Zoek inzicht in waardes bij gebruik thyreoïdum

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
K.rin
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2018, 20:45

Zoek inzicht in waardes bij gebruik thyreoïdum

Bericht door K.rin »

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en hoop hier iets meer inzicht te krijgen in wat, hoe en waarom.

Sinds 2009 is een lichte hypothyroïdie vastgesteld waarna ik aan Thyrax ging.
In 2013 ben ik naar Natuurlijk schildklierhormoon overgestapt. Ik had toen ook een fikse bijniervermoeidheid/burn out.
De afgelopen jaren veel ingelezen en bestudeerd en interventies gedaan om de hoofdoorzaken te ontdekken en aan te pakken.(op vlak van Hashimoto en bijniervermoeidheid)
Darmaanpak, lever ondersteuning, voedingsintoleranties onderzoek, supplementen en meer. Veel symptomen zijn wel afgenomen maar vermoeidheid speelt me nu nog vaak parten.

Eind 2017 was ik benieuwd of ik Thyreoïdum kon afbouwen maar mijn TSH steeg enorm, T4 ging omlaag en ik voelde me een wrak. Ik vroeg me toen af of ik het niet meer tijd had moeten geven om te zien of mijn lichaam het weer zelf zou oppakken na jaren medicatie. Aangezien ik niet kon functioneren toch weer gestart. Ik zat met mijn FT4 en FT3 waardes sowieso niet hoog. Ook niet met de medicatie.

Momenteel is de situatie dat ik 5 weken geleden de overstap van Thyreoïdum naar Euthyrox heb gemaakt.
Dit was omdat de NatuurApotheek het niet voorradig had(!) en ik ook wel benieuwd was hoe het op Euthyrox zou gaan, ook om kosten te besparen.
Ik ging over van 120 mg Thyreoïdum naar 125mcg Euthyrox (na lang speuren hoe die overstap gaat)

Mijn laatste waardes(nuchter zonder medicatie geprikt & ik vroeg steeds om FT3 maar die is niet geprikt!)

18-4-2018 (120 mg Thyreoïdum)

TSH <0.06
FT4 12.9
T3 1.1

18-9-2018 (120 mg Thyreoïdum)

TSH <0.06
FT4 11,9
T3 1

25-10-2018 (125 mcg Euthyrox sinds 4 weken) Ik neem 75mcg voor ontbijt en 50 mcg ruim voor de lunch. Dit deed ik na lichte hyper-gevoelenns. Dit voelt nu beter.

TSH <0.06
FT4 22.5
T3 1

Ik voel me al tijden niet enorm fit, mijn grens ligt erg laag wbt wat ik aankan. Nu heb ik een nieuw baantje erbij en met 3 uur staan/lopen achter elkaar ben ik 2 dagen steenkapot, helemaal gevloerd. Di even om mijn energie niveau aan te geven.

Ik vermoed dat de omzetting niet goed verloopt naar T3 maar dat deed hij dus ook al niet op Thyreoïdum... Ik overweeg om over 4 weken te kijken hoe ik me blijf voelen en dan weer te prikken. Evt de overstap terug te maken naar Thyreoïdum? Omdat de T4 daar niet zo hoog was. Misschien de dosis toch wat ophogen dan? Het houd me tegen dat ik ooit heb laten prikken toen ik 150 mg Thyreoïdum slikte en ik te hoge FT3 kreeg.

In 2017 had ik op 150 mg Thyreoïdum:

TSH <0.06
FT4 19,6
FT3(!) 6.66


In 2016 heb ik gehad:(op vermoedelijk 120 mg Thyreoïdum)

TSH <0.06
FT4 17
T3 2
(dus wel wat hoger)


Is er iemand die hier wat kan helpen inzicht te geven?
Het is een heel lang bericht geworden, excuses ;)

Bij voorbaat dank!

groetjes, Karin (40 jaar)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum, zoek meer inzicht in situatie wbt mijn waardes

Bericht door laura »

Welkom op het forum.
Ik hoop dat we je een eind op weg kunnen helpen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum, zoek meer inzicht in situatie wbt mijn waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Karin, welkom!

Een TSH van 0.06 mU/l laat zien dat je lijf teveel schildklierhormoon heeft.
Dan voel je je inderdaad niet lekker.
Je schildklierhuishouding is gericht op de instandhouding van het juiste niveau van FT3.
Dat wordt op het conto geschreven van een juist niveau van FT4.

Je waarden van half september 2018 op 120 mg thyreoïdum zijn ernstig overbelast.
Je cellen krijgen duidelijk ongevraagd T3 opgedrongen.
Je zeer lage TSH toont ook dat je teveel schildklierhormoon in je lijf hebt. Daarom probeert je lichaam zoveel mogelijk schildklierhormoon weg te werken, te lozen.
Dat zie je aan je FT4. Deze FT4 verlaagt uit zelfverdediging.
TSH <0.06 - FT4 11,9 - T3 1

De T3 is je voorraad. Alle T3'tjes in je lijf zijn gebonden aan een eiwit. Pas als ze zich kunnen ontdoen van dat eiwit zijn ze vrij, en in staat om in de cel actie te ondernemen. Deze vrije fractie (FT3) is ongeveer 0.7% van je voorraad T3.
Uitsluitend op vraag van je cellen komt de FT3 in actie.
Op thyreoïdum krijgt je lichaam T3 opgedrongen.
Zulke aanvallen zijn niet goed voor je botaanmaak, evemin voor je hartritme.

Door over te stappen op Euthyrox is je lijf de T3-aanval kwijt, waardoor de FT4 weer omhoog zwiert naar 22.5.
Je TSH is nog steeds onderdrukt als gevolg van de langdurige en grote belasting van het thyreoïdum. Je TSH-fabriek, de hypofyse, die bestuurd wordt door de hypothalamus, moet nog bijkomen van de hyperaanval.
TSH <0.06 - FT4 22.5 - T3 1

Ik denk dat je beter je Euthyrox verlaagt naar 100 µg.
Dan komt je TSH vast weer tevoorschijn, op zoek naar een prettiger evenwicht.

Veel sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
K.rin
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2018, 20:45

Re: Nieuw op het forum, zoek meer inzicht in situatie wbt mijn waardes

Bericht door K.rin »

Dank jullie wel.

Ik had begrepen dat het niet heel abnormaal was om op Thyreoïdum een ontzettend lage TSH te hebben, vandaar dat ik daar gewoon 5 jaar mee door ging...
En omdat mijn FT4 en T3 niet hoog waren had ik hyperen uitgesloten. Ik moet zeggen dat ik me ook niet echt kan vinden in de meeste hyper symptomen. Ik begrijp nog niet helemaal hoe het kan dat ik met Thyreoïdum een lage T3 had als ik die (te)veel zou hebben binnen gekregen?

Toch overweeg ik het wel om het te proberen op 100 mcg Euthyrox. Kijken wat dat doet, zowel met TSH als de rest vd waardes.

Groetjes,
Karin
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum, zoek meer inzicht in situatie wbt mijn waardes

Bericht door Kiek »

Hoi Karin,

Een citaat uit een berichtje van dinsdag:
Je schildklierhuishouding is gericht op de instandhouding van het juiste niveau van FT3.
Dat wordt op het conto geschreven van een juist niveau van FT4.


Een te grote voorraad T3 dringt de cellen nodeloos FT3 op, waar ze niet om gevraagd hebben.
Je lijf onderneemt actie om het overschot te dumpen.
Dat lukt deels door de FT4 te lozen, en deels door de T3 zo snel mogelijk af te voeren.

Toch is je FT3 te hoog gebleken.
Alles wat je lijf doet uit zelfverdediging lijkt dus niet genoeg te helpen.

Het is niet de bedoeling je lijf nodeloos te stressen.
Wel om te komen tot een juist schildklierhormoon-evenwicht.
Dat lukt je heus wel.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
K.rin
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2018, 20:45

Re: Nieuw op het forum, zoek meer inzicht in situatie wbt mijn waardes

Bericht door K.rin »

Dank je wel Kiek!
Plaats reactie