Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Suffy »

Ha Rosi,

Goed dat je bent gezakt in dosering.
Ja, het blijft zoeken.

Wat een verschil wat de ene en de andere persoon voelt. Jij bent hyper, ik voel me nog steeds licht hypo. Het klopt dat Euthyrox sterker werkt dan Thyrax, althans de oude tabletten van deze merken.

Nadat ik door de Thyrax-gate naar Euthyrox overging, moest ik ook verlagen. Ik hoop dat de nieuwe formule stabieler is, want soms had ik het idee dat er verschil in badges was.

We gaan het zien.

Groeten, Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Treeske »

Naast de (eerder gemelde) buikklachten blijkt uit de bloedwaarden dat de vernieuwde Euthyrox voor mij sterker werkt.
De TSH is gedaald van 1.8 (juli 2019) naar 0.19.
De FT4 is licht gestegen van 17.6 (juli 2019) naar 18.3.

In overleg met de huisarts stap ik nu over op Thyrax.
Bij de apotheek wilden ze me TEVA meegeven, want dit zou hetzelfde zijn als de oude Euthyrox.
Ik was duidelijk niet de eerst die hier mee kwam ;)

groetjes,
Treeske
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door laura »

Inmiddels ben ik vier maanden aan de nieuwe euthyrox.
Met de nieuwe formule ben ik direct iets veranderd in dosis.

Van 4x 125 en 3x 137 per week naar 7x 125.
Het idee was een iets hogere tsh naar rond de 1 in plaats van 0,7.

Eindelijk de knoop doorgehakt en vanochtend tsh en fT4 laten prikken.
Ik ben moe.

Het kan de dosis euthyrox zijn, maar het kan ook de mantelzorg van mijn vader zijn.
Of een combinatie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door laura »

hoi Florence,

Dank!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Suffy »

Ha Laura,

Wat naar dat je je zo voelt. Het is zeker niet niks en ik hoop dat je de problemen met je vader goed kan handelen. Dat bevordert je welbevinden inderdaad niet.

Heb je je waardes al? Ben benieuwd hoe ze zijn, na zo lange tijd op wisselend 125 en 137 mcg te hebben gezeten.
Ik ben juist naar 7 x 137,5 mcg gegaan. Mijn apotheek wilde mij geen 137 mcg geven dus slik ik steeds een halve van 25 naast de 125 mcg.

Ik was net op tijd met die 125 omdat er een tekort is. Eind december was er ook even een tekort van 25 maar daarvan heb ik gelukkig nu het restant gekregen.

Sterkte Laura.

Groeten, Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door laura »

Mijn uitslagen:

Zonder pil geprikt.
Wekelijkse dosis sinds 23 september 2019 7x 125.

tsh - 1,2
fT4 - 19,1

De afgelopen 15 jaar is mijn tsh één keer niet onder de 1 geweest.
Eigenlijk altijd met een stabiele dosis.

Tot en met 17 april 2015 waren de referentiewaarden van fT4 9-19.
Per 14 september 2016 waren de referentiewaarden van fT4 10,0-26,0.
Per 30 mei 2018 is mijn wekelijkse dosis euthyrox van 7x 137 gegaan naar 3x 137 en 4x 125.
.
.
.
Labuitslagen.jpeg
Labuitslagen.jpeg (175.84 KiB) 2082 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Nieuwe Euthyrox

Bericht door Norit »

Beste Allemaal, ik ben nieuw op het forum. De reden is dat ik na 32 jaar gebruik van Euthyrox, (trage schildklier) nu met de vernieuwde versie totaal ontregeld ben :(! De huisarts kan en wil mij niet begrijpen/luisteren. Alles is placebo. Dat is erg eenzaam. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te dokteren, er is immers niemand! Na weken lang beroerd te voelen bij ha prikformulier gehaald. Ik kon niet geloven dat de nieuwe Euthyrox problemen kon geven.......

In september met oude Euthyrox was mijn TSH 0.61 T 4 was 18.Op 11 november nieuwe Euthyrox begonnen toen begon de ellende, opgezette schildklier, hartkloppingen vreselijke maagpijn. Ik dacht stress. Dat denken we ws allemaal met deze ziekte. Eind november opnieuw geprikt TSH was 2,93 en T4 was niet belangrijk zeiden ze. Om maar niet te lastig te zijn liet ik dat maar. Afwachten........

Op 11 december "mocht" ik op Thyrax over. Ik vroeg iets meer dan de 100 mcg omdat Euthyrox sterker werkt. Onzin zei ha. Dikke schildklier bleef evenals het afschuwelijke gevoel ook psychisch. Dan komt angst zo moeite slikken..... wat is dit.?

