Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Norit »

Hallo Kiek,
Fijn zeg je berichtje op mijn vraag over nieuwe Euthyrox en Thyrax!
Eindelijk iemand die het begrijpt...... :)!
Daar is dit forum erg prettig voor!
Ik ben nl een pietje precies en daarbij ook braaf.
Maar in dit geval kan ik niet naar de ha luisteren, omdat mijn gevoel heel anders spreekt.
Blij dat jij dus eigenlijk zegt, dat ik het wel goed doe!
Dat je moet durven want mijn lichaam geeft exact (heel mooi trouwens) aan wat het wil. Erg bedankt voor je reactie. Morgen ga ik trouwens een kennismakings gesprek aan bij antroposofische ha en tevens regulier. Wie weet hoort hij mij wel:)!
Groet Norit........
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,

Ook een vraagje voor Kiek,

Nu onder behandeling van een andere Endo. ook weer gaf hij aan nuchter prikken onzin!!

De nieuwe formule Euthyrox TSH- 0.33------Vrij T4 -20.6
De oude formule Euthyrox TSH- 0.96------- Vrij T4-15.6

(schildklierverwijdering)

Dat ik mij niet goed voel al eerder aangegeven, nu veel hart kloppingen aan het einde van de dag , ik slik 125 mg.
Voor mij gevoel slik ik te veel , ik wil graag terug naar 112 mg.
Vandaag de uitslag van de Endo. ik ben zeer benieuwd !

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Mvg.
Marjoleta
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Marjoleta,

Dat je endo niets weet, daar kan hij eigenlijk niets aan doen.
(even denigrerend) Hij is ook maar het product van het maatschappelijk aanzien dat we hem zelf hebben gegeven. De behandelaar. Net zoals de medicijnman en de tovenaar, Panoramix bij Asterix en Obelix. Pottenkijkers werden/worden geweerd.

Natuurlijk stagneert deze behoudzucht de vooruitgang en nieuwe schildklierinzichten.
Andere disciplines zijn hooguit instrumentaal. Zoals lab of röntgen of instrumentenontwikkelaars (zoals de gewaardeerde vroegere technische dienst van een ziekenhuis) of farmakennis.
Bij het behandelingsritueel hebben ze geen inbreng.
Dit conservatisme is het failliet van de huidige stand van zaken van de geneeskunde.
In het bijzonder die van de schildklierbehandeling.

Gelukkig meldt het nieuws vorige week dat er gepoogd zal worden meer samenwerking te organiseren tussen de verschillende universiteiten, tussen alfa, gamma en betafaculteiten.
Met als voorbeeld Erasmus en Delft. Wie weet komt er nog eens een wederkerige waardering en liefde tot bloei.

Natuurlijk pas je je dosering aan.
Zelf doen op juiste gronden. Daar is geen endo of huisarts voor nodig.
Je twee waarden passen niet bij elkaar.
Jij weet hoe ze geprikt zijn, nuchter of niet nuchter, zelfde meetapparatuur of niet.
That's the question.
Je 2de waarde lijkt het minst waarschijnlijk: lage FT4 bij relatief lagere TSH.

Succes!
Kiek

PS: over nuchter of niet nuchter.
Kijk eens het plaatje bij Macria. Dat heb ik gevraagd aan iemand met meer verstand van pillen en -dynamiek: een plaatje van de opbouw en afname van levothyroxine. De bijbehorende TSH moet er nog bijkomen. Dat patroon is ingewikkelder. Endocrinologen hebben daar geen notie van. Dat is niet hun vakgebied. Zij kennen slechts de referentiewaarden. Zij kennen niet de dynamiek.
Daarnaast kennen zij niet de ruis (de onregelmatigheid) van de meting zelf.
viewtopic.php?f=47&t=3512

En zojuist ontving ik het plaatje met de TSH erbij: Hoewel niet gedetailleerd, geeft het wel een beeld over de snelle veranderingen na het slikken van levothyroxine.
Bijlagen
Opname 2 x 24 uur levothyoxine FT4 TSH.jpg
Opname 2 x 24 uur levothyoxine FT4 TSH.jpg (94.44 KiB) 1143 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Beste Kiek,

Enorm bedankt voor je informatie!!

Natuurlijk ga ik nuchter prikken zoals jij al eerder hebt aangegeven, en ga daarover niet in gesprek meer met de Endo.

Zijn advies is nu, 125 mg de ene dag en de andere dag 112 en een half.
Net bij de Apotheek was ik weer woest , ze gaven mij de nieuwe samenstelling en oude samenstelling strips door elkaar, waar kan je daar nu een klacht over indienen.
De medewerkster zij doodleuk ,ja dat is uw mening toen ik aangaf dat echt niet kon.

Ik heb gezegd ,ik kom morgen wel terug anders had ik haar over de balie heen getrokken, sorry sorry.

Ik ga nu een brief maken voor de Apotheker met weer een kopie van het NHG en SON waar duidelijk instaat dat de Schildklier patiënten Euthyrox oude en nieuwe niet door elkaar moeten slikken.

Of zie ik het nu verkeerd??

Hgr.
Marjolet
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Dag Kiek,

Volgens de Endo. nu dus de ene dag 112 en de andere dag 125 mg. is dit een goede zet denk je , omdat ik zelf het gevoel heb dat de Euthyrox nieuwe samenstelling wat sterker werkt.

Alvast weer bedankt !

Mvg.
Marjoleta
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Wendy1976 »

Nog bezig met instellen. Van de nieuwe 100mcg euthyrox kreeg mijn vriend de oude 112 mcg mee. Eerst lieten ze mij de oude 100 en de nieuwe 88 door elkaar gebruiken en nu dit weer. Het is toch niet te geloven met die prutsers.
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Wendy1976 »

En ik voel mij beter bij de nieuwe variant. Veel rustiger in mijn hoofd, alleen nog erg last van watten in mijn hoofd, tintelende vingers en pijnlijke spieren, vandaar die verhoging. Geven ze me de oude mee. Zal ik nu met 100 verder gaan of met die oude 112 en dinsdag terug gaan naar die apotheek?
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,

Beter is niet verder gaan met de oude samenstelling er is geen weg meer terug dus vanaf nu alleen nog nieuwe samenstelling.

Ik ben op dit moment helemaal ontregeld, en bij nieuw bloedonderzoek bleken mijn waarden totaal anders te zijn dan de vorige.

Voel mij zeer beroerd, de Endocrinoloog heeft nu als advies de ene da 112 mg en de andere dag 125 over 8 weken weer bloedonderzoek.

Van de vernieuwde samenstelling 125mg ging ik hyperen, enorm nerveus ,gejaagd en de hartkloppingen hielden maar niet op !!
Mijn vermoeden, de vernieuwde samenstelling toch wat sterker??

Mvg.
Marjoleta
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Miss E,

Bdankt voor het meedenken!

Kun je begrijpen dat ik het langzamerhand zo beu ben, 6 jaar lang voelde ik mij redelijk oké op Euthyrox en nu sinds ik de nieuwe samenstelling slik niets dan ellende.

Ik ga nu maar even op de Endo. af - 4x 125 mg, 3x 112 mg.

Hgr.
Marjoleta
MirjamH
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 dec 2018, 14:56

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door MirjamH »

Hai,

In augustus 2018 stopte mijn schildklier er behoorlijk plotseling mee, ziekte van Hashimoto.
Sinds die tijd ben ik door het proces heen gegaan van instellen op medicatie (euthyrox) en herstellen van de lichamelijke schade. En na een jaar voelde ik mij zo’n beetje weer de oude, gelukkig!
Begin vorig jaar heb ik mij gemeld op dit forum met een aantal vragen.
En nu meld ik mij weer, in verband met de overgang naar de nieuwe samenstelling van euthyrox.

Ik had nog een voorraad van de oude Euthyrox (Merck) en ben half december overgestapt naar de nieuwe samenstelling. Ik had natuurlijk wel gelezen over de mogelijkheid van klachten a.g.v. de nieuwe samenstelling, maar was daar niet echt mee bezig, had het druk met andere dingen, en dacht ook niet echt dat het bij mij problemen zou opleveren. Tot ik me er na 2 weken van bewust werd dat ik allerlei vage klachten had en ineens de link naar de overgang op de nieuwe samenstelling legde. Maar goed, dat kon toeval zijn, of te wijten aan drukte etc, en eerst maar even afwachten dus. Helaas bleven die klachten aanwezig en kwamen alle sterk overeen met de klachten die ik had toen ik nog niet goed ingeregeld was (veel vocht vasthouden, moe, hartbonzen, spierpijnen, suizend hoofd, toenemende sombere stemming). En nu zijn ze er dus nog steeds.
Twee maal naar het lab gegaan: 4 weken na de start met de nieuwe samenstelling, en 6 weken erna.

De huisarts zegt dat het niet aan de schildklier kan liggen, omdat mijn waarden ok zijn. Maar ik vind het zelf nogal toevallig dat, zonder dat ik er mee bezig was, de klachten precies toen begonnen zijn. Mijn vragen aan het forum zijn:

• Heeft een van jullie ook klachten gekregen na de overgang naar de nieuwe samenstelling, zónder dat hun bloedwaarden echt veranderd zijn?
• Mijn huisarts geeft aan dat de referentiewaarden van TSH voor mensen die schildkliermedicatie slikken afwijkend zijn van de referentiewaarden die op de labformulieren staan voor 'normale mensen, namelijk tussen de 0,2 en 2. Klopt dat?
• En tenslotte wil ik aan Kiek vragen: zou je, op basis van onderstaande labwaarden, mijn setpoint willen berekenen?
Ik neem ’s ochtends altijd mijn medicatie in. En ik prik altijd nuchter in de ochtend bij hetzelfde ziekenhuis. De laatste 2 bloedwaarden zijn bepaald 4 en 6 weken nadat ik begonnen ben met de nieuwe formule van Euthyrox.

datum dosering TSH vrij T4 Opmerking
24-1-2020 100 0,42 17,0 6 wkn na nieuwe formule
10-1-2020 100 0,27 16,9 4 wkn na nieuwe formule
11-12-2019 100 0,24 18,2 oude formule
5-8-2019 100 0,20 16,2 oude formule
17-4-2019 100 0,52 15,3 oude formule
27-2-2019 100 0,55 15,4 oude formule
5-12-2018 100 1,20 18,7 oude formule
17-10-2018 100 0,54 22,0 oude formule
24-9-2018 112 2,80 20,0 oude formule
7-9-2018 112 29,00 19,9 oude formule
15-8-2018 112 >100,00 3,0 vóór de eerste pil

Alvast dank voor jullie reacties!
Plaats reactie