euthyrax icm femoston

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
jacqB
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2017, 12:36

euthyrax icm femoston

Bericht door jacqB »

Hallo,
Omdat ik zeer veel last van opvliegers heb en daardoor zeer slecht slaap, heeft mijn huisarts mij femoston gegeven, schildklier is goed ingesteld,
heeft iemand ervaring met combinatie euthyrax en femoston?
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: euthyrax icm femoston

Bericht door Kiek »

Hallo JacqB,

De combinatie oestradiol en levothyroxine kan de werkzaamheid van de levothyroxine beïnvloeden.
Oestrogenen zorgen voor verlaging van de vrije T4 (=FT4).

Dat komt omdat je bloed een grote voorraad gebonden T4 bevat, waarvan een piezelbeetje vrije T4 verbruikt wordt. Dat is je FT4.
Die vrije T4 is ongeveer 0.07% van je totale gebonden T4-voorraad.
De hoeveelheid vrije T4 wordt onder andere geregeld door de TBG. Dat zijn de binders van T4: Thyroid Binding Globuline.

Oestradiol inname zorgt voor verhoging van die TBG, waardoor minder FT4 in bloed.
Bij vrouwen met een gezonde schildklier zal de schildklier een beetje meer productie draaien, om weer het juiste evenwicht te produceren.

Vrouwen die afhankelijk zijn van levothyroxine, en waarvan de FT4 een dalende tendens heeft, zullen zelf hun levothyroxine-dosis omhoog moeten schroeven.

Ik heb geen idee hoeveel oestradiol Femoston bevat. En wat het effect daarvan is.
Als ik dat zou moeten slikken, dan zou ik voor de zekerheid na een week of 6 m'n FT4 laten bepalen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
jacqB
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2017, 12:36

Re: euthyrax icm femoston

Bericht door jacqB »

Dank voor je antwoord Kiek, ga sowieso bloed prikken na 6 weken.
Plaats reactie