Tirosint

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Tirosint

Bericht door hjanssen »

Hallo,
Sinds ongeveer 2 maandjes slik ik tirosint ipv euthyrox. Deze overstap gemaakt omdat ik te horen had gekregen dat er minder bijwerkingen zou hebben. De dosis is hetzelfde gebleven 112 mg.
Ik had altijd al veel klachten maar zijn wel erger geworden. Met name erge spierklachten, rug en nek, elke dag hoofdpijn /migraine, zere ogen en zwaar vermoeid.
Weet niet zo goed wat ik nu moet doen, ik ben 44 en heb ook erg last van hormoonschommelingen (endometriose /overgangsklachten? )
Dus kan niet goed plaatsen waar wat nou mee samen hangt.

Heeft iemand ervaring met de overstap of misschien tips voor mij?
Ik wil aankomende week wel ff mijn bloed prikken

Groetjes Henriëtte
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tirosint

Bericht door Kiek »

Hallo Henriëtte,

Je bent overgestapt van 112 µg Euthyrox naar 112 µg Tirosint.
De opname van de levothyroxine uit Tirosint kan vlotter zijn dan een ander levothyroxine zo blijkt uit de bio-equivalentie onderzoeken van Tirosint.

In een vorige reactie vertelde ik dat ik vermoed dat je overgedoseerd bent (op Euthyrox).
Dat zou versterkt kunnen zijn door je overstap naar Tirosint.
Een beetje teveel levothyroxine kan vermoeidheid geven en spierpijn, zo is mijn ervaring.
Het past bij jouw klachten.

Een tikje verminderen, en je klachten verminderen vast ook weer wat.

Succes met je speurtocht naar beter!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Re: Tirosint

Bericht door hjanssen »

Dank je Kiek voor je antwoord.
Je weet er veel vanaf :)
Hoeveel zou ik moeten minderen, tirosint is een capsule en kan je niet een stukje vanaf halen.
Of zal ik eerst even afwachten wat het bloedonderzoek voor resultaat geeft

Groetjes
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tirosint

Bericht door Kiek »

Henriëtte, misschien helpt Tirosint 100 µg?
Als je je na 6 weken op 100 µg beter voelt, dan is het gelukt.

Prettige dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Tirosint

Bericht door elizabeth27 »

Hoi,

Zelf slik ik nu ruim twee en een half jaar tirosint. Denk ook gezien je klachten dat je nu teveel slikt. Mijn advies zou zijn om de dag 112/100 te slikken en als dat onvoldoende helpt ( na 6 weken weer laten prikken) dan naar 100 gaan. Maar wat kiek zegt, kan ook prima. Aangezien t anders misschien wel heel erg lang duurt en je al langere tijd overgedoseerd bent.
Succes!
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Re: Tirosint

Bericht door hjanssen »

Dank voor jullie reacties! Ik ga morgen gelijk de 100 regelen en starten. Hoop dat het helpt.
Fijne dag
Groetjes Henriëtte
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Tirosint

Bericht door mamavan2 »

Ik zou eerst bloedprikken voordat je wijzigt :)
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Re: Tirosint

Bericht door hjanssen »

Oké! Ja ik ga eerst bloedprikken..zul je zien. .Je waardes zijn perfect binnen de waardes 😩 hoor ik altijd
Ik zal de uitslag hier laten weten. .
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Tirosint

Bericht door pga »

Henriëtte ,er is ook een leuke FB groep waar veel over Tirosint- beslommeringen te vinden is:
Tirosint gebruikersgroep (Nederland)
Laatst gewijzigd door pga op 20 jan 2019, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Re: Tirosint

Bericht door hjanssen »

Oh echt? Wat goed, ik ga zo gelijk kijken! 😀
Thx!
Plaats reactie