afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Klopt ! Heb ik niet gevolgd, zojuist gelezen (bedankt voor de tip !) en eerlijk gezegd krijg ik er rechts en linksdraaiende duizelingen van in mijn hoofd. Gaat mij echt boven de pet. Kan iemand dit op eenvoudige manier uitleggen ?
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Zoveel had ik begrepen ja. Maar het begon mij op laatst ook wat te duizelen. Het is zeer te respecteren dat sommige forumleden zich zo intensief in deze ingewikkelde materie verdiepen. Maar gaat voor mij hier en daar te ver om nog te volgen.

Mijn verwachtingen t.o.v. de nieuwe samenstelling van Euthyrox zijn in elk geval behoorlijk getemperd. Wat ik er voor mezelf uit haal is vooral het belang om alert te blijven en regelmatig controles uit te voeren, zeker bij veranderende samenstelling van Levothyroxine.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door Kiek »

Ik heb er ook geen verstand van.
'k Heb geen idee wat dat dextrospulletje doet. Rommel hoort niet in L-T4.
Ik volg de franse levothyroxine affaire.
Wie weet lees ik daar goede ideeën om door te geven.
Maar zoals het nu gaat is het waardeloos.

Ze hebben geen idee dat men beter direct vooraf en 6 weken na de start het resultaat van het nieuwe product via de TSH/FT4 kunnen vergelijken.
Dan weten ze meteen of ze hun dosis moeten aanpassen.

't Is niet prettig voor die mensen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

we wachten af wat hier gaat gebeuren. Het instellen is sowieso al een lastige klus zo is mijn ervaring.

Zo had ik op 10 april bloed laten prikken omdat ik hyperklachten meende te ervaren. uitslag: TSH - 8,92 FT4-14 Kon dit niet geloven, in overleg met huisarts opnieuw laten prikken. Vijf dagen later (15 april) uitslag: TSH - 10,37 FT4 16

Begreep hier helemaal niets van, ook niet dat FT4 in 5 dagen tijd met 2 was gestegen. (!)

Beide keren geprikt rond zelfde tijd, niet nuchter , maar uiteraard ook geen Eutyrox ingenomen. Dosering gedurende deze periode ongewijzigd op 125 mcg.

Rare was dat ik helemaal geen hypoklachten opmerkte, voelde mij wel redelijk. Nou heb ik mij wel vaker vergist en weet ik dat zich A-typische klachten kunnen voordoen. Daarnaast heb ik nog 3 andere auto immuunziekten die het erg lastig maken om op basis van klachten in te schatten hoe het met de schildklier is gesteld, maar toch !

Ik was er behoorlijk door uit het veld geslagen dat ik er zo naast zat en besef eens te meer hoe belangrijk het is om regelmatig controles te laten uitvoeren.

Uiteraard Euthyrox op 15 april direct opgehoogd naar 137 mcg.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door Kiek »

Misschien heb je wat aan het plaatje van je curve, Paul, met je laatste 2 waarden erbij.
Je laatste waarde staat helemaal bovenaan rechts van de curve. Je waarde van 10 april staat links van de curve als onderste van het hoogste groepje van 4.
Inderdaad allebei nogal hoog op je curve!
Bijlagen
PaulDJuni2018-2.jpg
PaulDJuni2018-2.jpg (43.5 KiB) 1279 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Bedankt voor de moeite zie ze staan, maar zegt mij helaas niet veel. Maakt het niet begrijpelijker, inzichtelijker.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door Kiek »

Je voelt je waarschijnlijk beter in de buurt van de waarden bij het oranje sterretje, lager op de curve.
Dat is rondom een FT4 van 18 pmol/l.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Ah dat bedoel je !

Wat ik nog niet begrijp is het volgende;
1) Ik dacht dat zodra de TSH daalt de Ft4 stijgt. Dat is de reden waarom ik streef naar een TSH van rond de 1. Ik verbaas me daarom dat ik bij een
TSH van boven de 10 toch een (voor mijn doen vrij hoge) FT4 van 16 heb. Dit terwijl ik bij een TSH van rond de 1 soms lager zit met mijn Ft4.

2) Tevens verbaasde het mij dat de Ft4 in slechts 5 dagen 2 punten was gestegen. De verbazing zit hem in het feit dat ik tot nu toe dacht dat de TSH
veel sneller reageert dan de Ft4.

3) Je had mij al eerder geadviseerd vooral ook op de Ft4 waarden te letten en te streven naar een Ft4 van rond de 17 á 18. Wat ik toen verzuimd heb
te vragen is hoe ik dit het beste kan doen ? Ik ben er van uit gegaan dat ik dit vooral bereik door een lage TSH na te streven.

Ik hoop dat je me nog kan volgen !
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door Kiek »

Zodra je FT4 stijgt, daalt je TSH, Paul.
De hoogte van de TSH is dus een reactie op je FT4.

Misschien is maximaal 40% van de mensen geschikt om te doseren via TSH.
Dat is de middenmoot.
De rest van de mensen loopt gillend de spreekkamer uit, als-ze-zouden-weten.
Dat noem ik het schandaal van doseren op TSH.

De weergave van je FT4 in hele getallen laat rare sprongen zien van je TSH.
Enerzijds komt die reactie door de unieke werking van de TSH in je lijf.
Anderzijds geeft de FT4-weergave van 16 pmol/l in je lab de onzekerheid dat slechts een verschil van eentiende kan betekenen een val naar 15 pmol/l of een stijging naar 17 pmol/l.
Je weet dus niet wat die 16 pmol/l betekent, hoog of laag? En de bijbehorende TSH: laag of hoog?

Een lab met passie voor endocrinologie geeft een FT4 weer met minstens 2 cijfers achter de komma.
En ik ken zulke gepassioneerde klinisch chemici.
Ik hoorde van iemand dat het de endocrinologen geen barst kan schelen hoe de FT4 weergegeven wordt. Met of zonder komma. Zo weinig weet die behandelgroep over de werkelijke waarde van een FT4-uitslag.
Eigenlijk hoeft het lab dus geen uitslag in cijfers te geven, maar uitsluitend: het is goed, of het is niet goed.
Zo nonchalant wordt er omgegaan met belangrijke uitslagen van mensen.

Vriendelijke groet,
Kiek

P.S. Omdat ik je waarden zo bijzonder vind heb ik ze vanochtend opgestuurd aan iemand die meer weet over meten:
Je testresultaten laten zien dat jouw lab een 'kalibratie-mediaan' hanteert met het nulpunt op 17 pmol/l. Alle waarden beneden die 17 pmol/l resulteren relatief in hogere waarden van TSH, en alle FT4 boven de 17 pmol/l resulteren in relatief lage waarden van TSH.
Vraag het eens aan de klinisch chemicus van je lab.
Bijlagen
PaulDJuniCalibratie.jpg
PaulDJuniCalibratie.jpg (7.92 KiB) 1251 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door laura »

laura schreef: 24 jun 2018, 11:03 Op 24 juni:

Sinds twee weken wissel ik ook 137 en 125 met elkaar af.
Is was naar mijn zin iets te scherp ingesteld met elke dag 137 mcg.
Tot nu toe gaat 4 x 125 en 3 x 137 goed.
Ik kan me voorstellen dat het 125 plus een halve 25 zal worden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie