Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Hoi,
Ik ben nieuw hier op dit forum en heb een vraag. Ik moet ophogen met levothyroxine omdat ik de anticonceptie pil ben gaan gebruiken. Omdat ik eerder eens ben opgehoogd met 12.5 en me zwaar belabberd voelde, ging ik nu ophogen met 6.25: resultaat 5 dagen ziek: extreem moe, duf, lusteloos, trillerig, raar gevoel in mijn hoofd, opgezette aderen en geïrriteerd. Ik lees niet vaak over heftige klachten na zo een kleine ophoging, dus ik vraag me af hoe dit kan?
Ik moet nog eens omhoog, maar ik zie er zó tegenop. Iemand advies?
Groetjes Nadia
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Kiek »

Welkom, Nadia!

Veel vrouwen moeten ophogen vanwege de oestrogenen in de pil.
Die oestrogenen kunnen zorgen voor minder FT4.

Of je daadwerkelijk moet ophogen is afhankelijk van je positie op de FT4 met je TSH.
Die zijn weer afhankelijk van je hoeveelheid levothyroxine.

Stel dat je scherp bent ingesteld, dan is het misschien niet eens nodig.
Wat zijn je waarden, en hoeveel levothyroxine slik je?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Dag Kiek,
Dank je en bedankt voor je reactie! Voor start pil gebruikte ik 125 levothyroxine, nu plus 6,25. Mijn waardes na twee weken gebruik van de pil: vallen binnen de ‘norm’ nl TSH 2 en T4 18.2. Bij deze waardes vallen bij mij mijn wenkbrauwen en haargrens al uit, krijg ik dikke ogen, spierverkrampingen en slaap ik slecht.
Ik voel mij het beste bij TSH onder de 1 en T4 in het hoog normale gebied.
16-4 met 6.25 verhoogd en 4 mei waardes TSH 1,8 en T4 20.4.
Overigens is er bij mij nooit een oorzaak vastgesteld, geen antistoffen of hypofyse-problemen. Diagnose is gesteld na een burn-out, sept 2013 en voel dat mijn waardes nog steeds variëren, meestal gesteund door bloedonderzoek.
Weet je zo voldoende?
Alvast super bedankt!
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Nog even een toevoeging. De laatste drie keer had ik dus erg beperkende ophoogklachten, maar bedacht me dat ik dit vroeger niet had. Ergens in die tijd levothyroxine ipv euthyrox gekregen. Zou dit eea kunnen verklaren?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Kiek »

Wenkbrauwuitval, haaruitval, dikke ogen, spierkramp.
Zulke toestanden komen tevoorschijn bij een zeer ernstige hypothyreoïdie.
Zoals een FT4 van 1 pmol/l.
Dat komt niet door je dosis gedurende een week iets omhoog te hijsen.

Een stijging van 6.25 µg op 125 µg is niet in verhouding om zoiets mee te maken.
Je bent doorsnee ingesteld.

Misschien voel je je wel rot door die 'pil'.
Heb je het eerder gebruikt?
Dat lijkt me veel ingrijpender!
Vraag het eens aan je huisarts.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Teun »

Ik zat al vanaf de start van dit topic te denken aan de pil als oorzaak, misschien heb je de verkeerde pil te pakken. Heeft natuurlijk veel invloed op je hormonen. Ik zou als ik jou was hier eens met de huisarts overleggen. Ik heb geen verstand van de huidige pil maar zou me kunnen voorstellen dat je een ander soort pil zou moeten hebben. Succes.
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Dag,
Bedankt beide voor het meedenken. Ik vind ik ook vreemd dat ik al bij een beperkt lagere t4 en iets hogere tsh al snel hypoklachten krijg. Had ik ook toen ik een poging tot stoppen met roken deed vorig jaar, toen incl een voelbare vergroting van mijn schildklier.
Het ligt overigens niet aan de pil, want de ophoogklachten duren 4/5 dagen en daarna voel ik me weer prima. En de eerste ophoging vorig jaar, slikte ik heen pil en waren de hyperklachten na het ophogen even heftig.
Anderen nog ideeen in welke richting in zou kunnen gaan zoeken?
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Hoi,
Ja bij mij groeide ook het idee dat alles onrustiger is sinds ik teva gebruik. Maar inderdaad, gezien het feit dat mijn lichaam heftig reageert op kleine veranderingen, moet ik dat eens rustig overwegen.
Dank je wel!
Gr Nadia
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Kiek »

....want de ophoogklachten duren 4/5 dagen en daarna voel ik me weer prima.
Maar Nadia, dan is er toch niets aan de hand?
Dan weet je toch dat het komt door even gerommel van je hormonen, welke het ook zijn?
Laat die verhoginkjes of verlaginkjes even over je heen komen, en dan is alle malheur alweer voorbij.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Teun »

Ik zou zeker geen ander merk nemen, dan zul je echt weer in moeten stellen en ben je verder van huis dan nu. Waar hebben we het over 4-5 dagen minder goed voelen, daarna beter. Ik heb blijkbaaar je berichtje niet helemaal goed begrepen, dacht dat je na 5 dagen je niet goed voelde en het zo bleef. Hier zou ik me niet druk om maken. Menigeen zou wel met je willen ruilen. Ik zou zeggen accepteer het. Waarschijnlijk ben je over een tijdje goed ingesteld en denk jij ook " waar heb ik me druk om gemaakt"?
Plaats reactie