Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Teun »

Eind januari begonnen met de nieuwe formule, gewoon zelfde dosering. Het leek aanvankelijk goed te gaan zonder dat ik iets merkte, maar ik begon me langzaam maar zeker minder te voelen. De laatste weken zelfs af en toe beroerd.
Afgelopen dinsdag bloed laten prikken. Deels wel blij met de uitslag omdat dat mijn gevoel bevestigde, andere kant natuurlijk wel heel bizar dat de nieuwe samenstelling dit met mij doet.
Eind jan waardes tsh 0,73 en ft4 18, nu tsh 2,8 en ft4 16.
Euthyrox omhoog op mijn van 2 maal 125 en 5 maal 112 naar 5 maal 125 en 2 maal 112mcg.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Teun »

Hier zitten de plaatselijke prikposten ook dicht. Alleen in de ziekenhuizen kan het.
Bij mij werd er ook gezegd dat het niet kon, alleen in spoedgevallen.
Ik voelde me echt niet oke, moest vanwege hartkloppingen en duizeligheid de winkel uit ed. Heb dit ook aangegeven.
Assistente heeft overlegd met de huisarts, die vond dat ik als ik het niet vertrouwde kon moest prikken. Een andere optie was zonder te prikken de dosis aanpassen, dit zag ik zelf eigenlijk niet zitten. Dit zou voor mij eenmoptie zijn geweest als ik niet mocht prikken.

Overigens vind ik het wel heel vreemd dat er niet door gegaan wordt met prikken in dit soort situaties. De laboramte gaf aan dat zij het heel rustig hebben, ik was dan ook de enige om half 8 smorgens en toen ik weg ging was er nog Niemand. Toen ik voorheen hier ging prikken zat de wachtkamer altijd vol.

Waar ik me ook over verbaasde en dat gaf de laborante ook aan dat zij zonder enige vorm van bescherming prikken, dus dicht bij de mens komt. Hadden zelf geoppert om maatregelen, maar werd niet nodig geacht.
Niet alles is dus even consequent.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Teun »

Ja lastig is dat he, ik herken het slecht omdat de klachten door elkaar lopen. Ik had ook bij de diagnose in 2015 geen echte hypo klachten terwijl mijn tsh 40 was. Dus wat moet je. Als ik niet had mogen prikken was ik wel zelf iets opgehoopt.

Ik neem tegenwoordig zelf in een plastic zakje vochtige doekjes mee naar de winkel om het karretje etc schoon te maken en eventueel mijn Handen zodat ik voor mijn gevoel dan geen virus aan mijn handen heb.
Conkoh1968!
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2020, 18:15

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Conkoh1968! »

Ik slik sinds jaren Eutorox
Inmiddels 175 per dag
1 tablet van 150 en 1 van 25.

Nu heb ik sinds afgelopen zondag een nieuwe strip gepakt uit een nieuw doosje. Zondag heel beroerd geweest met hartkloppingen en maandag op de 1e harthulp gelegen vanwege hartkloppingen en hoge bloeddruk. Tot nu voel ik mijn hart kloppen in mijn keel, misselijk en hoofdpijn en diarree. Eigenlijk algehele malaise.

Nu gooide ik het op hoge bloeddruk maar bedacht me gisteren ineens dat ik vanaf zondag strip heb gepakt uit een nieuw doosje. Gisterenavond lees ik dat de samenstelling is veranderd. Daarnaast is de 150 nieuw en de 25 de oude formule. Apotheek heeft niet vermeld?

Vandaag niets ingenomen en geen hartkloppingen en misselijkheid? Klachten zijn nog niet helemaal weg maar wellicht blijft dit wat langer in je bloed zitten. Maar voel me 80 % beter! Iemand zelfde ervaring gehad?
Ik vind het schandalig dat dit niet gebeld is door de apotheek. Bloeddruk was maandag 195/101? Normaal 120/80 lijkt wel vergif als nieuwe samenstelling.

Ik hoor het heel graag.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Teun »

Als je zondag net bent begonnen met de nieuwe samanstelling en ook de klachten dezelfde dag lijkt het me sterk dat het daar aan ligt. Tenzij je een allergische reactie had.
Je zegt dat je op de 25 ste niets hebt ingenomen, ik neem aan dat je contact hebt gehad met de arts en toch weer medicatie slikt? Hoe gaat het nu met je?
Staat er bij jou op het doosje geen stikker od met daarop nieuwe samenstelling? Hier bij ons ook niet gecommuniceerd, gelukkig wel over gelezen en op het doosje stond het vermeld.
Wat overigens wel wordt geadviseerd om niet de twee verschillende samenstellingen door elkaar te slikken.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Kiek »

Conkoh,

Gelukkig wordt je hoge bloeddruk niet veroorzaakt door een andere samenstelling van de levothyroxine.
Dat heeft er echt niets mee te maken.

Een hoge bloeddruk is niet goed.
Zorg samen met je huisarts dat die weer op een goed niveau komt.
Daarnaast helpt een gezonde leefwijze, flink bewegen, en je minder opwinden..

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door laura »

Conkoh1968! schreef: 25 apr 2020, 16:47 Nu gooide ik het op hoge bloeddruk maar bedacht me gisteren ineens dat ik vanaf zondag strip heb gepakt uit een nieuw doosje. Gisterenavond lees ik dat de samenstelling is veranderd. Daarnaast is de 150 nieuw en de 25 de oude formule. Apotheek heeft niet vermeld?
De nieuwe formule van euthyrox is inmiddels bijna een jaar verkrijgbaar in Nederland: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... -juni.html
Dan had jouw apotheker geen haast.

Ik heb geen last van oud en nieuw tegelijkertijd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Omaatje
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2020, 08:16

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Omaatje »

Sinds 8 weken slik ik de nieuwe samenstelling van Euthyrox, daar kwam ik 4 weken geleden achter.....
(ik ben al 30 jr Graves-patient, en goed ingesteld)
Sinds een week of 6/7 heb ik enorme spierklachten, en ben heel erg moe.......dus ik heb lab laten prikken.
Krijg ik net de uitslag:
TSH <0.1
FT4 19
T3 1.2
(normaalwaarden zijn meestal TSH rond 0.5 en FT4 17.5)

Ik ben heel verbaasd, want bij die spierklachten/vermoeidheid dacht ik aan een te hoge TSH-waarde....

(Ik moet de huisarts nog bellen om dit te bespreken, maar wilde dit eerst hier even voorleggen)
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,

Blijkbaar reageren mensen zeer verschillend op de vernieuwde samenstelling Euthyrox, zoals al eerder vermeldingen van mij,
ik was goed ingesteld en alles verliep normaal.

Helaas sinds de nieuwe samenstelling, TSH te hoog FT4 te laag, gewicht toename wat ik ook doe niets helpt om dit te verlagen.
Nu moest ik van de Endo. Euthyrox verhogen TSH de helft naar beneden en FT4 weer iets hoger, over 6 mnd. weer bloed prikken.
Nu lijkt het erop dat voor mij de nieuwe samenstelling minder sterk werkt ? ???

Mvg.
Marjoleta
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door hap »

Hallo allemaal,
Ben nu ongeveer 4,5 maand aan de nieuwe formule euthyrox. Was opnieuw aan het instellen nadat alles overhoop lag door het afbouwen met ad.
Dat was nog met de oude samenstelling en ik dacht weer naar dezelfde waardes te moeten gaan streven. Wat bleek, ik werd al hyper van een lagere dosis, dus wederom aangepast en dus weer lager.
Al snel na de start van de nieuwe formule kreeg ik verandering in mijn stoelgang, maar dat was goed te handelen. Nu sinds een week of 6 meer krampen en waterige ontlasting. Zeker na het drinken van alcohol. Nooit eerder last van gehad.
Nu overweeg ik over te gaan op Thyrax. Kijken of het toch aan de vulstoffen ligtvan de euthyrox.
Hebben meer mensen hier deze ervaring?

Verder moe, lusteloos etc. Niet echt lekker.

Mvrgr.
Hap.
Plaats reactie