Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Bella »

Dat weet ik dan weer niet... 8-)
Verder speuren maar weer.
Gelukkig gaat het goed met jou!

Wacht even, je neemt (extra) eiwit.
Als dat zuivel is: calcium heeft ook een remmend effect op de opname van schildklierhormoon.
Daarom wordt aangeraden bij het ontbijt (na slikken schildklierhormoon) geen zuivel te gebruiken, maar pas later op de dag. Misschien is daar iets in veranderd met je nieuwe eetgewoontes?

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,

Nu een paar maanden bezig met de nieuwe formule hulpstoffen Euthyrox , zoals als al eerder aangegeven veel bijwerkingen.

Toen ik zag dat de weegschaal omhoog ging heb ik direct het roer omgegooid, maar ik blijf aankomen!!

Ik lees goede berichten over Tirosint, zijn er mensen die dit ook innemen??

Zijn er nog meer ervaringen betreffende de nieuwe samenstelling van de Euthyrox?

Mvg.
Marjoleta
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door *anna* »

Marjoleta,
Aan jouw laatste vraag
Zijn er nog meer ervaringen betreffende de nieuwe samenstelling van de Euthyrox?
zijn in deze zelfde topic 12 (!) bladzijden gewijd :) .
Misschien dat je meer herkenning vindt in de bijwerkingensite van Lareb: https://www.lareb.nl/nl/databank
Groet, Anna
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door *anna* »

Op deze site worden meer en duidelijker klachten en ervaringen beschreven: https://www.mijnmedicijn.nl/schildklier ... -hashimoto
Anna
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Eerder had ik al op dit forum over de nieuwe Euthyrox een verhaal geschreven.
Ik ben op 12 december 2019 over gegaan op Thyrax 100.
Ik had met de oude Euthyrox een TSH waarde van 0,61.T 4 18.De nieuwe Euthyrox TSH 2,93 en T4 16.Met Thyrax 100 TSH 5,3 en T4 14. Voelde me naar dus 112 mc Thyrax, voelde als te weinig dus zelf 125 mc. ingenomen.
Nu 4 weken later TSH 0,28 en T 4 mocht niet geprikt dat was vlg ha overbodig :(.
Ik voel me nog steeds moe, gewicht wordt hoger.
Voel me wel beter dan met Euthyrox ook ogen veel beter niet meer gezwollen en extreem droog. Toch wilde ik vragen herkent iemand dat je je schildklier voelt? Ik voel hem alleen als ik van medicatie wissel heb ooit Tirosint geprobeerd had toen hetzelfde gevoel. En nu dus weer.
Maak me er zorgen over omdat ik soms ook hees ben.
Ik slik nu overigens 1 dag 100 en dag 2 125 mc. Ik kan nl niet tegen de blauwe kleurstof indigokarmazijn van de 25 mc Thyrax.
Ik stel deze vraag aan Kiek omdat ik zie dat dat een expert op schildklier gebied is.
Met vr gr Norit.
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Karijn »

Dag allemaal,

Sinds n week of 2 voel ik me niet prettig. Onrust, prikkelbaar, woede, huilerig, nerveus, paniekerig, stress, zo nu en dan zware benen met traplopen, alles is me teveel.
Vanmorgen dacht ik in ene aan de nieuwe Euthyrox. Heb de pillen geteld en ik ben 7,5 week geleden met de nieuwe Euthy begonnen. Ben eens online gaan zoeken en kwam tegen dat meer mensen zich minder goed voelen met de nieuwe Euthyrox. Sommigen zijn meer hypo en anderen meer hyper.

Mijn arts vindt het prima als ik zelf ophoog of verlaag, hij vindt het belangrijk dat ik zelf voel wat ik wel of niet nodig heb.
Gezien mijn klachten heb ik het idee dat ik aan het hyperen ben.

Mijn laatste waardes zijn van september 2019:
TSh 1,2
FT4 19
FT3 3,8

Mijn waardes zijn al jaren vrij constant. Ik slik 81,25 mcg.

Maar ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Passen mijn klachten bij hyperen?
Zou het een goed idee zijn om 6,25 mcg te minderen?

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.

Groetjes Karijn
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Karijn »

Nog n aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik heb ook last van hartoverslagen.

Groet Karijn
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Norit,

Je oorspronkelijk onderwerp is ondergesneeuwd, verplaatst, en nu op een algemeen onderwerp terechtgekomen.

Hieronder plaats ik toch je curve.
Het set point probeert de relatie/patroon te vinden van jouw FT4 met de TSH: hoe reageert je TSH op het niveau van je FT4?

Ik heb drie waarden van je:
FT4 - TSH
18 - 0.61
14 - 5.30
16 - 2.93

Je waarden lijken zich 'van nature' het beste rondom een FT4 van 17 pmol/l te voegen waarbij een TSH van iets boven de 1 mU/l.
Je laatste TSH van 0.28 mU/l lijkt in je curve te passen bij een FT4 van ca. 19.6 pmol/l.
Stel dat je TSH van 0.28 precies gemeten is, dus geen uitgewaaierde waarde zoals vaak voorkomt bij zo'n lage TSH, dan krijg je nu teveel levothyroxine binnen.
Een verschil tussen je hoogste en laagste FT4 over 24 uur is niet meer dan 10% (door de halfwaardetijd van je levothyroxine).

Dat wil zeggen dat je momenteel iets teveel levothyroxine binnenkrijgt.
En dat past weer bij je vermoeidheid.

Sterkte!
Kiek

PS: Iedereen is hier expert. Want allemaal een schildklier die niet goed marcheert.
Mijn fascinatie wordt vooral bepaald door wijzigingen van schildklierwaarden.
En de reden daarvan.
Bijlagen
NoritFebr2020.jpg
NoritFebr2020.jpg (39.07 KiB) 6322 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door laura »

Kiek schreef: 24 feb 2020, 12:41 Hallo Norit,

Je oorspronkelijk onderwerp is ondergesneeuwd, verplaatst, en nu op een algemeen onderwerp terechtgekomen.
Norit, zal ik een nieuw onderwerp voor jou maken?
Laat maar weten.

groeten,
Laura
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Teun »

Ik gebruik nu sinds 3 weken de nieuwe formule, tot nu toe merk ik geen enkel verschil met de oude. Hoop dat het zo blijft. Ook goed nieuws vermelden toch?
Plaats reactie