perfect passend op mijn scherpe curve.
Ophogen via 62.50 µg naar wederom 75 µg.
Na vele duffe weken gisterochtend en nog steeds duf geprikt.
Gistermiddag belt de HA: TSH 5.3 mU/l (was 11) en een FT4 10.2 pmol/l (was 11).
Een lagere FT4 bij een hogere dosering.
In hetzelfde lab.
Of het lab is gek. Of de pillenfabrikant is slordig. Of allebei.

Veel van de mensen in Frankrijk verhoogden hun dosis.
En in Nederland verlaagden de meeste mensen hun post-switch-Euthyrox-dosis.

Zijn er de laatste tijd meer mensen op Euthyrox met onverwachte dosisproblemen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Teun »

Wel een enorm verschil bij jou lekker heen en weer wiebelen. Ik hoop voor je dat je snel weer de juiste dosis vind, geen idee of het aan de euthyrox ligt, maar ik wiebel ook een beetje, maar gelukkig niet zo heftig als jij. Maar dat wiebelen zit zelfs in 12,5 mcg in de 2 weken meer of minder.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door laura »

Kiek schreef: 24 feb 2018, 11:39 Zijn er de laatste tijd meer mensen op Euthyrox met onverwachte dosisproblemen?
Ik speel wel met de gedachte om binnenkort te laten prikken.
Omdat ik moe ben. Dat kan alleen aan zoveel dingen liggen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Jackie »

Ik heb geen opmerkelijk wijzigingen opgemerkt. Onlangs laten bloedprikken.
De TSH was iets hoger en de FT4 iets lager, maar daar is een dosiswijziging aan vooraf gegaan.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door laura »

Kiek schreef: 01 mei 2018, 18:59 Met Euthyrox is het een gedeelde ervaring met één doosje van 150 µg à 100 pillen.
Kiek, was dat een doosje van parallel-import?
Normaal gesproken zitter er 90 pillen in een doosje?

Heb jij verschillende verpakkingen euthyrox gehad?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Laura, het betreffende doosje bevatte 100 tabletek à 150 mikrogramów tabletki Euthyrox N 150
Ja, ik heb verschillende doosjes.

Voor de volledigheid:
Termin waznosci (EXP) 07-2019
Nr serii (Lot) 222378

Podmiot odpowiedzialny:
Merck KGaA
Frankfurter Strasse 250
64293 Darmstadt, Niemcy

Pozwolenie nr: 10516

Er is een stikker op het doosje geplakt waarop een Nederlandse tekst over Euthyrox, en weer een stapeltje nrs. plus de ompakker (dat heet echt zo): Dr. Fisher Farma B.V.
Overigens staat op die stikker ook: Exp. 07-2019 en daaronder Charge 222378/BA

Op ieder flapje karton staat ook weer een nummer.
Een rommeltje!
Hoe zie ik of het parallel-import betreft?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door laura »

Oké, ik was blijkbaar te optimistsch: https://schildkliertje.blogspot.nl/2016 ... x.html?m=1

Die pillen zijn dus niet allemaal hetzelfde.
Ik heb altijd die met 90 pillen per doosje.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie