Oude bijsluiter Cytomel gebruikt voor Farmacotherapeutisch Kompas

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Oude bijsluiter Cytomel gebruikt voor Farmacotherapeutisch Kompas

Bericht door laura »

Kiek schreef: 22 dec 2015, 14:37 De huidige bijsluiter uit de tachtiger jaren, onderweg her en der aangepast, wordt nog vaak als gebruikershandleiding gebruikt, eigenlijk ‘misbruikt’. Die bijsluiter is wel een officieel document .
In een schildklier fb-groep beschrijft een vrouw haar behandeling met T4 plus T3 in regionaal ziekenhuis: Euthyrox 75 mcg en Cytomel 2 x daags 25 mcg ... vrij T4 rond de 12, TSH <0,01 en vrij T3 meestal rond de 13 ...

Blijkbaar geldt de oude onderhoudsdosering van 25-75 mcg uit de bijsluiter volgens de website van het Farmacotherapeutisch Kompas nog steeds: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... e#dosering
Volwassenen:

Begindosering 25 microg per dag; onderhoudsdosering 25–75 microg per dag.

Door de NIV wordt aanbevolen met lagere doses te starten: dosisratio levothyroxine: liothyronine tussen 13:1 en 20:1.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe snel Levothyroxine afbouwen bij gebruik Cytomel

Bericht door Kiek »

Tjonge Laura, dat is lang geleden!
In februari 2006 heb ik mijn eerste poging ondernomen die bijsluiter gewijzigd te krijgen.
Met destijds het minimale resultaat de toevoeging in de marge van een extra waarschuwing bij zwangerschap.
Ik moet die mailtjes weer eens ophalen.

Wat ik van die periode geleerd heb is dat zelfs bijsluiters politiek geïnspireerd zijn.
En dat de tekst die ontstaat van een merk/product is ingegeven door de juridische interpretatie van onderzoeksresultaten die gefinancierd zijn door de leverancier.

Zelfs onafhankelijk onderzoek hiernaar stuiten dus op deze mogelijke juridische bezwaren.
Ik heb de indruk dat dit de reden is waarom geen onderzoek gedaan wordt door onderzoeksinstituten als universiteiten en andere onafhankelijke instituten.
En daarom blijft deze levensgevaarlijke en misleidende tekst als een wantoestand voortwoekeren in de bijsluiter van Cytomel en andere liothyronine-producten.

Liever laat men zich door anderen vertellen wat te doen (de bijsluiter) dan dat men de last van de eigen verantwoordelijkheid wenst te dragen.
Dat zie je aan de kritiekloze volgzaamheid van behandelaars en de niet-regulieren die zich voor fouten altijd kunnen beroepen op deze verfoeilijke Cytomeltekst.
Ze zijn te beroerd zich de juiste kennis aan te meten om deze teksten goed te interpreteren.
Volgens mij is dát de reden waarom Wiersinga in zijn T4/T3-richtlijn adviseert om alleen endocrinologen dit middel voor te laten schrijven.
De NIV-correctie is overigens in deze zin dan ook onbetekenend. Geen correctie van de tekst, en verder zonder specifieke criteria.

Het is toch te gek voor woorden dat anno 2018 geen enkele vordering is gemaakt in Nederland in de kennisontwikkeling over de bedreigingen die een dergelijk voorschrift kan aanrichten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Oude bijsluiter Cytomel gebruikt voor Farmacotherapeutisch Kompas

Bericht door laura »

hoi Kiek,

Ik ben dus lid van diverse schildklier fb-groepen.
En het is echt onthutsend wat je zoal voorbij ziet komen door de hoge onderhoudsdosis.

Zoals bij deze vrouw: 175 mcg tirosint en 25 mcg cytomel met waardes tsh 0,02 en Ft4 9.
En nog iemand die 125 euthyrox en 2x per dag 25 mcg cytomel slikte.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oude bijsluiter Cytomel gebruikt voor Farmacotherapeutisch Kompas

Bericht door Kiek »

En dan denken de niet-wetende behandelaars bij zo'n lage TSH en die lage FT4, waarvan de lozing van FT4 dus veroorzaakt is als ontsnapping aan die hoge doses T3: laat ik er maar nog een flinke dot levothyroxine bijgeven!
En dan verbaasd zijn dat iemand met zo'n chronische overdosis dood neervalt vanwege een hartinfarct of zo.
Ze kunnen zich immers altijd verschuilen achter het voorschrift van de bijsluiter.

Het is onbekend hoeveel mensen (letterlijk) het slachtoffer zijn geworden van de tekst in deze bijsluiter.
Het NIV-kommentaar doet daar niets aan af.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Oude bijsluiter Cytomel gebruikt voor Farmacotherapeutisch Kompas

Bericht door laura »

En weer iemand die tegen die oude bijsluiter aan liep.

Voorgeschreven door de endocrinoloog.
Van 4 dg 125 mcg en 3 dg 137,5 mcg thyrax per week naar 75 mcg Thyrax en 25 mcg Cytomel per dag.

Dus zeg maar van elke dag 131 Thyrax naar elke dag 75 Thyrax plus 25 cytomel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Oude bijsluiter Cytomel gebruikt voor Farmacotherapeutisch Kompas

Bericht door Kiek »

Ach nee, Laura.
Dat kán toch geen endocrinoloog zijn.
Dit moet van de kwakkerskant komen.
Of een naïeve huisarts.

Of iemand die zelf probeert zijn/haar weefsel te verstikken met T3.
Belachelijk natuurlijk dat een arts hiervoor een recept uitschrijft.

Een treurig beeld over de kennis en kunde van de mensen die hierbij betrokken zijn.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Oude bijsluiter Cytomel gebruikt voor Farmacotherapeutisch Kompas

Bericht door laura »

Kiek, ik heb het iets aangepast.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie