afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Teun

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door Teun » 25 jun 2018, 10:23

Ik neem al ruim een jaar wisselende dosis. Sterker nog ik ben ingesteld door op weekbasis elke keer maar 12-13 mcg te verhogen. Dus steeds 1 tablet van 112 te vervangen door 125 mcg omdat ik anders te heftig reageerde en ook teveel verschil in waardes had.
Uiteindelijk slik ik nu 3 keer per week 125 en 4 keer 112 sinds jan. Geen idee of het verschil met dagelijks dezelfde dosering veel uitmaakt, ik weet niet beter.

PaulD

Bericht door PaulD » 25 jun 2018, 13:14

het is lastig te beoordelen of een overstap naar Thyrax voor verbetering zal zorgen. Ik heb daar wel ervaringen over gelezen, maar andersom komt ook voor. Omdat Thyrax een poos niet verkrijgbaar was en er massaal werd overgestapt naar Euthyrox zaten daar ook mensen bij voor wie deze overstap positief uitpakte. Vind het ook nogal een nadeel dat het in minder verschillende sterktes verkrijgbaar is.

Interessant zou zijn te weten waarom de ene keer Eutyrox en de andere keer Thyrax beter uitpakt.

PaulD

Bericht door PaulD » 25 jun 2018, 13:17

Teun bedankt voor het delen van je ervaring ! Ervaar je geen bijwerkingen agv van wisselingen ? Ik krijg bij verhoging altijd volgende nacht hoofdpijn

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 25 jun 2018, 13:52

PaulD schreef:
25 jun 2018, 13:14
Interessant zou zijn te weten waarom de ene keer Eutyrox en de andere keer Thyrax beter uitpakt.
Euthyrox is een sterker middel dan thyrax, thyrax is gewoon een milder middel.
Tirosint schijnt nog sterker te zijn dan euthryox aldus de ervaringen.
Dat zou er dan theoretisch op neerkomen dat er in thyrax gewoon minder werkzame stof zit dan in euthyrox, thyrax heeft ook de meeste vulstoffen per tablet dan andere merken. Daarom ging mijn voorkeur er ook naar uit om euthyrox te blijven slikken, maar dat ging gewoon niet meer.
Het schoot alle kanten op met mijn waarden, en nu is dat niet meer zo. Ik blijf nu steeds in het zelfde gebied zitten.

Tuurlijk zijn er andersom ook ervaringen, collega's van mij ... jaren aan de thyrax die gaat nu fantastisch op de teva tablet terwijl ik daar alleen zieker van werd.
Andere collega heeft alles geprobeerd na het thyrax debacle werd overal dood ongelukkig van en zit nu weer veilig terug bij thyrax want daar gaat ze goed op.

Toen kiek mijn setpoint berekende vertelde ze erbij dat ik een steile curve heb,
met de uitleg in jip en janneke taal, een smal glas van dezelfde hoogte is sneller gevuld.

Dat was voor mij de logische uitleg dat ik gevoelig ben voor veranderingen, en daar maar beter rekening mee kan houden.
Het is ook gewoon per persoon verschillend. Ieder mens is toch uniek ;)

De beperkte variaties aan tabletten van thyrax heb ik persoonlijk weinig problemen mee, je kan in principe alles maken wat je nodig hebt.
Tenzij je dus inderdaad met 3,12 mcg moet gaan werken, dan word het wat vervelender.
Ik vind thyrax een stuk beter te breken dan die andere 2 soorten die ik geslikt heb.
Waarden nuchter geprikt, zelfde prikpost, zelfde lab.

16-07-18 TSH:3,3/FT4:11,7
01-05-18 TSH:1,1/FT4:13,0(hyperwaarde)
28-03-18 TSH:2,0/FT4:11,0
05-02-18 TSH:1,6/FT4:11,6
22-12-17 TSH:2,8/FT4:11,0

23-01-17 TSH:10,49/FT4:9,0 (diagnose waarden)

PaulD

Bericht door PaulD » 25 jun 2018, 14:00

waarden zien er idd heel stabiel uit, begrijpelijk dat je dan ook erg tevreden met de Thyrax , zou ik ook zeker zijn.

Kiek

Bericht door Kiek » 25 jun 2018, 14:33

Paul, zoals BB11 al zegt, met een steile curve heeft men meer kans dat een kleine wijziging in LT4 grote gevolgen heeft voor de FT4. Dus dan is breken van tabletten (ik snij nimmer) veel beter.

Je curve heb ik opgesnord.
En de vorm van je curve is gemiddeld.
Maar wat een stapel wijd verstrooide waarden!
De passingsgraad van al die waarden tesamen is nog geen 50%. Dat is erg laag bij zo'n massa.
Het lijken wel waarden van een willekeurig groepje mensen die samen in een bushokje staan: lage passingsgraad, en een gemiddelde vorm.

Ik heb een hoge phi (een steile curve).
125 of 136 µg zou voor mij iedere dag ca. 131 µg betekenen. Dus 125 µg plus een kwartje van 25 µg.
Liever een verschil van 1 of 2 µg dan 12 µg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

PaulD

Bericht door PaulD » 25 jun 2018, 15:32

Ha Kiek

bedankt voor je reactie !

Ik was het tocht echt alleen zelf die in dat bushokje stond. Niet alleen de waarden waren toen verstrooid, maar ik zelf ook een beetje zo ontdekte ik toen ik met jou de waarden en aanpassingen doornam. (hier nog altijd zeer dankbaar voor) Was nog in de tijd dat ik zelf helemaal de regie voerde, bepaalde zelf wanneer ik liet prikken en bepaalde ook zelf de aanpassingen in dosering zonder overleg met huisarts. (controlefreaks noem je zulke mensen geloof ik )

Maar door schade en schande en vooral door jou hulp destijds ben ik gaan zien dat ik veel te vaak wisselde van dosering. Inmiddels een klein beetje wijzer geworden doe ik dat nu niet meer en heb zelfs zo nu en dan overleg met mijn huisarts die niet zo goed begreep waarom ik alles op eigen houtje regelde. (terecht overigens !)

Waarden zijn sindsdien toch wat stabieler, maar in april opeens behoorlijk uit de bocht gevlogen (TSH 10,4, Ft4 16) Vreemd genoeg niets van gemerkt, voelde me eigenlijk wel prima. Waarschijnlijk omdat Ft4 wel goed bleef (?) Inmiddels weer keurige waarden (TSH = 0,92 FT4 = 17 )

Ik begrijp uit je reactie dat je een "kwartje" erbij verstandiger vind dan dagelijks wisselen van dosering.

Kiek

Bericht door Kiek » 25 jun 2018, 16:27

Oh ja, in 2015, lees ik!
Ik had toen nog geen idee wat de consequenties waren van zo'n curve.
En jij maar wisselen met doses :)
Gelukkig heb je nu beste waarden.

Ja, om verschillende redenen ben ik niet enthousiast meer over verschillende doses.
Het instellen op een dosis luistert zó nauw.
Daar draait alles om.
Dan ga je toch geen overbodige schommelingen toevoegen?
Ik vind het een tegenstrijdige oplossing.

Vooral bij mensen met een steile curve schiet de FT4 theoretisch omhoog en omlaag als gevolg van deze overbodige wisselingen.
Er zijn zelfs situaties te bedenken dat verdelen van een dosis over de ochtend en/of middag of avond beter kan zijn.

Dus Paul, een 25-je in vieren, en verdelen.
Dat is beter!
Maar je moet gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

PaulD

Bericht door PaulD » 25 jun 2018, 17:35

Ik ben inmiddels er niet zo zeker meer van wat het prettigs is dan wel het beste voor mij uitpakt. Vandaar ook mijn oproep om zo wat verschillende ervaringen te horen. Het is toch vaak kwestie van uitproberen, in die zin ook wel wat geleerd van de periode waarin ik experimenteerde.

ik neem dan ook graag je advies ter harte en mee in mijn afweging! Over een poosje laat ik opnieuw prikken en ga ik in overleg met mijn huisarts.

Dat is het goede van een forum als deze, dat je verschillende meningen en ervaringen hoort waarop je een keuze kan maken voor jezelf. Vast staat voor mij dat bij i.h.b schildklieraandoeningen het belangrijk is kennis te vergaren en niet blind te varen op één mening van een arts of wie dan ook. Overleg met mijn huisarts betekent voor mij dan ook dat je overlegd en aangeeft wat voor jou het beste lijkt. Ook denk (en hoop) ik dat de behandeling van b.v. hypothyreoïdie nog veel ontwikkelingen gaat doormaken en nog maar in de kinderschoenen staat.

vriendelijke groet, Paul

Teun

Bericht door Teun » 26 jun 2018, 00:17

Paul jij vraagt of ik geen bijwerkingen heb van de wisselingen. Ik merk echt geen verschil of ik vandaag 112 of 125 geslikt heb. Ik merkte altijd na een dag of 10 verschil na dosisverandering. Bij deze wisseling geen verschil, ik slik immers elke week gewoon dezelfde dosering.

Plaats reactie