Overstap misschien goed idee?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Thijskeh
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2016, 11:01

Overstap misschien goed idee?

Bericht door Thijskeh »

Hallo,

In 2012 is bij mij de ziekte van hashimoto vastgesteld.
in eerste instantie had ik subklinische hypothereoide.
Destijds direct gestart met euthyrox, ben begonnen met 75 mcg.
op dit moment zit ik op 150 mcg, is dit een hoge dosering?

Weet op dit moment niet echt wat mijn waardes zijn maar vermoeidheid, soms wat slaapproblemen, last van spieren en gewrichten is op dit moment nog altijd aanwezig.
Moet in veel situatie letten op mijn grens, af en toe down momentjes en druk maken om kleine dingen zit er soms wel bij.

Heb ook vaak dagen dat het goed gaat hoor!

Ik ken een persoon die beter voelt met thyrax dan euthyrox.
Omdat ik dit zelf nooit heb ervaren wil ik graag vragen naar de meningen en ervaringen van andere.
Ook lees ik wat dingen over cytomel, gebruiken mensen dit? en waar zorgt dit medicijn voor.

Ben gewoon benieuwd want ik wil er graag uithalen wat erin zit!

Ik hoor graag van andere :)

Greets Thijs
Thijskeh
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2016, 11:01

Re: Overstap misschien goed idee?

Bericht door Thijskeh »

Hallo, sinds 2018 slik ik euthyrox telkens wat opgehoogd. Nu is de laatste meting te hoog en word er 137.5 mcg voorgesteld.
Heb aan de internist gevraagd of ik een keer thyrax mag proberen.

Zijn er mensen die verschil merken tussen de 2 soorten medicatie?
Ik zal een start dosis thyrax DUOtab krijgen van: 0.125mg

12-01-2017
TSH: 4.0
T4: 18.4

30-06-2017
TSH 4.0
T4 19.9

21-12-2017
Anti TPO 430
TSH 7.0
T4 16.9

29-03-2018
TSH 6.4
T4 21.6

20-07-2018
TSH 0.51
T4 27.1

12-02-2019
TSH 0.095
T4 26.5
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Overstap misschien goed idee?

Bericht door elizabeth27 »

Hoi,

Het is ook handig om erbij te vermelden wanneer je bent gestart met medicatie en de hoeveelheid die je slikte daarbij. Wat ik nu op maak uit je waardes is dat je al een tijdje iets te hoog zit in dosering ( neem aan dat toen je tsh iets te hoog zat je bent op gaan hogen.) Lees nu dat t voorstel 137,5 mcgr. is.

Wisseling van medicatie, zou ik alleen maar doen als t echt niet anders kan. Want ook instellen kost veel tijd en kan veel klachten veroorzaken. Maar als je niet goed ingesteld raakt met euthyrox en veel klachten hebt, zou t een keuze kunnen zijn.

Het is voor een ieder verschillend.... was met thyrax moeilijk in te stellen de laatste jaren.... teva gaf veel problemen. Met tirosint laatste anderhalf jaar ook moeilijk in te stellen.....( slik t nu twee en een half jaar ) ,Besloten om t te blijven slikken omdat ik geen zin had om opnieuw weer te moeten instellen daar ik heel snel last heb van een dosiswijziging.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstap misschien goed idee?

Bericht door laura »

hallo Thijs,

Hopelijk kan Kiek jouw setpoint bepalen.
Wat betreft je overstap.
Waarom niet langer geprobeerd met euthyrox?

Met wat voor stappen is jouw dosis tot nu toe verhoogd en verlaagd?
Het kan zo makkelijk in kleine stapjes.

Nu verander je van merk en van dosis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Thijskeh
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2016, 11:01

Re: Overstap misschien goed idee?

Bericht door Thijskeh »

De reden van de overstap is omdat ik van iemand uit mijn omgeving heb gehoord dat die beter functioneert op thyrax dan op euthyrox. Ik besef me ook dat dit per persoon verschilt... momenteel heb ik best wel wat klachten. gespannenheid, last van gewrichten, mood swings.

Ik ben nu bijna 29 jaar en ik ben benieuwd of ik beter functioneer op thyrax dan op euthyrox. De internist vertelde me dat instellen niet onzettend veel tijd hoeft te kosten omdat ik dit soort medicijn al eventjes slik en dezelfde stof in de medicatie zit.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Overstap misschien goed idee?

Bericht door mamavan2 »

Ik kan me jouw klachten voorstellen gezien de te lage TSH. Waarschijnlijk was je flink overgedoseerd op Euthyrox
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap misschien goed idee?

Bericht door Kiek »

Hallo Thijske,

Met de volgende FT4-TSH waarden (zijn dit nuchtere ochtedwaarden zonder levothyroxine in je maag):
18.40 4.00
19.90 4.00
16.90 7.00
27.10 0.51
26.50 0.10
staat je set point op een FT4 van 20.98 pmol/l met een TSH van 1.79 mU/l.

Je lijkt dus best flink overgedoseerd.
Dat lijkt me een akelig gevoel.
Logisch dat je je niet lekker voelt.

Beterschap!
Kiek
Bijlagen
ThijskeFeb2019.jpg
ThijskeFeb2019.jpg (40.55 KiB) 3940 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie