Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kiek? Ik heb advies gekregen naar jou te vragen......

Bericht door Kiek »

Hallo Mila,

Twee setjes waarden heb ik gebruikt voor in de set point-app.
FT4 13.00 en 8.90 pmol/l, met TSH 0.76 en 27 mU/l.

De curve is tamelijk naar links verschoven.
Net zoals bij mensen die Cytomel gebruiken.
De vorm verandert niet, de plaats van de FT4 is naar links verschoven: lager.
Met deze waarden is het set point:
FT4 12.92 pmol/l
TSH van 0.81 mU/l.

Meer kan ik er niet van maken.

Vriendelijke groet,
Kiek
MilaJan2017.jpg
MilaJan2017.jpg (38.67 KiB) 2950 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Mila »

Hallo, mijn internist belt vanmorgen en ik wil vragen of ik Thyreoidum kan krijgen ipv Euthyrox. Ik gebruik 137.5 mcg Euthyrox . Nu heb ik hier een omzettingsformule gezien, maar ik begrijp het niet helemaal goed. Is er iemand die dit voor mij kan doen? Ik kan ook een combinatie gebruiken, maar dat zal opnieuw een andere berekening zijn. Mijn internist, als hij akkoord gaat, heeft geen verstand hiervan, zo heeft hij al eens aangegeven. Kan iemand me helpen met de omrekening?
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Mila »

Jammer, helaas geen reactie. Ik heb het recept gekregen, dus ga verder in overleg met de apotheek.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Kiek »

Dat is dan lekker, dat een internist iets voorschrijft waar bij niets over weet.
En de apotheek weet dat ook niet.

Het is afhankelijk van het soort/merk thyreoïdum. Armour? Of een soort van wisselende inhoud?
Ieder merk heeft een andere inhoud.
Ik weet niet wat en waar je apotheek het thyreoïdum zal bestellen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Bella »

Tamelijk suf, ja. En gevaarlijk.

Onthoud: NOOIT zomaar beginnen met een volledige substitutie-dosis dierlijk schildklierhormoon (= thyreoïdum, Armour, enz.) maar ALTIJD geleidelijk opbouwen.

Plaats hier eens je dosis levo nu en de bijbehorende waarden TSH en FT4?

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Lieke67
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2017, 22:17

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Lieke67 »

Daar is toch een omrekeningsformule voor? Volgens mij staat die op de site van de VGNS.
Kun je het zelf berekenen.
En idd niet zo overstappen, dat heb ik gedaan op advies van mijn natuurarts, is me slecht bekomen.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Bella »

!

Tot mijn verrassing heeft SON in december 2015 ons (Hypo maar niet Happy) ijverige werk ‘Protocollen voor schildklierhormoongebruik door volwassenen’ als PDF (dus de linkjes werken niet meer) gepubliceerd:

https://www.schildklier.nl/weekvandesch ... olwassenen
en
https://www.schildklier.nl/images/PDF/P ... ebruik.pdf

Op blz. 26 is het instellen op dierlijk schildklierhormoon te vinden. Verderop worden alle manieren van overstappen op andere soorten schildklierhormoon besproken. Mila, ‘Overstappen van synthetisch T4 (= Euthyrox) op dierlijk schildklierhormoon (= thyreoïdum)’ begint onderaan blz. 34.

Met de aantekening dat een aantal punten mogelijk gedateerd zijn, en met de waarschuwing dat gebruikmaking van deze protocollen ‘voor eigen verantwoordelijkheid’ is, kan ik over de laatste zin van SON kort zijn: verwijzen, delen, tekst overnemen, elders publiceren of uitprinten, het mag allemaal!

Het copyright berust bij mij, en wij (HmnH belangengroep mensen met hypothyreoïdie, voorloper van de vereniging HmnH) hebben indertijd (2003) afgesproken dat voor het delen van deze informatie niemands toestemming nodig is.

Groet!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Kiek »

Je gewenste hoeveelheid is dus afhankelijk van het soort thyreoïdum dat je ontvangt van de apotheek.
Pas dan weet je wat in het poedertje zit (als het goed is).
Je gaat uit van de hoeveelheid T4, die je nu slikt.
Neem die hoeveelheid in gedachten.
Nu wil je er een hoeveelheid T4 omwisselen voor een hoeveelheid T3.

Een gezonde schildklier produceert bij een mens gemiddeld ongeveer 7 µg per 24 uur.
Deze hoeveelheid van 7 µg T3 vertegenwoordigt omgerekend ongeveer 25 µg T4/levothyroxine.

Hoe vertaal je dat naar Armour/thyreoïdum?
In 60 milligram Armour zit 38 µg T4 met 9 µg T3.
In de 15 milligram Armour zit ca. 10 µg T4 met 2.2 µg T3.
Slik je nu 100 µg levothyroxine: maak daarvan 75 µg T4 met 7 µg T3.
Je zou dus de Armour/levothyroxine kunnen aanvullen met levothyroxine.
En slik je tussen de 82.5 µg levothyroxine: gebruik dan 60 milligram en 15 milligram Armour.

Maar deze wijze van doseren is ook eigenlijk middeleeuws.
Want je weet nooit exact wat je gebruikt, en dus overhoop haalt.
Het is gebleken dat het gebruik van extern T3 in welke vorm dan ook, tabletten of poeders, een ongewenste T3-piek geeft, die je niet kunt vergelijken met de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier.

P.S. Bella haalt een nu vermakelijke geschiedenisles anno 2003 uit de mottenballen.
Waarin ook al middeleeuwse analyse-methoden.
Toen een belangrijke emancipatore beweging, voor mensen met een hypothyreoïdie die zich niet gehoord voelden.
Anno 2017 is de kennis gelukkig enorm toegenomen en verbeterd.
En is de vrije patiëntenbeweging nog steeds groot en actief.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Bella »

Haha, ja, hilarisch vooral hoe SON er weer mee aan de haal is gegaan :lol:

Kiek, jouw uitleg over hoe Mila zou moeten overstappen is geen spat anders dan die terug te vinden is in de ‘Protocollen’ die jij nu richting prullebak bonjourt:
Kiek schreef: 27 nov 2017, 11:56 Je gewenste hoeveelheid is dus afhankelijk van het soort thyreoïdum dat je ontvangt van de apotheek.
Pas dan weet je wat in het poedertje zit (als het goed is).
Je gaat uit van de hoeveelheid T4, die je nu slikt.
Neem die hoeveelheid in gedachten.
Nu wil je er een hoeveelheid T4 omwisselen voor een hoeveelheid T3.

Een gezonde schildklier produceert bij een mens gemiddeld ongeveer 7 µg per 24 uur.
Deze hoeveelheid van 7 µg T3 vertegenwoordigt omgerekend ongeveer 25 µg T4/levothyroxine.

Hoe vertaal je dat naar Armour/thyreoïdum?
In 60 milligram Armour zit 38 µg T4 met 9 µg T3.
In de 15 milligram Armour zit ca. 10 µg T4 met 2.2 µg T3.
Slik je nu 100 µg levothyroxine: maak daarvan 75 µg T4 met 7 µg T3.
Slik je tussen de 82.5 µg levothyroxine: gebruik dan 60 milligram en 15 milligram Armour. [Foutje in deze zin, moet zijn, meent Bella: Slik je 82.5 µg levothyroxine: gebruik dan 60 µg levothyroxine en 15 milligram Armour.]

Je kunt ook Armour of thyreoïdum gebruiken en dat aanvullen met de juiste hoeveelheid levothyroxine.
Dat is het eenvoudigst.
Zonder wie dan ook te willen beledigen, denk ik dat zorgvuldig lezen veel vooroordeel weg kan nemen.
Het is gebleken dat het gebruik van extern T3 in welke vorm dan ook, tabletten of poeders, een ongewenste T3-piek geeft, die je niet kunt vergelijken met de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier.
Dit is nooit overtuigend onderzocht bij mensen die een T4-T3 combi gebruiken, maar een theoretische aanname. Daarbij: gebruik van alleen T4 is evenmin vergelijkbaar met ‘de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier’.
P.S. Bella haalt een nu vermakelijke geschiedenisles anno 2003 uit de mottenballen.
Waarin ook al middeleeuwse analyse-methoden.
Toen een belangrijke emancipatore beweging, voor mensen met een hypothyreoïdie die zich niet gehoord voelden.
Anno 2017 is de kennis gelukkig enorm toegenomen en verbeterd.
En is de vrije patiëntenbeweging nog steeds groot en actief.
Droom vooral voort, maar dit is gewoon niet waar.
Elke dag komen hier op het forum mensen voorbij wier artsen alleen maar naar een TSH kijken, geen oog hebben voor de klachten en symptomen van hun patiënt, laat staan weet hebben van de noodzaak tot nuchter prikken en het bestaan van de app, die zo prachtig het inviduele setpoint TSH/FT4 laat zien.

Die ‘Protocollen voor schildklierhormoongebruik door volwassenen’ mogen her en der gedateerd zijn, de kern blijft anno 2017 recht overeind: instelling op schildklierhormoon dient zorgvuldig en met aandacht en kennis van zaken te gebeuren.

Groet,
Bella

PS Op verzoek van Laura zal ik in de loop van de week een aangepaste (ge-update) versie als PDF plaatsen onder ‘Archief Hypoforum’.
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Kiek »

Zeg nooit, nooit.
Want er zijn voldoende gegevens in de literatuur die exact vertellen, waarvan jij zegt dat dat nooit is bewezen.

viewtopic.php?f=7&t=1935&start=140
"Op LT3 is de verlaging van (F)T4 niet een idee, maar een feit.
Je dagelijks LT3-gebruik veroorzaakt een tijdelijk na-slikken-piek van FT3, die meer dan 1.6x groter is dan je gewone plasma FT3.
Door die pieken wordt het evenwicht in de hypothalamus omgegooid: er komt minder TRH uit waardoor de FT4 naar lagere waarden schuift."

lit. Role of thyroid hormone deiodination in het hypothalamus. Ronald M. Lechan and Csaba Fekete, Thyroid 2005.

Dat de FT3 piek zo ruimschoots boven de plasma FT3-concentratie uitknalt gedurende een paar uur, lees je via de volgende link. Dit uitknallen gebeurt bij iedere hoeveelheid van T3-pillen of -poeders zo laat vervolgonderzoek zien.
En gedurende die tijd slaat de TSH dicht. Een onnatuurlijk effect.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28989211
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie