Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Bella »

Dank voor de linken.
Ga er zo snel mogelijk voor zitten.
Eerste vraag die desondanks in mij opwelt: hoe zag de onderzoeksgroep er uit?
Tweede: is ‘onnatuurlijk’ niet altijd het geval bij de behandeling van ziekte?

Groet!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door laura »

Bella schreef: 27 nov 2017, 13:11
Het is gebleken dat het gebruik van extern T3 in welke vorm dan ook, tabletten of poeders, een ongewenste T3-piek geeft, die je niet kunt vergelijken met de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier.
Dit is nooit overtuigend onderzocht bij mensen die een T4-T3 combi gebruiken, maar een theoretische aanname. Daarbij: gebruik van alleen T4 is evenmin vergelijkbaar met ‘de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier’.
In dit onderzoek wordt dat wel aangetoond: https://schildkliertje.blogspot.nl/2016 ... us-t4.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Kiek »

De onderzoekgroepen:
1. gezonde mensen
2. mensen met een hypothyreoïdie.
De laatste heeft de volgende link:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27030088
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Bella »

Voor we verder praten over de genoemde onderzoeken (dank; lees later scherper) een paar dingen om het voor iedereen begrijpelijk te houden:

- Ik ontken de FT3-piek na inname van T3 niet, maar vraag me wel af hoe schadelijk die is; het advies om T3 altijd in kleine doses en met eten in te nemen is bedoeld om de opname te vertragen, dus die piek zo wat af te vlakken.

- Ik kan niks met de termen natuurlijk of onnatuurlijk als we het hebben over schildklierhormoon; vrijwel alle (chemische) processen zijn natuurlijk. Dit was ook de reden om Armour, thyreoïdum enz. nooit ‘natuurlijk schildklierhormoon’ te noemen (zoals de VGNS doet) maar ‘dierlijk’. Reclame met het woord ‘natuur’ erin is vrijwel altijd volksverlakkerij.

- Ik weet dat hypothalamus en hypofyse (en andere organen?) een voorkeur hebben voor lokaal (ter plekke) omgezet T3 (uit T4), maar vraag me wel af of dat een belangrijk argument is om een toch al verbroken systeem (hypothalamus > hypofyse > X schildklier reageert niet meer - TRH > TSH > X T4/T3) in stand te willen houden.

Er zijn mensen die (aanmerkelijk) beter functioneren op een combi T4/T3. Hoe die combi eruit moet zien, daar kan je over twisten (liever niet), maar per definitie afraden gaat er bij mij niet in. Proberen de keus voor een combi T4/T3 inzichtelijk te maken voor zowel patiënt als arts wel, vandaar de ‘protocollen’.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Bella »

Kiek schreef:
Het is gebleken dat het gebruik van extern T3 in welke vorm dan ook, tabletten of poeders, een ongewenste T3-piek geeft, die je niet kunt vergelijken met de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier.
Bella schreef:
Dit is nooit overtuigend onderzocht bij mensen die een T4-T3 combi gebruiken, maar een theoretische aanname. Daarbij: gebruik van alleen T4 is evenmin vergelijkbaar met ‘de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier’.
Kiek schreef:
Zeg nooit, nooit.
Want er zijn voldoende gegevens in de literatuur die exact vertellen, waarvan jij zegt dat dat nooit is bewezen.
Dat zei ik dan ook niet, zie boven.

Wat ik bedoel met ‘nooit overtuigend onderzocht bij mensen die een T4/T3 combi gebruiken’ is dat alle onderzoeken zijn gedaan met onrealistische hoeveelheden T3 en eenmaal daagse doseringen bij mensen die normaalgesproken geen T3 gebruikten; ja, zo kan iedereen wel een fysiologisch ‘ongewenst’ effect aantonen...

Mooie en interessante materie, noodzakelijk om kennis van te nemen, maar in de ‘vertaling’ naar de praktijk van de mens met schildklierziekte gaat het wat mij betreft mis.

Mijn idee van waardevol onderzoek zou zijn om een grote groep combi T4/T3-gebruikers (hetzij dierlijk schildklierhormoon, hetzij levothyroxine plus ‘n beetje liothyronine) over langere tijd aan gedegen onderzoek mee te laten doen, en behalve de fysiologische aspecten (hoe gedragen TSH, FT4 en FT3 zich) en welbevinden (moeilijker) ook andere lichamelijke aspecten (bloeddruk, hartconditie, vaatconditie enz.) te ‘meten’; de controlegroep zou bestaan uit mensen die alleen T4 gebruiken, onder voorwaarde dat deze goed ingesteld zijn. De vergelijking met mensen met een gezonde schildklierwerking gaat immers altijd mank...

Snap dat dit niet snel zal gebeuren, maar tot die tijd geloof ik niet dat combi T4/T3-gebruikers (mits met verantwoorde, over de dag verdeelde doses) nu zo verschrikkelijk ongezond bezig zijn.

Categorisch T3-gebruik veroordelen, is voor mij van dezelfde orde van grootte als mensen bang maken voor een laag TSH (botontkalking, hartgedonder) zonder de context (= de mens en zijn omstandigheden; misschien is er, behalve een onjuiste instelling, wel een andere reden voor dat lage TSH) te kennen.

De bedoeling van de behandeling met schildklierhormoon is mensen met hypothyreoïdie zo dicht mogelijk bij een leven met gezonde schildklierwerking brengen. De onderliggende fysiologie is belangrijk, maar niet zaligmakend.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Kiek »

"-Kiek schreef:
Het is gebleken dat het gebruik van extern T3 in welke vorm dan ook, tabletten of poeders, een ongewenste T3-piek geeft, die je niet kunt vergelijken met de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier.
-Bella schreef:
Dit is nooit overtuigend onderzocht bij mensen die een T4-T3 combi gebruiken, maar een theoretische aanname. Daarbij: gebruik van alleen T4 is evenmin vergelijkbaar met ‘de soepele en geleidelijke dosering van een gezonde schildklier’."
- Ik weet dat hypothalamus en hypofyse (en andere organen?) een voorkeur hebben voor lokaal (ter plekke) omgezet T3 (uit T4), maar vraag me wel af of dat een belangrijk argument is om een toch al verbroken systeem (hypothalamus > hypofyse > X schildklier reageert niet meer - TRH > TSH > X T4/T3) in stand te willen houden.
Doordat levothyroxine zich veel rustiger gedraagt dan de T3, dankzij de enorme lange gemiddelde halfwaardetijd van 168 uur versus 21 uur van de T3, merk je als gebruiker niet zoveel van de daarbij optredende T4-piek in vergelijking tot T3.
Natuurlijk zou het prachtig zijn als we een onderhuidse pallet met slow relaese T4 konden gebruiken.
Dat is nog geen praktijk.

Het door jou genoemde 'verbroken systeem' heeft te maken met de afwezige functie van de schildklier. Het idee dat de TSH dan nèt onderdrukt zou moeten zijn, is inmiddels achterhaald zoals de onderzoeken laten zien.
Niet alleen de hypothalamus-hypofyse zetten lokaal om, maar alle andere organen gebruiken ook T4 om dat naar lokale behoefte om te zetten in T3.

Dat wetende, kun je je voorstellen dat extern toegevoegde T3 een dergelijke T3-economie verstoort.
Er zijn talloze onderzoeken bekend over de effecten van combi en zelfs T3-monotherapie, inclusief de fysiologische effecten, inclusief de 'vragenlijsten' met betrekking tot de kwaliteit van leven.
De bottom line conclusie van de experts is dat de voordelen van combi of T3-alone tot op heden niet is aangetoond.
Basiskennis uit de schildklierfysiologie, zoals van Lechan en Fekete [1] en Bianco c.s. [2] toont onomstotelijk aan dat de pieken van het slikken van T3 een verschuiving veroorzaken van de ligging van het FT4-instelling, naar lagere waarden.
Dat gebeurt gewoon, en heeft niets meer te maken met het nabootsen van een gezond schildkliersysteem.

Het is lastig genoeg dat behandelaars dan prompt neigen om de T4 te verhogen, waardoor de TSH daalt onder normaal. De gebruiker is vervolgens nog verder van huis.

Sinds het HmnH- protocol uit 2003 zijn er vele onderzoeken gepubliceerd waarin je de kennis kunt lezen die over dit onderwerp is ontwikkeld na grondig onderzoek bij mensen, inclusief de fysiologische aspecten, zoals botontkalking en hartritmestoornissen.
Deze uitkomsten behoren een leidraad te zijn voor onze behandelaars.

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16131331
Role of thyroid hormone deiodination in the hypothalamus, RM Lechan and C. Fekete, Thyroid 2005
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11844744
Biochemistry, Cellular and Molecular Biology, and Physiological Roles of the Iodothyronine Selenodeiodinases, AC Bianco e.a., Endocrine Reviews 2002
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: kan iemand mij helpen met omzetten: SPOED!

