Thyreoidum naar thyrax

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Nellekesam
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2018, 18:18

Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Nellekesam »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw hier, kwam hier terecht door de volgende vraag, hoe reken je thyreoidum om naar thyrax.

Toen de thyrax malaise begon twee jaar terug, besloot ik over te stappen op thyreoidum.
De omrekening die mijn huisarts toen maakte was als volgt.
50 mcg thyrax werd 2x 90 Mg thyreoidum
Na de eerste keer bloedwaardes bepalen leek ik binnen de norm aan de hoge kant te zitten, maar als ik mij goed voelde was dat prima. Anderhalf haar ging het prima, tot ik dus een half jaar terug hartklachten kreeg.
Bij de huisarts bloed geprikt en ik bleek veel te hoog ingesteld, na veel gerommel door de huisarts , met ontwaterend veel klachten,heb ik gevraagd of ik naar de internist mocht en zo kwam ik bij de endocrinoloog terecht.
Wat een verademing ! Eindelijk goed geholpen. Zijn advies was terug naar thyrax en met volgens zijn berekening met thyreoidum die ik nu nog slik kwam het uit op.
120mg thyreoidum wordt 100mcg thyrax. Ervan uitgaande dat de berekening van de huisarts van geen kanten heeft geklopt, vroeg ik mij af of de endocrinoloog het wel bij de juiste berekening heeft. En kwam ik via mijn hulpvraag op Google op dit forum terecht, dus bij deze heel graag jullie hulp :P .
Groeten Nelleke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Nelleke, welkom!

De 120 mgr thyreoïdum zal grofweg het equivalent zijn van ca.120 µg Thyrax.
In 60 mgr zit ongeveer 24 µg T4 (met forse variaties) en 9 µg T3.
De 9 µg T3 is ongeveer de energie aan T4 van 4 x 9 µg T4. Dus 36 µg T4.
Deze 36 µg + 24 µg betekent per 60 mgr ongeveer 60 µg.

Het lastige van thyreoïdum is, dat de inhoud varieert.
Men richt zich de laatste jaren op de hoeveelheid van T3 (9 µg per 60 mgr), waarbij de T4 is losgelaten.
Net zoals bij mensen varieert de verhouding van T4 en T3 bij kleine en grote varkens ook.

Ik hoop dat je je weer snel wat beter zult voelen!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nellekesam
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2018, 18:18

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Nellekesam »

Goedenavond Kiek,

Dank voor je reactie.
Ik ben leek in de schildkliermedicatie én geen rekenwonder.
Denkt u dat zijn omzetting dan klopt? De arts zei namelijk zelf het ook maar van internet gehaald te hebben.
Toen ik belde met de twijfel over de omzet formules mocht ik ook met 50mcg thyrax beginnen i.p.v. de 100mcg en dan zelf aanvoelen of ik mij slechter ging voelen of zou aankomen. Na de hartklachten van de afgelopen maanden ben ik wat angstig geworden en met alle klachten die ik nog heb, die volgens de dokter nog van het afkicken van de hoge dosering komen, waardoor ik mij al helemaal niet fit voel is het erg spannend voor mij.
Ik hoor graag van u

Groeten Nelleke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Kiek »

Nelleke, als het de bedoeling is om je dosering te verminderen, dan heb je dus mogelijk met 100 µg Thyrax al een redelijke dosis.
Het gaat er om dat je de T3 uit het thyreoïdum niet meer de boel laat versjteren.

Tot wanneer heb je 120 mgr thyreoïdum geslikt?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nellekesam
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2018, 18:18

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Nellekesam »

Hoi Kiek,

De 120mg thyreoidum is mijn dosis nu, daar zijn mijn waardes goed op, behalve de t3 dan, die is afwijkend
Dus het gaat er echt om dat de 120 Mg thyreoidum omgezet wordt naar de juiste hoeveel voor thyrax.

Fijn dat je mij helpt,

Groeten Nelleke
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door *anna* »

Dag Nelleke,
Ik heb zelf een hele poos thyreoïdum gebruikt, op het laatst 90 mg. Ik moest er van de internist mee ophouden omdat mijn Ft3 door de jaren heen opgelopen was naar bijna 10 en dat is echt niet gezond.
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar deze link heb ik ooit eens gevonden over de overstap van thyreoïdum naar levothyroxine. Switching Desiccated Thyroid to Levothyroxine: Dose Conversion

120 mg lijkt me een redelijk grote dosis! Realiseer je wel dat je eigenlijk weer helemaal opnieuw ingesteld moet worden en het kan best wel even duren voor je je weer jofel voelt.
Sterkte!
Anna
Nellekesam
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2018, 18:18

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Nellekesam »

Hoi anna,

Dank je wel voor de link, ik zal straks even gaan lezen.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik mij op 120mg alweer stukken beter voel dan op de 180mg eerder en de bloedwaardes op de t3 na zijn allemaal goed. Dus nu maar snel over op enkel t4 en hopen dat het allemaal goed mag verlopen, maar daar ga ik wel van uit, want eerdere terug stappen op thyrax verliepen prima.

Groeten Nelleke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Kiek »

De omrekentabel is een mooie toevoeging aan de algemene info!
Het laat de noodzaak zien van de constatering dat er per regio verschillende soorten thyreoïdum gebruikt worden.

Wereldwijd zijn er veel soorten thyreoïdum in omloop.
Zo verschilt de inhoud in de Verenigde Staten en mogelijk Canada van de Europese soorten.
In Amerika en Canada lijkt het meer een Armourkwestie.
En in Nederland lijkt het grootste deel van de schildklierpoedergemeenschap gebruik te maken van de magistrale apotheek, de Natuurapotheek in Pijnacker. Ook een plukje Mierlo, en verder wat kleinere plukjes in apotheken her en der.

Thyreoïdum van Armour, het stabielste product, bevat per 60 mgr: 38 µg T4 en 9 µg T3.
Thyreoïdum van 'Pijnacker' bevat per 60 mgr: ca. 24 µg T4 en 9 µg T3. De inhoud van Pijnacker wisselt sterk.

Niet eens zo lang geleden werd bij de capsules/tabletten aangegeven uit welk batchnummer het thyeroïdum kwam. Men kon op de site van de apotheek het nummer opzoeken, om zelf de exacte verhouding en hoeveelheid T3/T4 in een capsule te berekenen. Desnoods een paar maanden wat levothyroxine bijvoegen, waardoor men toch min of meer in de richting van dezelfde hoeveelheid T4 kon gokken. Helaas lijkt die mogelijkheid verdwenen. Ik zie geen transparante site meer.
Dat lijkt een belangrijk actiepunt.

Voor het omrekenen gaat men uit dat de T3 viermaal de 'sterkte' heeft van T4. Daarom wordt de hoeveelheid T3 in een capsules/tablet vermenigvuldigd met 4, om het equivalent in T4 te berekenen.(PubMed)

http://www.armourthyroid.com/about-armour-thyroid#T4T3
https://www.endocrineweb.com/conditions ... roid-works
"...however, T3 possesses about four times the hormone "strength" as T4."
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nellekesam
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2018, 18:18

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Nellekesam »

Hoi Kiek,

Wat fijn dat jij dit allemaal weet zeg!
Ik kreeg het via De natuurapotheek in Pijnacker.

Sinds vandaag ben ik overgegaan op 50mcg thyrax en ga ik rustig aankijken hoe het gaat, maar het lijkt of mijn hartslag sinds vanmiddag echt al rustiger is.
Ik durf geen risico’s meer te nemen door meteen met 100mcg thyrax te beginnen na twee jaar overgedoseerd geweest ze zijn, na al die ellende van de afgelopen maanden, kunnen er nog wel wat weken bij om prettig op te bouwen.

Over 6 weken bloed prikken en de dokter zei als ik aan begin te komen dat ik dan al eerder kan ophogen, maar dat ik altijd kan bellen bij twijfel.
Fijne arts is het en ik ben blij dat ik bij hem terecht kon.

Groeten Nelleke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Kiek »

Fijn dat je een prettige arts getroffen hebt, Nelleke.
Dat is zo belangrijk!

De laatste keer dat ik alle thyreoïdum-info-registers opentrok was in de zomer van 2011.
De informatie van allerlei partijen was toen beneden peil.

Vandaag speurde ik wederom in de winkel van de importeur naar Thyroid USP: 'product niet aanwezig'.
Gelukkig kreeg ik via een omweggetje wel de oude vertrouwde batch-analyses.Zie link onderaan.
De importeur krijgt uit het buitenland een bulk thyreoïdumpoeder die geanalyseerd is, en in NL gecheckt wordt.
Uiteindelijk krijg jij een capsule of tabletje uit de bulk.

Iedere bulk heeft een bepaalde verhouding van T4 en T3. Deze cijfers zocht ik.
In 2011 varieerden de verhoudingen van T4/T3 nog van 25.1 : 9 tot 35.0 : 9.
Vanaf 2011 is vooruitgang geboekt.
Nu variëren de verhoudingen nog maar van 34 tot 36 µg T4 op 9 µg T3, gemiddeld 35 µg T4 op 9 µg T3. Tamelijk stabiel. Deze verandering ten goede betekent ook dat de berekening van gister wijzigt. Er zit anno 2018 meer T4 in het thyreoïdum.

Thyreoïdum 120 mgr = 35 x 2 = 70 µg T4 + 9 x 2 = 18 T3.
De 18 µg T3 wordt volgens informatie gelijk gesteld aan 18 x 4 = 72 µg T4.

Thyeoïdum 120 mgr is nu gelijk aan 70 + 72 = 142 µg Thyrax.

Als de 120 mgr thyreoïdum bij jou een normale FT4/TSH gaf, dan kom je met 50 µg Thyrax tekort.
Je zult vast even moeten wennen aan je nieuwe dosering.
Maar het is voor het goede doel!

Sterkte!
Kiek

Aanvulling deeltje analyserapport:
product name: thyroid powder
analyzed according to: USP
Exp. date: 26/10/2018
assay for T4: 520 - 650 µg/g ....> 537 µg/g.
assay for T3: 125 - 155 µg/g ....>135 µg/g.
Approved: dd 06/12/2016
https://shop.fagron.us/en-us/documentse ... s&count=50

Verhouding 537 : 135 = 35.8 µg T4 : 9 µg T3
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie