Terug op thyrax

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Riet Hilbers
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Terug op thyrax

Bericht door Riet Hilbers »

Tijdje niets van mij laten horen, maar ook geen reactie gehad op mijn vorig bericht, dat ik zo opgefokt wakker werd.
Inmiddels wil ik laten weten dat ik sinds maart weer ben overgestapt op thyrax.
En wat blijkt nu, opgefokte nare gevoel wat ik in de vroege ochtend had, ben ik kwijt.
Ik heb gewoon dezelfde dosis aangehouden, als ik bij Levothyroxine had, nl 75 microgram.
Voor de verandering van medicijnen, FT.4 van 11,3 en TSH 1.2
Nu vorige week na drie maanden thyrax bloed laten prikken en de uitslag Ft4 14,4 en TSH 0,43 !!!
Dus niet, zoals altijd wordt beweerd een hoger TSH.omdat je meer thyrax nodig zou moeten hebben.Ik ben beide keren nuchter geprikt, dus zelfde omstandigheden.
Ik voel me goed, maar wilde dit toch even melden, groetjes Riet
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug op thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Riet,

Dat is een belangrijke ervaring dat je oude levothyroxine (van TEVA bedoel je?) en de Thyrax niet lijken te matchen. De Thyrax lijkt dus wat meer inhoud te hebben.

In je laatste bericht van augustus vorig jaar schreef je dat je de endocrinoloog zou bezoeken.
Heeft hij/zij nog wat licht kunnen schijnen op je dosering levothyroxine in combinatie met je lage TSH?
Ik veronderstel dat je waarden toen in orde waren?

Je huidige labuitslag van een FT4 van 14.4 met een TSH van 0.43 is wel erg scherp, als je 's ochtends naar het lab gaat, waarbij je in de ochtend nog niet je levothyroxinedosis van die dag hebt ingenomen.
Je zou zeggen dat je iets teveel levothyroxine binnenkrijgt.
Denk je niet?

Best veel niet-schildklier medicatie heeft invloed op de verwerking van schildklierhormonen.
Daarom ben ik best benieuwd naar je bevindingen van je bezoek aan de endocrinoloog.
Wat vond hij/zij van je klachten in combinatie met je waarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Riet Hilbers
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Re: Terug op thyrax

Bericht door Riet Hilbers »

Mijn endocrinoloog was een arts in opleiding en heeft weinig met mijn schildklieruitslagen gedaan.
Omdat ik erg veel last van mijn prikkelbare darm had, heeft zij meer aandacht daaraan besteed in samenwerking met de maag,darm,leverarts en is er een endoscopie gedaan. Uitslag was goed.
In die periode is mijn Levothyroxine verhoogd van 65 microgr naar 75 microgr en bij ontslag heeft ze nog advies gegeven om laag in de TSH beneden de een, iets meer Levothyroxine te gebruiken.
Toen ik zelf besloot om over te stappen naar thyrax, had ik verwacht hiervan meer te moeten gebruiken, maar niet dus ,lage TSH.
Ik heb al mijn uitslagen vanaf 2008 bewaard en zie dat ik altijd laag zit wat betreft TSH, voel ik me goed bij.
Ben alleen maar blij dat ik niet meer hyper, compleet met hartkloppingen en diarree wakker word.
Bedankt voor je reactie, groetjes Riet
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug op thyrax

Bericht door Kiek »

Hallo Riet,

Dus de Thyrax lijkt inderdaad sterker dan de TEVA.
Ik hoop dat je waarden nu prettig stabiel blijven.

Ga je naar het lab zonder de dosis van die dag, of erna?
Zonder dosis is het beste, want het rustigste in je bloed.
Die FT4 en TSH kolken en dansen de eerste uren na het slikken.
Dan is men minder in staat om het resultaat van waarden goed in te schatten.

In de hoop dat je gespaard blijft van gehyper,
met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Riet Hilbers
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Re: Terug op thyrax

Bericht door Riet Hilbers »

Prikkelbare darm,komt en gaat ,maar met psylliumvezels af en toe heb ik het redelijk onder controle.Blijkt toch ook een familiekwesties,twee broers en een zusje hebben daar ook last van.
Wat betreft bloedprikken,ik ga altijd nuchter en zonder schildkliermedicatie.
Groetjes Riet
Riet Hilbers
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2018, 09:01

Re: Terug op thyrax

Bericht door Riet Hilbers »

Volgens mij heeft het niets met elkaar te maken. Mijn broers hebben geen schildklierproblemen, maar wel de prikkelbare darm.
Wel werkt je dikke darm vaak wat sneller bij hyperklachten.Groet Riet
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Terug op thyrax

Bericht door elizabeth27 »

Fijn dat t na je overstap beter gaat! Hier sinds 2 weken overgestapt op thyrax na bijna 3 jaar tirosint. Waar ik t meest last van had ( down/depressief) verdween al heel snel. Ik ben ook 1 op 1 over gestapt.
Plaats reactie