Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Helaas is er geen sprake van me even wat minder goed voelen, maar van nauwelijks meer kunnen functioneren terwijl ik nog een peuter thuis heb. En daarnaast is het niet 1 x 5 dagen maar veel vaker, omdat ik nog meer op zal moeten hogen. Verder is het nogal een abnormale reactie, dus al met al voor mij genoeg redenen om serieus op zoek te gaan naar een oorzaak en oplossing.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Kiek »

Ik denk dat er ergens een misvatting is, Nadia.
Het ophogen met levothyroxine doe je omdat je de FT4 op z'n plaats wilt houden.
Ophogen is in die zin dus prettig, omdat je weer richting normaal gaat.

Onder welke condities laat je je bloed prikken?
's Ochtends vroeg, en nuchter, zonder levothyroxinepil van die dag?

Misschien helpt het om je waarden eens op een rij te zetten.
Wie weet is te zien op welke FT4-plek jouw TSH optimaal werkt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Dag Kiek,
Ja, Áls ik hier ophoging eenmaal gehad heb en mij ft4 is weer wat gestegen, dan voel ik me ook beter dan vóór de ophoging.
Ik prik nooit nuchter, zowel de HA als de prikpost geven aan dat het niet uitmaakt Áls je maar altijd onder dezelfde condities prikt. Wat is volgens jouw ervaring de meerwaarde van nuchter prikken?
Mijn waarden: bij het begin beginnende: mijn waarden lagen maar nét buiten de normen, maar omdat ik een kinderwens had ben ik toen meteen ingesteld op 100 en later 125. De volgende maand raakte ik in verwachting van onze dochter ( bijna 4).
De datums heb ik er niet overal bij, maar dit zijn grotendeels de waarden van de keren dat ik geprikt ben, eerst staat tsh daarna de ft4:
1.8/14.9 ( 100)
1.1/ 19.8 ( 125)
0.06/ 25.8 ( 150)
0.06/24.5 ( 125)
1.3/18.5
0.06/21
0.9/19.2 ( advies op te hogen naar 137.5) eerste vervelende ophoogklachten, na een week ziek hierdoor terug naar 125)
1.5/t4 niet getest
2.4/17.4 ( na 4 wk stoppen met roken en al hypoklachten)
1.7/21.8 ( weer begonnen met roken)
2 /18.4 ( na 2 wk pilgebruik, opgehoogd met 6,25)
4 mei ( twee weken na ophoging) 1,8 / 20.4
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Kiek »

Het is wel een treurig rommeltje aan waarden, Nadia.
Zelfs de rekenmachine kan er met zoveel waarden geen brood van bakken.
Er is iets niet helemaal tof.

Ik begrijp dat het kan zijn dat je een normale schildklierwerking hebt.
Dan heb je een prachtige kans om te stoppen met je levothyroxine.
Ieder mens die afhankelijk is van levothyroxine zou er heel veel voor over hebben om te kunnen stoppen met die pillen. En dan ook nog normale waarden presteren!

Nu moet je lijf zich in allerlei bochten wringen omdat je je eigen schildklierhormonen geblokkeerd hebt door die pillen.
Op allerlei niveau's wordt de normale werking tegengewerkt.

Ga eens met je huisarts in gesprek.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Hoi Kiek,
Allereerst: wat fijn dat jij en andere mensen hun aandacht schenken! Het verruimt echt je kennis en blik.
Wat maakt dat je mijn waarden zo een rommeltje vindt?
Stoppen met de hoop dat mijn schildklier het zelf weer oppakt.... tja. Zou mijn schildklier dan niet ook zelf de invloed van stoppen met roken en pilgebruik kunnen oppakken? Doodeng idee natuurlijk als ik aan mijn klachten terugdenk. Overigens lang niet zo heftig als de recente ophoogklachten. Maar zou wel verklaren waarom mijn lijf heviger protesteert tegen ophogingen🤔?
Bedankt zover allemaal!
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Hi,
Niet precies, maar ze lagen niet heel ver buiten de normen, TSH van 6 meen ik. Toen meteen begonnen met medicatie ivm kinderwens.
Hoe kan je vrij rap testen of je schildklier nog voldoende werkt?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Kiek »

Door vanaf bijvoorbeeld morgen geen levothyroxine meer in te nemen.
Dus helemaal niet meer. Ook niet een beetje.
Want een beetje vervuilt.
Over een week je FT4-TSH laten bepalen.
Daarna na 5 weken nog eens.
Dan weet je precies wat je schildklier presteert.

Bespreek het met je huisarts.
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Ik ga het eens bespreken! Bedankt allemaal!
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Nadia »

Update:
Ik ben sinds vorige week op gaan hogen met euthyrox ipv met teva: GEEN ENKELE KLACHT!!! Sterker nog, heb veel energie en een beter humeur. Haaruitval na 3 dagen tot stilstand gekomen.
Ik ga zsm helemaal weer helemaal terug naar euthyrox, want blijkbaar is mijn lijf niet zo blij met Teva.
Benieuwd of mijn waarden dan ook stabieler blijven.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ernstige ophoogklachten na verhoging 6.25!

Bericht door Kiek »

Tjonge, wat een geluk dat je je daarmee beter voelt!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie