Van thyreoidum naar thyrax (Herman)

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Herman
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2018, 12:56

Van thyreoidum naar thyrax (Herman)

Bericht door Herman »

Mag ik mij even voorstellen:
Ik ben een man van 61 jaar en gebruik sinds 2009 schildkliermedicijn i.v.m Hashimoto.
Ik ben 1.76m en weeg 67 kg.
Tot thyrax tijdelijk uit de handel is gehaald heb ik dit medicijn altijd genomen, maar omdat ik me toch nooit echt top voelde en ik sowieso een ander merk moest gaan gebruiken ben ik overgestapt op thyreoidum uit Pijnacker. Dit gebruik ik nu 3 jaar en in eerste instantie voelde ik me er wel iets beter op maar nooit heb ik me goed gevoeld.
De bloedwaardes tijdens thyrax waren gemiddeld bij een dosering van 112 mg: TSH: 1.5 T4: 18
Bij de thyreoidum was het de laatste keer bij een dosering van 110 mg: TSH: 0.13 en T4: 9 (t4 zakte dus behoorlijk tijdens thyreoidum gebruik)
Nu wil ik toch weer terug naar de thyrax.
Mijn vraag is kan dit in 1 keer of moet ik dit in eerste instantie combineren met thyreoidum?
En dan gelijk maar de "oude "dosering thyrav van 112 mg?
Alvast hartelijk dank voor uw antwoord
Herman
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Herman,

Je gebruikt met 110 milligram thyreoïdum grofweg ca .16 µg T3 met ca. 68 T4 µg T4.
Omdat je nu teveel schildklierhormoon binnenkrijgt, zorgt je lijf voor een chronische verdediging waardoor je FT4 (waaruit de gewone T3 gemaakt wordt) zo snel mogelijk afgevoerd wordt.
Daarom heb je een te lage FT4.
Heb je gewicht verloren?

Misschien doe je er goed aan om inderdaad terug te gaan naar 110 µg levothyroxine.
Dat is best een verschil met je overdosis aan thyreoïdum.
Dus je zult een beetje moeten afkicken voor het gezonde doel.
Nee, niet combineren met thyreoïdum. Thyreoïdum heeft een foute T4/T3-verhouding.
Terug naar 110 µg levothyroxine.
Na 6 weken 's ochtends nuchter prikken zonder levothyroxine in je maag.

En dan zien waar jouw gezonde FT4-omslagpunt zit.

Succes, en vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Herman
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2018, 12:56

Re: Thyreoidum naar thyrax

Bericht door Herman »

Hallo Kiek
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Ik ben inderdaad wel veel afgevallen en heb ook het idee dat ik hyper ben ondanks de dosering in mg waarvan ik dacht dat het de juiste was ten op zichte van thyrax.
Ik ga het op deze manier weer proberen met 112 mg thyrax waar ik destijds mee gestopt ben.
Nogmaals dank!!
Herman
Plaats reactie