Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Goededag, ik heb sinds ik Thyrax gebruik last van warmte intolerantie. Erg lastig nu maar ook op vakantie of's winters boodschappen doen in de supermarkt met je warme winterjas aan. Ik krijg dan een soort van warmtestuwing , wordt draaierig en krijg het gevoel dat ik elk moment kan flauwvallen. Eerst dacht ik aan lichte paniekaanvallen maar dat is het toch niet.

Ik overweeg om een ander levothyroxine preparaat te vragen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Gerda,

Ja, bij teveel schildklierhormoon.
Warmte intolerantie doet me denken aan teveel schildklierhormoon.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Dank je Kiek, de interniste had al gezegd dat ik bijv op vakantie 1 tabletje Thyrax kon minderen, maar misschien zal ik nu proberen te minderen met 12,5 mcg (half tabletje Thyrax). Ik mag zelf 'expirimenteren' van de interniste dus dat is geen probleem. Ik ben na jaren uitvogelen eindelijk op een redelijk energielevel. Ik slik ook fluoxetine en dat schijnt de werking van levothyrax te beïnvloeden en vice versa, dus ik zal kijken hoe dat gaat.
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Gerda43 stelt zich eindelijk voor

Bericht door Gerda43 »

Goededag, mijn naam is Gerda nu 56 jaar. Enkele jaren geleden is bij mij hypotheridie vastgesteld na een lange periode vage klachten.
Na een half jaar onverklaarbare koorts ben ik doorgestuurd naar de interniste (in opleiding voor endocrinoloog) en zij kon niets vinden na uitgebreid bloedonderzoek wat de koorts kon verklaren, maar heeft mij onder haar hoede gehouden om mijn schildklier medicatie te finetunen. Ze heeft mij ook getest op Hashimoto, en ik heb dus Hashimoto.
Heb zelf de indruk dat mijn schildklier af en toe nog wel wat doet en dat dat het instellen bemoeilijkt. Op zich voel ik mij nu redelijk stabiel, maar ik moet spaarzaam blijven omgaan met mijn energie. Al zit erceen stijgende lijn in!

Ik heb niet al mijn waardes binnen handbereik maar weet dat mijn laatste TSH 0.17 was.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Gerda,

Zorg dat je niet in den blinde experimenteert met doses.
Maar op basis van goed gemeten FT4/TSH: 's ochtends nuchter zonder levothyroxinedosis in het zelfde lab.
Anders blijft het gehannes.

Nu lees ik net je voorstelbericht, waarin je schrijft dat je laatste TSH nu 0.17 mU/l is.
Dat lijkt echt te laag. Heb je de bijbehorende FT4?

Deze waarde is dus afhankelijk van de tijd en omstandigheden dat je je bloed hebt laten afnemen.
Daarnaast heeft ieder mens ook nog eens een unieke schildklierhormoonhuishouding.
Daarom is het belangrijk dat je de betekenis van je eigen waarden leert kennen.

Hoeveel levothyroxine slik je nu?

Met vriendelijke groet,
Kiek


PS:
Fluoxetine schijnt veilig te zijn voor mensen met een hypothyreoïdie.
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19583486)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Bedankt voor je reactie Kiek!

Volgens mijn interniste dr Beukhof moet ik meer kijken hoe ik mij voel dan naar mijn bloedwaardes. Van haar mag ik dus switchen van dosering op eigen initiatief, maar ik ben misschien wat impulsiever dan zij denkt.

Ik moet deze week weer prikken voor jaarlijkse controle huisarts en zal dat dan doen nuchter zonder medicatie. Dan zal ik de waarden hier plaatsen. Sinds de vorige keer is er 's avonds 5mg Cytomel bijgekomen en 25 mcg Thyrax eraf, dus ben benieuwd.
Tevens zal ik dan mijn oude waarden opvragen. In September moet ik weer naar de interniste en dan ook weer nuchter prikken dus dan zit er 2 maanden tussen.

Fluoxetine is veilig met Thyrax, maar Thyrax versterkt enigzins de werking van Fluoxetine. En ik meen ook ergens gelezen dat dat andersom ook zo is, ik zal de info opzoeken en plaatsen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Gerda,

Op zoek naar meer energie probeert men weleens Cytomel.
Uit je bericht begrijp ik dat je het 's avonds slikt.
Is dat tijdstip gekozen om een bepaalde reden?
Of slik je het misschien na het avondeten?

Met vriendeijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

Hoi Kiek,
ik had 'uitgevonden' dat Thyrax toen voor mij s'avonds het beste werkte, meer energie bij het opstaan.
ik nam toen bij opstaan 5 mg Cytomel en bij het slapen gaan 100-112,5 mcg Thyrax.

De interniste adviseerde mij om 'savonds Cytomel erbij te slikken omdat het lichaam' s nachts de meeste T3 nodig had voor allerlei processen, ik sliep daar erg kort op (hyperen) dus zei ze mij 1 tabl Thyrax te minderen.

Op een Amerikaans forum had ik gelezen dat het 'slechter' inslapen door Cytomel een kweste van gewenning zou zijn en dat herkende ik wel van het 's morgens innemen, daar nam de' intensiteit' van de energieboost na enkele maanden ook iets af. Ik heb dus doorgezet met de Cytomel 's avonds, het inslapen is beter gegaan met de tijd. Omdat ik halverwege de middag regelmatig een ernergiecrash heb, had ik ook al eerder geprobeerd om deThyrax te splitsen naar 2x pd. Maar dat was geen succes.
Na een maand' s morgens Cytomel en s' avonds Cytomel en Thyrax merkte ik dat mijn slaap wel dieper leek te worden en ik uitgeruster wakker werd, maar de ernergiecrash 's middags bleef. Ik dacht toen laat ik de Thyrax s' ochtend weer eens proberen, want als de benodigde T3 's nachts al door de Cytomel wordt geleverd is de Thyrax' s avonds misschien minder essentieel? En dat leek een goede beslissing want nu is mijn energie crash in de middag veel minder heftig dan voorheen.

Vandaar nu bij het opstaan 5mcg Cytomel en vanaf vandaag 62,5 mcg Thyrax en bij het slapen gaan 5 mcg Cytomel.

(gisteravond geen Cytomel ingenomen nav jouw curves en om te kijken wat mijn nuchter bloedprikken oplevert zonder invloed van Cytomel, maar merk het wel :-(, het halve tabletje Thyrax minder speelt misschien ook mee)

Met vriendelijke groet Gerda43
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door laura »

Hallo Gerda,

Wat een rommeltje met je hormonen.
En wat een ongelukkige verhouding thyrax / cytomel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gerda43
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:43

Re: Warmte intolerantie door Thyrax, ervaringen?

Bericht door Gerda43 »

laura schreef: 02 jul 2019, 18:39 Hallo Gerda,

Wat een rommeltje met je hormonen.
En wat een ongelukkige verhouding thyrax / cytomel.
Hoe bedoel je Laura?
Plaats reactie