Bericht door Bella »

Welbedankt, Kiek.
Hier kan ik wat mee in het nadenken of en hoe die ‘protocollen’ eventueel opgeknapt zouden moeten worden. Ga er in het nieuwe jaar de tijd voor nemen.

Hartelijke groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Bericht door Mila »

Hallo allemaal, ik ben vanaf december bezig met het instellen op Thyreoidum vanaf Euthyrox, vanwege hele lage T3 waarden en weinig energie. Ik schijn een geval apart te zijn. Ik krijg zonder onderdrukte TSH geen normale middelmatige FT4. Ik ben dus overgestapt vanaf 137.5mcg Euthyrox naar heel laag beginnend op 90 mg Thyreoidum. Inmiddels met stapjes omhoog per zes weken en ik zat vandaag op 180 mg. Helaas zijn mijn waarden ongeveer stabiel gebleven op:
TSH (0.24)
FT 4 (9.4) ref. 10-24
T3 (1.4) ref. 0.89-2.4

Nu lijk ik toch wel op ongeveer 240 mg uit te gaan komen. Dit is vele malen meer dan dat ik verwacht had qua omrekeningtabellen van de T4 only medicatie naar de Thyreoidum.
Gebruiken hier meer mensen zoveel Thyreoidum? Ik vroeg nog aan de internist (regulier) of het misschien zo lang duurt voordat de synthetische T4 uit mijn lijf is, omdat ik bij ophogen nauwelijks andere uitslagen krijg?

Wat vinden jullie van deze uitslag? Ik zou heel graag wat feedback krijgen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Bericht door Kiek »

Hallo Mila,

Je normale schildklier zat op een FT4-evenwicht van ongeveer tegen de 13 pmol/l. (zie oudere berichten)
En je TSH op 0.8 mU/l.
Dat zijn redelijke waarden. En niet apart.

Het betekent dat bij jou alle FT4 boven de 13 pmol/l lagere TSH-waarden geven dan de 0.8 mU/l.
Zo werkt het schildkliersysteem nou eenmaal bij een mens.

Inmiddels slik je thyreoïdum en is je FT4 te laag voor een normale omzetting.
Dat wil zeggen dat je cellen nu zoveel T3 opgedrongen krijgen, dat je lichaam er alles aan doet om je FT4 af te voeren. Daarom is je FT4 zo laag. Het is de verdediging tegen het effect van het thyreoïdum.
De normale vraag- en aanbodmarkt van je schildklierhormonen is door het thyreoïdum verstoord.
Met thyreoïdum is het dus niet mogelijk je normale hoeveelheid schildklierhormoon in je bloed te krijgen.

Je overmaat aan thyreoïdum zorgt er dus voor dat alle T4 versneld wordt afgevoerd.
Het synthetische T4 is hetzelfde als de natuurlijke T4. Niet te onderscheiden.

Sterkte met je experimenten!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Re: Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Bericht door Mila »

Hoi Kiek, alsnog bedankt voor je reactie, ik had het voorheen niet gezien. Inmiddels zit ik op 240 Thyreoidum, ik heb de uitslagen nog niet gezien. Je ziet dat mijn T3 waardes ook nauwelijks stijgen en de vorige keer zelfs met verhoging van Thyreoidum zelfs gezakt waren! Dat vind ik vrij bizar, heb ik nog nooit eerder gehoord. Ik hoor pas over een week of drie mijn waarden bij de internist. Dit is wel het hoogste dat ik wil gaan. Is het nu nog niet ok, dan switch ik waarschijnlijk weer terug. Ik moet erbij vermelden dat mijn internist overleg heeft gepleegd met twee top endo's in academische ziekenhuizen en mijn TSH wordt losgelaten in mijn geval (dus mag onderdrukt worden), omdat anders mijn FT4 inderdaad op 12-13 staat met een zeer lage T3. hier voel ik mij niet ok mee, zoals meer mensen met zo'n lage FT4. Helaas is er iets raars aan de hand, waardoor mijn TSH wel direct reageert maar mijn vrije schildklierhormoonwaarden niet. Vind het ook wel wel raar aan de andere kant, dat de TSH in mijn geval dan maar losgelaten moet worden. Niemand weet blijkbaar de oorzaak waarom mijn waardes zijn zoals ze zijn (niet standaard zoals ze zelf hebben aangegeven) maar zonder oorzaak gewoon maar de TSH loslaten en onderdrukt laten zijn. En dat terwijl ik een pacemaker heb. Soms heb ik het idee dat het ze allemaal niet zoveel interesseert, die schildklier........
Plaats reactie