Van Euthyrox naar Thyreoidum en uitslagen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Mila »

Uitslagen:
TSH 0.76 (0.4-4)
FT4 13 (10-24)
T3 1.4 (0.89-2.4)
Ik voel me moe. Internist stond op mijn voicemail (net de vijf minuten dat ik aan het douchen was natuurlijk......). Prima waarden zei hij. Zo voelt het niet.
Ik slik 162.5mcg Thyrax. Geen cytomel. Mijn internist is niet van klachten aanhoren. Hypo wordt behandeld, dus klachten kunnen er niet meer van komen. Is tsh normaal, dan wordt er gezegd: TSH is normaal. Als FT4 beter uitkomt is het: FT4 ligt mooi binnen de waarden.
Wat voor rare combinatie van waarden heb ik nu? Ik gedij veel beter bij een hogere FT4. Maar wat gebeurt er dan met mijn TSH, die is al laag, dat zie ik.
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Re: Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Mila »

Ik heb klachten als vermoeid zijn, kouwelijk en ook erg hees/schor. Dat laatste herken ik van toen ik nog geen behandeling kreeg.
Iemand een idee hierover?? Ik zou blij zijn met reacties.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Jenny »

Ik vind jouw FT4 echt aan de krappe kant. Je zou in elke geval rond de 15 of iets daar boven moeten zitten. Ook je T3 zou hoger kunnen, maar dat gaat vanzelf als je de Thyrax ophoogt. Durf je dat zelf te doen? Je kunt ook met je HA overleggen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Re: Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Mila »

hai, toevallig heb ik vanochtend besloten dat maar zelf te doen. Ik hoog op met 12.5mcg. Vind dit echt jammer. Hoe kan hij nou op mijn voicemail inspreken, mijn internist, dat dit keurige waardes zijn......... :cry: Dank je wel voor je berichtje, doet me goed.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Jenny »

Mila,

Zou het niet verstandiger zijn op te hogen met 6,25 per keer? Zeker als je gevoelig bent voor schommelende waarden zou ik dat doen. Wanneer je na 5 dagen geen hyperklachten hebt van het ophogen kan de volgende 6,25 er bij. Ik mag altijd van mijn internist ophogen en verlagen wanneer ik wil. Ook extra bloedprikken mag ik en zelf mijn uitslagen inzien en daar naar handelen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Re: Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Mila »

Hai, ik ben gelukkig niet zo vatbaar voor schommelingen ;) . Meestal is het wel stabiel. Maar ik slik deze dosis al vrij lang (een jaar denk ik, of langer) en nu zakken de waardes. Eerder was mijn tsh 0.06 of 0.08, dat was de enige manier om een redelijke ft4 te behalen (rond de 17). Nu dus klimt mijn tsh (het is eigenlijk nu een mooie waarde) en zakt dus ook mijn ft4.....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Kiek »

Hallo Mila,

Hoe laat heb je je waarden laten prikken?
Doe je dat steeds op dezelfde tijd, en dezelfde condities?
Had je je Thyrax al geslikt, of misschien nog niet?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Re: Wat vinden jullie van deze waarden?

Bericht door Mila »

Hai Kiek, het is mij bekend, dus altijd onder dezelfde voorwaarden: 's ochtends redelijk vroeg, zonder thyrax.
Mila
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2014, 16:45

Kiek? Ik heb advies gekregen naar jou te vragen......

Bericht door Mila »

........ voor bepaling van een setpoint wat jij goed zou kunnen? Op facebook kreeg ik dit advies. :)
Ik heb Hashimoto, al tien jaar. MIjn probleem is dat mijn TSH bij medicatie vele malen sterker beinvloed wordt dan mijn FT4 en T3. Ik ben een tijd geleden een paar weken gestopt met medicatie (ivm een ander probleem, heeft hier niets mee te maken). Toen was mijn TSH 27 geworden en mijn FT4 8.9. Na zes weken 100 mg Euthyrox geslikt te hebben (welk merk ik ook het prettigst vind) was mijn TSH 0.4, maar mijn FT4 nog immer 9.1!! Je raadt m al.......... ik krijg een redelijk mooie ft4 (rond de 18), alleen maar als mijn TSH onderdrukt is. Ik heb niet het idee dat een lage FT4 bij me hoort, ik heb nu een FT4 van 12 en ben behoorlijk geobstipeerd en heb vocht in mijn gezicht.

Ik heb er sinds een half jaar T3 bij. Aangezien mijn FT4 niet hoger wilde en ik geen onderdrukt TSH wilde, enfin restklachten. Probeer het maar zei mijn internist. Fijne man gelukkig. Tuurlijk, mijn FT4 wordt lager en mijn TSH ook, maar dat deden ze VOOR de Cytomel ook al.
Punt nu: hetzelfde, maar waarschijnlijk nog meer: bij 112 mcg Euthyrox en 3/4 tablet van 12.5 Cytomel waren mijn waardes deze week als volgt:
TSH 0.1
FT4 11
T3 1.3 (ref waarden 0.89-2.4)

TSH reageert vele malen forser op de medicatie dan de FT4 of de T3.
Ik prik altijd nuchter en 's ochtends, rondom hetzelfde tijdstip.

Mijn medicatie voor de cytomel was 150 mcg Euthyrox.
Ik word nu doorgestuurd naar een bevriende endocrinloog en tevens een die niet perse anti cytomel is. Want dat het nare: blijkbaar alleen maar voor- of tegenstanders. Ik ben geen van beiden. Maar vind het behoorlijk lastig dat sommigen alleen maar nadelen opnoemen en anderen alleen maar voordelen. Jammer is dat dat er nog immer twee 'kampen' lijken te bestaan. Iedereen geeft voor zijn mening zijn waarheid met zijn/haar eigen bronnen....
Maar goed, ik dwaal af.

Kun jij zo'n setpoint voor mij bepalen, is dit mogelijk?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kiek? Ik heb advies gekregen naar jou te vragen......

Bericht door laura »

hallo Mila,

Welkom terug op het forum.
Ik zie dat je hier eerder bent geweest.
Voor het overzicht voeg ik beide onderwerpen samen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie