Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 » 03 aug 2018, 11:15

Hoi Kiek,

Ik begrijp het nog steeds niet. Niet wat er slecht is aan een langere bewaartijd, niet wat daar mis mee kan gaan en niet hoe daar voor ons nadelen aan kunnen zitten.

Ik denk: zolang een beetje duidelijk is hoeveel levothyroxine pillen er het komende half jaar/jaar te slijten vallen in land X, produceert Merck grosso modo een veilige voorraad. En vindt die z'n weg naar apotheken.

Dat doen ze nu ook al, verandert dus niks. Mijnsinziens dan.

Als dan de fabriek in de lucht vliegt, zijn is de voorraad pillen langer houdbaar en is er meer tijd die fabriek op te bouwen. Als de reserve voorraad ten minste niet te klein is. En we alles een beetje netjes verdelen.

Enfin, uit het Thyrax-verhaal lees ik al dat ze te laat nog geprobeerd hebben extra voorraad te maken. Thyrax heeft volgens mij sowieso al niet zo'n lange houdbaarheid in vergelijking met andere merken. Als ze bij Aspen eerder extra voorraad hadden laten maken, was hele drama misschien voorkomen, al speelde de houdbaarheid ook dan wel een rol.

Nu komen er pillen met een (waarschijnlijk) langere houdbaarheid, is het weer niet goed.

Kiek

Bericht door Kiek » 03 aug 2018, 11:51

Joh Mark,

Ik heb natuurlijk geen farmawinkeltje.
Als het de farma gaat om pillen te leveren die niet gedegradeerd zijn, dan schuif je eerst de vervaldatum naar voren. Net als bij eten. Je gooit het eerder weg. Dat zou ik doen.

Ik heb dus mijn fantasie over hoe zo'n fabriek werkt, met voorop de belangenafdeling, de juridische en marketingclubs, en een heel eind verder volgen de productie en de ontwikkeling.

Onze ideeën hoeven niet samen te vallen.
Jij hebt een onwaarschijnlijk groot vertrouwen in dit soort organisaties.
Als ons gesprek maar constructief en kritisch blijft.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Gast1

Bericht door Gast1 » 03 aug 2018, 12:29

Hoi Kiek,

Ik heb geen ongebreideld vertrouwen in bedrijven, maar ik weiger om bij alles eerst en vooral het negatieve te zien en altijd maar van het negatieve uit te gaan. En daar lijkt het nu op, niet voor het eerst.

En het goede in deze is dan bijvoorbeeld betere houdbaarheid, niet "er verandert niets".
Want ja, ieder verandering heeft impact. Laten we vooral dáár mensen over informeren. Maar als we niets meer mogen veranderen (of het nou beter wordt of niet), slikten we nu nog gemalen varkensklier. Of zaten we allemaal vast aan "de Thyrax", met z'n allergische indigotine of de rode kleurstof met jodium.

Verder denk ik dat de meeste mensen bij een farmeceutisch bedrijf, zelfs op management niveau, niet dagelijks naar hun werk gaan met het idee, laten we de mensen weer eens lekker te grazen nemen.

En weet je, we zijn er zelf natuurlijk net zo goed enigszins debet aan: alles moet goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Behalve dan ons salaris natuurlijk.

En natuurlijk zijn er soms uitwassen, bijvoorbeeld die absurde prijsverhogingen enz. En worden die breed uitgemeten. Maar uiteindelijk zijn ook dat meestal uitzonderingen. Net als in Frankrijk, uiteindelijk wordt er moord en brand geschreeuwd en is er zo veel aandacht dat zelfs als je niks merkte aan de nieuwe Levothyrox, je haast wel *moet* denken dat er iets mis mee is. Het werkelijke aantal klachten bleef volgens mijn info steken op 31.000, dat is 1%. En een hoop daarvan en van alle klachten van mensen die een ander merk gingen slikken, gingen eigenlijk over problemen die je krijgt door de verandering in opgenomen dosering.

Maar het is makkelijker een of ander stofje als boosdoener aan te wijzen en bij afwezigheid daarvan onderzoeken naar de samenstelling te doen - op zoek naar het kwaad. Dat is voor mensen duidelijker dan een of ander verhaal over instellen, waardes, bloedprikken en aanpassen hoeveelheid enz. En volgens mij maken daar enkele organisaties/mensen dankbaar gebruik van om hun positie te verbeteren. En dan krijg je dus bijvoorbeeld meetings waar naast patiënten meer advocaten aanwezig zijn dan artsen.

Florence

Bericht door Florence » 03 aug 2018, 13:01

Zit er patent op de levothyroxine?
De Thyrax en eutyrox etc.?

Groet Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80
14.60 4.40
19.40 1.90 50 levo
17.40 2.00 37.50 levo
15.60 2.40 37.50 levo

Gast1

Bericht door Gast1 » 03 aug 2018, 13:17

Florence schreef:
03 aug 2018, 13:01
Zit er patent op de levothyroxine?
De Thyrax en eutyrox etc.?

Groet Florence
Niet op levothyroxine an sich. Dat zou hetzelfde zijn als een patent op H2O.

Op specifieke samenstelling en/of bereidingswijzen zit wel patent.

Bijv.: https://patents.google.com/patent/CN101406460A/en

Kiek

Bericht door Kiek » 03 aug 2018, 13:47

Hallo Mark,

'...en altijd maar van het negatieve uit te gaan. En daar lijkt het nu op, niet voor het eerst. '

En ik ben de eeuwige optimist, Mark.

Alles verandert voortdurend.
Dat overkomt ons allemaal.
Net zoals regen, sneeuw en wind.

Het is dus van belang dat je weet hoe je met die veranderingen moet omgaan.
Bij regen een paraplu, bij vrieskou een warme jas, en bij levothyroxine gebruikt men alle beschikbare kennis om zo goed mogelijk door die verandering heen te komen.
Zo gaat dat.

Dat geldt ook in de geschiedenis van het schildklierhormoon. De mooie beschrijvingen van het effect van het eten van rauwe dierenschildklieren door mensen met/in een diepe hypothyreoïdie.
Ik stel me voor hoe fantastisch het ontwaken van zo iemand moet zijn geweest! Of toch niet?

Toen de wetenschappers in 1960 ontdekten dat er een periferie was waar de T4-deiodinase ook plaatsvond, kon levothyroxine zijn intrede doen.
En waren er minder ongelukken door overdosering.
Ook weer een geweldige ontdekking!
Zonder verandering is er geen vooruitgang.

Om je beeld over de farma wat scherper te stellen zou je misschien wat kunnen lezen van en over Peter Gotsche.
De schellen vallen van je ogen!

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 03 aug 2018, 13:53

Opvallend zijn deze passages in het Australische rapport over levothyroxine - https://www.tga.gov.au/auspar/auspar-thyroxine-sodium-1:

- The proposed products are a different formulation to the registered tablets. They are also manufactured by a different method of manufacture: direct compression versus wet granulation. These changes were made to increase the stability of the tablets but a consequence of this is that the extent and rate of dissolution of the proposed tablets are less than those of the registered tablets.

- The sponsor provided a justification for not providing bioequivalence data on all strengths of the proposed tablets. This was acceptable from a pharmaceutical chemistry perspective based on comparative dissolution profiles for all the strengths. The clinical aspects were not evaluated here.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

ineke

Bericht door ineke » 03 aug 2018, 15:12

In Frankrijk gaat een ziekenhuis in Parijs een studie uitvoeren naar de gevolgen van de nieuwe samenstelling van levothyroxine.

Evaluation of the Clinical and Biological Consequences of Levothyrox® Formula Modification (FORTHYROX)

Sponsor:
Assistance Publique - Hôpitaux de Paris
Information provided by (Responsible Party):
Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

Brief Summary:

The purpose of this study is to determine whether the recent excipient modification of Levothyrox® in France for a bioequivalent formula has clinical and biological consequence for the patients. The investigators also plan to describe the patient journey in terms of levothyroxine based drugs since this formula modification of Levothyrox®.

Detailed Description:

Levothyrox® is a levothyroxine based drug marketed in France in order to substitute a lack of thyroid hormones. Because of a lack of stability during time and because of wide inter-batch variability in terms of active molecule, the National Agency of Safety of Medicaments (ANSM) ask to the market authorization holder to develop a new formula without lactose.
This new formula, which has been proven to be bioequivalent has been marketed since march 2017 in France. Some patients were predicted to have their thyroid function imbalance because of this modification. The purpose of the study is to analyse, on the patients treated by Levothyroxine® in how many patients this modification has clinical and biological consequences.

Study Type : Observational
Estimated Enrollment : 200 participants
Observational Model: Case-Only
Time Perspective: Prospective
Official Title: Evaluation of the Clinical and Biological Consequences of Levothyrox® Formula Modification
Estimated Study Start Date : July 31, 2018
Estimated Primary Completion Date : December 2018
Estimated Study Completion Date : March 2019

Zie alle gegevens:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/rec ... 800&rank=1
en
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT ... 800&rank=1

.

Florence

Bericht door Florence » 03 aug 2018, 17:26

Ingewikkeld Marc,

Weet jij of er ook een nieuw patent is aangevraagd?

Groet Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80
14.60 4.40
19.40 1.90 50 levo
17.40 2.00 37.50 levo
15.60 2.40 37.50 levo

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 16 aug 2018, 18:37

Met een aankondiging van SON: https://www.schildklier.nl/nieuws/43-ni ... ox-in-2019

Met daarin een link naar een artikel uit 2017 over de veiligheid.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Plaats reactie