Weer prikken bij gratie gods TSH nu 5,3 en T 4 14. Uiteindelijk na smeken 12 mcg erbij. Helaas blauwe variant waardoor ik allergische reactie kreeg. Kon niet zei ha over week maar laten zien:(. Placebo!!! Nu slik ik 100mcg Thyrax en breek 1 pilletje in vieren wat dusdanig verkruimelt. Dan maar 125mcg.Nu doe ik 1 dag 150mcg gaat veel beter diikke schildklier is bijna weg. Maar durf niet dagelijks 150 te doen.

Kan ik vlg jullie 1 dag 100 en 1 dag 150 doen? Overigens is deze ellende ergens goed voor, ik had nl ontzettende droge ogen en opgezwollen geen make up niets en rechteroog flitsen. Nu met Thyrax zijn mijn ogen weer normaal en weer oog make up :)! Herkent iemand zich hierin???
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuwe Euthyrox

Bericht door laura »

hallo Norit,

Ik verplaats je bericht naar het onderwerp over nieuwe euthyrox.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Suffy »

Dag NOrit,

at een nare ervaring heb je ineens met de nieuwe Euthyrox. En Thyrax is ook niet goed voor je, althans de 25 mcg gaat niet goed.

De ene dag 100 en de andere dag 150 mcg is naar mijn mening niet heel best. Je zwabbert dan teveel en dat is niet goed voor een stabiele instelling.
En er is geen Thyrax 125, dat is het nadeel van Thyrax.

Waarom dan toch niet naar Euthyrox terug? Daar heb je veel meer doseringen in en die dikke schildklier komt door je stijgende TSH en je dalende FT4.

Niet verstandig geweest om zo intuïtief te handelen, want nu zit je helemaal in de penarie.
Vraag aan je arts of je weer terug mag naar Euthyrox en de oude dosis, die ik niet weet omdat je die niet hebt vermeld, met 12,5 mcg verhogen. Dat was in mijn ogen veel beter geweest dan intuïtief overschakelen naar Thyrax.

Sterkte ermee.

Groeten,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Norit, welkom!

Het is belangrijk om zelf te dokteren.
Dokters weten een beetje over de schildklier.
En de behandeling is gericht op de gemiddelde mens. Niet op jou.

Dus heb je groot gelijk om zelf meer informatie bij elkaar te harken.
De werking van de levothyroxine, en de reactie van de TSH op je FT4 zijn uiterst individueel bepaald.
Welke waarden passen bij jou?

Als je vorige waarden goed gemeten zijn, dan heb je in jouw lab (andere labs hebben andere meetmachines met andere waarden) een FT4 nodig van 17 pmol/l.
Daarbij hoort bij jou een TSH van ongeveer 1.3 mU/l.
Dat zou je doel kunnen zijn.
Met Thyrax of met Euthyrox.
Ga je 's ochtends vroeg nuchter naar het lab? En slik je de levothyroxine na het prikken? Dat is het beste om je waarden te leren kennen.

Je kunt bij je Thyrax ook Euthyrox 25 µg slikken. Of 100 µg in vieren breken.
Zoiets heb ik anderhalf jaar gedaan, restjes Euthyrox opmaken, na mijn terugswitch van Euthyrox naar Thyrax.
Ik vind Thyrax prettiger, terwijl anderen Euthyrox prefereren.
Wat dat betreft bestaan er geen rigide grenzen.
Met Thyrax maak ik nu ook weer allerlei verschillende doseringen.
Misschien ben je nu niet meer allergisch voor blauw?

Ruim 20 jaar geleden wilde ik een hogere dosering om te experimenteren.
Die kreeg ik niet. "Je waarden zijn goed, geen lab."
Een paar weken later kon ik toch naar het lab.
Twee dagen slikte ik geen Thyrax, waarna lab. Mijn TSH boven normaal, en mijn dosering verhoogd. Ik had die verhoging niet nodig, maar wel een recept waarmee ik ruimte kreeg om uit te proberen.
Dit experiment was het begin van vele uitprobeersels om mijn TSH en mijn FT4 te leren begrijpen.

Natuurlijk moet je niet de ene dag 100 µg slikken, en de andere dag 150 µg. Zo werkt dat niet.
Dat komt voort uit het idee over halfwaardetijd van de meeste behandelaars. Levothyroxine (=T4) heeft een halfwaardetijd van een week. Ze denken dan dat veranderingen ook worden uitgesmeerd over een week. Daar heb je geen last van, denken ze. Ze moesten eens weten!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie