Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Hallo Treeske,

De levothyroxine, Euthyrox of een ander merk, heeft te maken met de hoogte van de FT4.
Niet met de TSH. Die reageert/daalt in de periode vlak na het slikken. En verhoogt daarna min of meer geleidelijk tot de volgende ochtend.
Het is dus zaak nuchter te prikken, zonder dosis van die dag, zodat er zo min mogelijk verstoringen aanwezig zijn.
Je FT4 is hoger bij dezelfde dosis.
Dat is wel apart, mits dezelfde dosis en mits je bloed, prikken etc, onder dezelfde condities onderzocht is.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Treeske »

Hoi Kiek,

Ik ga altijd nuchter mijn bloed prikken....en ongeveer op dezelfde tijd.
En ik neem heel trouw iedere ochtend mijn medicatie in en wacht een half uur met eten.
Ik neem het niet altijd op dezelfde tijd, soms ben ik wat vroeger ;)

Het verschil tussen november en april is:
- wintertijd/zomertijd - lab eerder open - het was niet druk - dus misschien 1 of 2 uur verschil.
- ander lab i.v.m. het meten van de FT3 dat hier alleen in het ziekenhuis kan (zie referentiewaarden)
- Roemeense Euthyrox sinds ongeveer 7 weken

Ik heb altijd wisselende waarden bij dezelfde dosering, maar de FT4 is eigenlijk nooit zo hoog.
Omdat dit afwijkend is van mijn ervaringen van de afgelopen 12 jaar met Nederlandse Euthyrox, heb ik het hier gemeld.

Daarnaast dacht ik dat de hoeveelheid FT4 invloed heeft op de TSH en dat deze waardes in tegengestelde richting horen te bewegen.
Dus een lagere TSH bij een hogere FT4 en omgekeerd?

Groet,
Treeske
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Hallo Treeske,

Dank voor je bericht!
Het is dus een ander lab.
Dan zijn de FT4 's inderdaad niet met elkaar te vergelijken.

Ja, een hogere FT4 geeft een lagere TSH.
Maar ook hier geldt: het lab verschilt.
Ze hebben een verschillend labapparaat om de FT4 te meten.

De tijd speelt nuchter/zonder levothyroxine niet zo'n hele erge grote rol. Een uurtje later prikken dan anders kan een hogere TSH geven, omdat de FT4 een uur langer zonder nieuwe dosis een beetje lager zal zijn.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

marjoleta schreef: 06 mei 2018, 12:57 Goedemiddag,

De laatste tijd veel hartkloppingen gehad, door informatie via internet begrepen dat er ook Euthyrox in Roemenië wordt geproduceerd.
Dit kan een verschil maken in de vulstoffen.

(Ik kreeg een ander doosje dan voorheen.)

Maar bovenstaande weet ik ook niet zeker!
Alle Euthyrox wordt in Darmstadt geproduceerd.
Alle Euthyrox heeft (in ieder geval op papier) dezelfde samenstelling.

Er zitten dus géén andere vulstoffen in.

Volgens mij heb ik al eerder de samenstelling van zowel de Roemeense (in het Roemeens, van een Roemeense apotheek) als de Nederlandse bijsluiter geplaatst. Daaruit blijkt dat vervolgens ook.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Als alle pillen op dezelfde plaats en volgens dezelfde procedures geproduceerd zouden zijn, dan zou er geen enkele noodzaak bestaan voor een andere teksttaal op de verpakking.
Op het moment dat dat wijzigt bestaat er geen zekerheid meer over de inhoud.

Hoe weten de Nederlandse gebruikers welke Euthyrox ze slikken? De oude formule of de nieuwe? Sinds wanneer?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 11 mei 2018, 19:01 Als alle pillen op dezelfde plaats en volgens dezelfde procedures geproduceerd zouden zijn, dan zou er geen enkele noodzaak bestaan voor een andere teksttaal op de verpakking.
Op het moment dat dat wijzigt bestaat er geen zekerheid meer over de inhoud.
Pillen die in Nederland uitgegeven worden moeten voorzien zijn van Nederlandse tekst.

