Hyper ik?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyper ik?

Bericht door Kiek »

Hallo Belinda,

Je hebt een enorme ervaring met artsen en medicijnen, al dan niet bijgestaan door reguliere laboratoriumwaarden.
Mijn interesse ligt juist op het gebied van die lab-waarden, en het individuele patroon hierin.

Onder dit individuele patroon liggen gemeenschappelijke kenmerken die voor vrijwel iedereen gelden.
Hier gaat het over de menselijke schildklier die wel of niet marcheert, en het achterliggende mechaniek.
Aan de hand van waarden is meestal te zien wat er aan de hand is.

Er is een hele kleine groep mensen met mogelijk aangeboren afwijkingen, waarbij de omzetting hapert.
Dat is vast te stellen.
Jij hebt nu een TSH van 1 mU/l bij een FT4 van 12 pmol/l.
Dat is een TSH tegen het laag normale gebied aan.
De achterliggende mechaniek reageert blijkbaar goed.
Je FT4 is hierbij misschien laag normaal of gewoon normaal met 12, afhankelijk van de ref.-waarden.
En ook nog omlaaggetrokken door je T3-gebruik.
Een TSH van 1 mU/l toont een waarschijnlijk goede werking.

Je kunt beter stoppen met de Cytomel.
Leer te vertrouwen op de werking van je eigen weefsel.
Je FT4 zal prompt nog stijgen.
Zo komt er een gezonder evenwicht in je schildklierhuishouding.
En komen je niet-gestresste waarden weer gewoon terug.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Re: Hyper ik?

Bericht door Belle3 »

Ik zei al dat de laatste bepaling was gedaan terwijl ik biotine slikte. Ik ben vandaag terug naar het lab geweest. Ik heb nu ruim een week geen biotine gebruikt. de waardes zijn behoorlijk anders... ft4 (ref 11-22) ft3 ( ref 4,1-6)
TSH 4,8
ft4 11.2
ft3 4,6

En nu?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyper ik?

Bericht door Kiek »

Belle, je slikt 120.000 microgram biotine (B7 of B8) per dag waar 40 microgram nodig is, lees ik op het Voedingscentrum.
Dit lijkt dan op een forse overdosering.

Zoals ik eerder schreef, hebben laboratoria last van forse verstoringen van de metingen door overconsumptie van biotin.
De biotin reclame doet het goed!
Verstoringen treden niet alleen op van de schildklierwaarden, maar ook van andere hormonen, en bepaalde kankermarkers, hartfunctiemarkers, en nog veel meer.

Als je denkt dit spul nodig te hebben, dan moet je dus op zoek naar een lab die een ander soort meetmethode hanteert van TSH/FT4. Ik weet overigens niet of die bestaan in Nederland.

Je schildklierwaarden zijn niet met elkaar te vergelijken.
Met de 2 resultaten kan ik niets beginnen.
Misschien slik je meer middelen met invloed op je schildklierhormoonhuishouding?

Je doet er beter aan je endocrinoloog om raad te vragen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Re: Hyper ik?

Bericht door Belle3 »

Kiek,
De biotine en de hoeveelheid die ik gebruik en het waarom zijn hier niet relevant. Overigens is dit niet op basis van reclame maar van wetenschappelijk onderzoek.

De waardes die je kunt vergelijken is de "hyper"waarde op 150 mcg tirosint (TSH 0,10 FT4 14,2 FT3 4,8), de waarde waarbij ik niets gebruik (TSH 12,7 FT4 6,3) en de onverklaarbaar hoge TSH op 125 mcg tirosint (TSH 4,8 FT4 11,2 FT3 4,6).

Ik gebruik alleen selenium dat naar mijn mening invloed kan hebben, maar ik weet niet van elk supplement dat ik gebruik of het invloed heeft.
Ik begrijp dat dit allemaal verwarrend is, dat vind ik ook. Ik begrijp ook dat het jouw pet te boven gaat.
Ik heb geen endocrinoloog anders was ik hier niet gekomen om vragen te stellen. Ik heb zoals ik eerder al aangaf nog geen kundige internist getroffen. Mijn huisarts weet er ook niets van.

Ik zal mijn huisarts bellen morgen wat te doen.
Bedankt voor je hulp zover.
Belle
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyper ik?

Bericht door Kiek »

Hallo Belle,

Het onderwerp Biotine op dit schildklierforum vind ik juist interessant vanwege de labcapriolen.
Pas door jouw ervaringen leerde ik hierover. Je schrijft het te gebruiken in verband met ASS. Misschien kunnen andere gebruikers van FT4-TSH-waarden er ook wat mee.

Door de huidige propaganda voor het gebruik van allerlei pillen/capsules vitamines en andere stoffen kopen meer mensen deze spullen.
En als mensen de verhalen voor zoete koek aannemen, zal het lab steeds vaker te maken krijgen met rare uitslagen van TSH/FT4.

Anderzijds worden er kinderen geboren met een biotinidase deficiëntie, leerde ik vandaag. Zij zijn afhankelijk van biotine.
Biotinidase deficiëntie kenmerkt zich door ontwikkelingsachterstand, huidproblemen, kaalheid, voedingsproblemen, spugen, diarree, brain atrophy and ataxia.

Je schrijft dat je biotine gebruikt 'niet op basis van reclame maar van wetenschappelijk onderzoek.'
'k Heb me rot gezocht naar info. PubMed heeft niet veel over biotine in relatie tot autisme.
Er komen 15 artikelen naar boven in de periode 1988-2019. Drie daarvan betreffen het lab, één artikel is teruggetrokken, en een volgende gaat niet over het onderwerp.

In 2003 worden twee broertjes beschreven met een biotinidase deficiëntie, een ernstig aangeboren genetische afwijking.
Het ene kind toont daarnaast autistiform gedrag.
De deficiëntie verbetert met biotin, het autistisch gedrag niet.
In 2018 wordt een meisje beschreven met autisme, hoofdpijn en het ontbreken van nagel- en haargroei, waarbij biotin goed helpt.
Een volgend artikel meldt dat epilepsie vaker voorkomt bij kinderen met autism.

Bovenstaande info over biotinidase deficiëntie vond ik in onderstaande review.
https://www.researchgate.net/profile/Ri ... sorder.pdf

Ga toch op zoek naar een vriendelijke endocrinoloog.
De info die je op dit forum leest, kan gebruikt worden als achtergrondinformatie voor een gesprek met een behandelaar.
Het is belangrijk dat je meer te weten komt over je schildklierwaarden en gebruikte schildklierpillen.
Endocrinologen weten zin en onzin te scheiden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie