Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Corine
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:27

Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Corine »

Wie kan mij helpen of heeft ideeën/ advies?
12,5 jaar geleden is bij mij Graves ontdekt tijdens mijn zwangerschap, aan het einde van de zwangerschap waren de waardes redelijk, maar direct na de bevalling laaide de Graves weer op en ging ik aan BR. Na een jaar gestopt en in hele korte tijd was de Graves weer terug.
Omdat ik niet de jongste meer was en nog wel graag een kindje wilde, zijn we snel het traject ingegaan voor de slok. Ik heb een 3 dubbele slok gekregen zodat we zeker wisten dat de klier niet veel meer zou doen.
Binnen 3 weken tijd was het zover. Zwaar hypo en ging ik aan de thyrax. Het instellen ging moeizaam. Mijn Tsh vloog alle kanten op, ik nam meer Thyrax en mijn tsh ging omhoog. Ik nam minder en mijn TSH ging naar beneden. De internist snapte er weinig van.
Toen we een keer mijn t3 prikten bleek mijn T3 onder de waardes te zitten en mijn T4 boven de waardes. Volgens de arts verklaarde dit alles en kon ik de T4 niet omzetten naar T3. Hij stuurde mij door naar een endocrinoloog om verder in te stellen.
Eerst hartonderzoeken. Een flink ontregelde hartritme, maar verder gezond. De cardioloog kon niks anders bedenken dan de medicatie.
Zo kwam ik op Cytomel en Euthyrax terecht.

Vanaf dat moment ging het snel beter en bleven mijn waardes eindelijk stabiel. Ik zit nu al jaren op 88 euthyrax en 12,5 cytomel verdeeld in 3 over de dag.
Toch heb ik geregeld soort burnout gevoel. Hartkloppingen, paniek, snel geirriteerd etc. Omdat ik dit na de zomer weer had heb ik mij weer eens verdiept in de materie en zie dat er inmiddels behoorlijk wat dingen veranderd zijn.
Ik besloot mijn cytomel eens iets te verlagen. Ik voelde me fantastisch een paar weken lang, mijn darmen hadden het nog nooit zo goed gedaan, ik was super vrolijk en energie voor 10!! Daarna ineens ging het mis. Hartkloppingen, duizelig, zeer prikkelbaar en huilerig , maar darmen bleven goed. Prikken en de Ft4 was omhoog gegaan.
De arts zei dat ik hyperverschijnselen had en vroeg me de cytomel nog verder te verlagen. Toen begonnen mijn darmen op te spelen. Ik kwam het toilet bijna niet af. Weer laten prikken na 6 weken. Mijn Ft4 blijft omhoog gaan, wellicht dan daardoor last van mijn buik? Dus nu Euthyrax iets naar beneden gedaan, maar de klachten blijven aanhouden. Kortademig ook met praten, steken in mijn hart, burnout gevoel, overprikkelbaar, ’s nachts slecht slapen, ga maar door.

Hoe kan ik jaren zo “redelijk” stabiel zijn en ineens zo uit de pan vliegen? We willen proberen of ik volgens de nieuwe richtlijnen ingesteld kan worden, maar dit wordt een drama. Ik werk als zzp-er en kan mezelf dus ook niet ziekmelden.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeer het in korte lijnen duidelijk uit te leggen.

Wie kan mij helpen? Ik weet alleen waardes van het laatste jaar. Deze had ik opgevraagd.

+/- Maart 2018 88 euthyrax en 12,5 cytomel (in meerdere porties per dag)
TSH 1,8 0,3-4,6
FT4 10,8 10-23
FT 3 4,4 3,1-6,8

+/- mei 2018 100 euthyrax en 12,5 cytomel
TSH 0,51 0,3-4,6
FT4 11,9 10-23
FT 3 4,4 3,1-6,8

28 november 2018 88 euthyrax en 10 cytomel
TSH 0,75 0,3-4,6
FT4 13,9 10-23
FT 3 5 3,1-6,8

11 januari 2019 88 euthyrax en 7,5 cytomel
TSH 0,82 0,3-4,6
FT4 15,9 10-23
FT 3 5 3,1-6,8

Nu zit ik op ongeveer 6,5 Cytomel en 75 Euthyrax. De cytomel dus inmiddels de helft van wat ik al jaren slik!

Alvast bedankt voor alle imput,

Corine
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door laura »

hallo Corine,

Waarom probeer je niet eens met alleen euthyrox?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Kiek »

Welkom, Corine!

Het ontbreekt je niet aan ervaring.
Maar jammer genoeg wel aan de juiste begeleiding.

Je hebt mooie waarden om te bekijken en van commentaar te voorzien.

Hieronder je waarden van
FT4 - TSH - FT3 - dosering:
10.80 - 1.80 - 4.4 - 88 µg T4 en 12.5 µg T3
11.90 - 0.51 - 4.4 - 100 µg T4 en 12.5 µg T3
13.90 - 0.75 - 5 - 88 µg T4 en 10 µg T3
15.90 - 0.82 - 5 - 88 µg T4 en 7.5 µg T3.

Zie je de stijging van de T3 nadat je de Cytomel hebt verlaagd?
Zo zie je prachtig hoe je weefsels weer in staat worden gesteld om zélf te beslissen om de T4 ter plekke om te zetten in T3.
Dat is ook goed te zien aan de toegenomen FT4.
De FT4 hoeft door de verlaging van de Cytomel niet meer versneld afgebroken en afgevoerd te worden. De grote hoeveelheid Cytomel was de reden van je aanvankelijk lagere FT4's.

Dat zijn een paar effecten van alle soorten toegevoegde T3. Of je nu Cytomel slikt, of thyreoïdum.
T3 zorgt per definitie voor verstoring van de normale deiodinase en de normale verhoudingen, en blokkeert de normale FT4 omzetting in de weefsels.
Een mooi voorbeeld heb je hierboven laten zien!

Ik denk dat je het best de Cytomel verder kunt verlagen, zodat je weefsels weer zelf in staat worden gesteld om T4 naar behoefte om te zetten.
Zo krijg je weer een normaal schildklierevenwicht terug.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Corine
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:27

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Corine »

Beste Kiek en Laura,

Dank voor jullie reacties.

Laura, mijn ervaring op alleen Euthyrax is niet goed omdat ik voorheen dus niet kon omzetten. Ik wil nu doorzetten om te proberen goed ingesteld te raken. Volgens mij ben ik dat nog nooit geweest. Ik heb in maart een afspraak bij mijn endo en dan ga ik het voorstellen, maar dan wil ik graag tirosint proberen. Mijn buik is nl zo snel van slag bij elke hoogte wisseling en ik heb daar goede verhalen over gehoord. Ik ben er wel bang voor hoor, want eigenlijk begint daarmee de ellende van voor af aan.

Kiek, kun je voor mij ook mijn klachten verklaren? Dat ik nog steeds duizelig, hartkloppingen, kortademig (ook met praten), last van mijn buik, zweten 's nachts, trillen bij wakker worden en heel erg geïrriteerd ben? Inmiddels al behoorlijk wat naar beneden gegaan, maar dit blijft. Nu euthyrax naar 75 ipv 88, dan lijkt het even goed en daarna begin ik weer. Ik heb idd behoorlijke portie ervaring en heb lange tijd me erbij neer gelegd dat dit het wel zal zijn. Druk op het werk, stress, altijd wel een reden zeg maar. Ik heb soms het gevoel dat mijn schildklier bij vlagen nog iets doet. Zou dat kunnen? Of ik hyper snel op de t4.

Ik had me ook verdiept in de t3 dat deze de Ft4 onderdrukt en dat zie je inderdaad erg goed bij mijn waardes. Wat mij bevreemd is dat mijn tsh weinig reageert in verhouding op de hoeveelheid cytomel die ik naar beneden ben gegaan. Wellicht komt dat nog hoor.

Mijn b12 is prachtig, foliumzuur was te laag, maar wordt inmiddels aangevuld en D neem ik al aangezien dit ooit te kort was. Dus ik verwacht hier sowieso geen klachten van.

Prikken doe ik altijd om hetzelfde tijdstip, helaas wel na het slikken, maar dit heb ik nooit geweten. Om nu te wijzigen qua tijdstip lijkt mij niet handig want dan kun je de waardes niet meer met elkaar vergelijken. Ik slik mijn t4 altijd om 6.00 dan zet ik de wekker en slaap daarna nog door. Eten pas 2 uur later en dan neem ik de cytomel 3 keer per dag.

Weer een heel verhaal, maar ik hoop echt dat ik mezelf nu eens goed kan instellen.

Bedankt alvast.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Kiek »

..duizelig, hartkloppingen, kortademig (ook met praten), last van mijn buik, zweten 's nachts, trillen bij wakker worden en heel erg geïrriteerd..

Corine, deze klachten passen bij een overmaat aan schildklierhormoon.
Dat laat je TSH ook zien.
Die bevindt zich nog steeds in de lagere regionen.

Misschien slikte je vroeger een andere medicatie bij je schildklierhormonen, waardoor de effectiviteit wat minder was in die periode?
Nu laten je waarden in iedere geval zien dat je uitstekend kunt omzetten.
Je waarden reageren adequaat en zoals verwacht op verhoging/verlaging van de verschillende hormonen.

Als je de levothyroxinedosis hetzelfde laat, en je stopt met de Cytomel, dan zal na 1 week je FT4 hoger zijn, en je TSH ook! Zo krijgt je FT4 weer de ruimte om zich goed om te zetten.
Eventueel zou je je levothyroxine later extra kunnen ophogen: van je huidige 88 naar 100 µg.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Corine
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:27

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Corine »

Hoi Kiek,

Dank je voor je snelle reactie. Ik ga het proberen en zal je op de hoogte houden. Zeer interessante materie eigenlijk.
Fijne avond!

Groetjes,
Corine
Corine
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:27

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Corine »

Beste Kiek,

Ik hoop dat je mij nog verder advies kunt wilt geven. Ik bouw nu langzaam aan af, maar de klachten lijken steeds heftiger te worden. Ik zit nu op ongeveer 5 cytomel in 3 stukjes op een dag en 75 euthyrax. Ik kwam van 12,5 cytomel en 88 euthyrax.
Wat denk je ervan als ik mijn cytomel maar volledig aan de kant gooi en kijken wat er gebeurd? Is dat verstandig? Toen ik na de slok begon met medicatie zat ik op 150 /175 euthyrax.

Wil jij jouw gedachten er eens over laten gaan?

Alvast bedankt, groetjes,
Corine
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Kiek »

Corine, stop dan met de Cytomel, en ga van 75 µg naar 100 µg levothyroxine.
Hou dat 5 à 6 weken vol en bepaal dan 's ochtends vroeg je FT4/TSH: zelfde lab, nuchter, zonder levothyroxinedosis van die dag.

Het equivalent van 150/175 µg levothyroxine van 13 jaar terug is niet zomaar om te zetten in de levothyroxine van vandaag. De inhoud van veel pillen is gewijzigd, en daarmee ook de effectiviteit van de T4.
Zo heeft in mijn omgeving iedereen een lagere dosis dan 15 jaar terug.

Ik ben een jaar of tien geleden gestopt met Cytomel. Van de een op de andere dag, en ik voel me veel gelijkmatiger.
En als het mij lukt dan lukt het iedereen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Corine
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:27

Re: Hulp gevraagd combi Cytomel en Euthyrax

Bericht door Corine »

Beste Kiek,

Ik ga het proberen. Net mijn dosis ook niet genomen. Het staat me gewoon tegen om het in te nemen.
Ik zou me er wel eens verder in willen verdiepen, heb jij links naar onderzoeken van wat er gebeurd als je T3 slikt? Of waar kan ik op zoeken? Ik vind wel wat, maar erg weinig.

Nogmaals bedankt voor je advies.
Groetjes, Corine
Plaats reactie