Parallelimport ontstaat omdat pillen elders goedkoop te krijgen zijn en er kennelijk een economische reden is die naar Nederland te halen. Dan wordt er dus een Nederlandse sticker op geplakt.
Uiteraard zouden ze ook een ander doosje or om heen kunnen doen, maar dat is kennelijk economisch niet voordelig.
Kiek schreef: Hoe weten de Nederlandse gebruikers welke Euthyrox ze slikken? De oude formule of de nieuwe? Sinds wanneer?
Sorry: ER IS NOG GEEN NIEUWE FORMULE EUTHYROX IN NEDERLAND.

De aanvraag hiervoor is ingediend, net als in andere landen.

Ik weet dat er in Zwitserland nu volgens de nieuwe formule wordt geleverd. En niet meer volgens de oude.
http://compendium.ch/search/euthyrox/de

Merck gaat dat niet in andere landen (Frankrijk heet het sowieso al anders) officieel introduceren en ondertussen stiekem alvast naar Nederland sturen. Niet als import, niet als zogenaamd "oude formule".
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Kiek schreef:
Hoe weten de Nederlandse gebruikers welke Euthyrox ze slikken? De oude formule of de nieuwe? Sinds wanneer?
Mark schrijft:
Sorry: ER IS NOG GEEN NIEUWE FORMULE EUTHYROX IN NEDERLAND.
De aanvraag hiervoor is ingediend, net als in andere landen.
Maar Mark toch. Dat weet je toch niet? Je neemt het aan.
In Zwitserland waren de gebruikers niet op de hoogte.
En in Frankrijk evenmin. Welk merknaam dan ook. Nomen nescio.

Merck waarschuwt niet van te voren. Het interesseert niemand van de farma.
Er is niemand die daarop wordt aangesproken en/of afgerekend.

Ze zullen vast verkondigen dat de nieuwe pillen beter zijn vanwege het verdwijnen van de lactose. Nee hoor, de inhoud aan µg maakt niet zoveel uit..., want bioequivalent..
Inclusief onze behandelaars zullen dat verhaal vertellen.
Om het probleem zo klein mogelijk te houden.

De machines spugen op volle toeren de nieuwe formule allang uit. Wij mogen de Europese leftovers opmaken. Vandaar dat we nu zoveel Europese talen leren kennen.

Ik ben het stadium van goedgelovigheid voorbij.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 11 mei 2018, 20:02 Maar Mark toch. Dat weet je toch niet? Je neemt het aan.
In Zwitserland waren de gebruikers niet op de hoogte.
En in Frankrijk evenmin. Welk merknaam dan ook. Nomen nescio.
Waarom wist ik dan al vóór de verandering dat in Frankrijk Levothyrox een andere formule zou krijgen?

Waarom wist ik dan al dat het in Zwitserland ging gebeuren?
Iets wat bijvoorbeeld op die Compendium site stond?

Waarom weet ik dan dat de aanvraag in Nederland ingediend is én nog niet is goedgekeurd?
Kiek schreef: Vandaar dat we nu zoveel Europese talen leren kennen.
En dit is al JAREN zo, zie eerdere berichten hierover van Laura, ook op Schildkliertje enzo.

-------

En je weet, ik neem niks aan voetstoots aan. Maar ik ga wel van het goede, van een normale gang van zaken uit. En ik weiger op voorhand al te geloven dat we allemaal continu genept en bedrogen worden.

En dus heb ik - vanmiddag, vóór je reactie al - nog maar eens een uitgebreide mail aan Merck gestuurd. Zoals anderen ook al eens gedaan hebben. Zoals ik ook al eens naar Merck Frankrijk gestuurd heb. Waarna ik een keurig telefoontje met toelichting kreeg.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Ik bewonder je vertrouwen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie