Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Hobby »

Sinds de nieuwe hulpstoffen heb ik erge last van jeuk over mn hele lijf en ook n soort eczeemplekken rond wonden van een behandeling. Het houdt me uit mn slaap en slaap soms maar 3 a 5 uur door de jeuk. Aanvankelijk dacht de huisarts aan eczeem en inderdaad rond de wonden hielp de hormoonzalf redelijk goed. Echter de jeuk en steeds opkomende bultjes die gaan niet weg. Huisarts heeft nu antihistaminicum voorgeschreven en adviseerde mij om de apotheker om advies te vragen. De apotheker gaf aan dat een sinds een paar weken veel mensen zich melden met overgevoeligheodsklachten. Mannitol zou een veilige hulpstof moeten zijn maar iets gebeurt er wel. Hij vond het een goed advies om 2 maanden een antihistaminicum te gebruiken om even te kijken of met een stukje gewenning aan de nieuwe formule de jeuk weer overgaat. Dit zou goed kunnen aldus de apotheker. Dus over 2 maanden stop ik weer met de antihistamine en kijk weer verder dan.
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,

Graag de bijwerkingen/ klachten vernieuwde Euthyrox melden bij het Lareb, er wordt serieus op gereageerd .

Wel moet je de bloedwaarden bij gebruik oude samenstelling en vernieuwde kunnen overleggen.

Mvg.
Marjoleta
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door *anna* »

Hallo,
Sinds de vorige zomer gebruik ik de nieuwe formule. Ben geruisloos begonnen met 7 x 137, mijn normale dosering toen. Daarna, aan de hand van bloedwaarden, om en om 3 x 125 en 4 x 137 mcg. Intussen gewijzigd in 4 x 125 en 3 x 137 mcg. Steeds kleine stapjes, maar gezien mijn leeftijd wil ik liever niet een te scherpe TSH. Nu sinds een aantal weken 7 x 125 mcg met een TSH rond de 1. Steeds goed gemonitord, voel me goed; ik mag wel zeggen dat de overstap probleemloos en zonder klachten verlopen is.

Maar nu: Euthyrox 125 mcg - en meerdere sterktes - is niet leverbaar en er is niet bekend wanneer de levering weer goed op gang komt.
Als ik een ander merk accepteer zou dat betekenen dat ik twee keer moet switchen met alle controles die nodig zijn voor een gezonde TSH.
Eigenlijk ben ik flink pissig. Ik ben destijds om de Thyraxkwestie uit een stabiele situatie noodgedwongen overgestapt op voor mij sterker werkende Euthyrox met de gedachte: NOOIT MEER THYRAX! Maar ik neig nu naar NOOIT MEER EUTHYROX. Misschien toch maar weer terug naar Thyrax 150?

(Ik los het voorlopig op door 3 x 125 mcg Euthyrox en 4 x 137 met een gegokt flintertje eraf. Die 137 heb ik nog genoeg voorlopig. Wie wat bewaart heeft wat.)
.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Knoffie »

Het is op dit moment onbekend wanneer 125 mcg weer te verkrijgen is.
Je zegt al een aantal weken 7x125 te slikken, hier doe je het goed op.
De sterktes 25 en 100 mcg zijn nog te verkrijgen, waarom neem je die dan niet? Of is dit te simpel gedacht van mij.

Gr. Knoffie
MarjaR
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2013, 14:34

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door MarjaR »

Hoi,

Vandaag toch maar eens gaan kijken of er reacties waren op de verandering van hulpstoffen in euthyrox. Ik voel me al een tijdje niet helemaal fit, snel spierpijn, moeite met concentreren en nu ook nog eens hopeloos emotioneel... Voor mij een reden om te kijken naar mijn schildkliermedicatie aangezien ik dit eerder meegemaakt heb.
Ik lees nu ook dat beide medicijnen (oude en nieuwe) niet door elkaar gebruikt mogen worden. Ik heb ze in het begin naast elkaar gehad van de apotheek.... 150umg oud en 12,5umg nieuw.
Sinds een week of zes alles om naar de nieuwe variant. Ik merkte al snel wat, maar door persoonlijke omstandigheden niet gedacht aan mijn medicatie.
Ik ga morgen maar eens een prikformulier halen en kijken wat mijn waardes nu zijn. Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

Groetjes,
Marja
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door *anna* »

En vandaag kon ik mijn doosje Euthyrox 125 mcg ophalen! Nieuwe formule. Het is er dus weer.
De 100 en 200 mcg-varianten zijn nog niet leverbaar. Althans niet door de groothandel die 'mijn' apotheek van pillen voorziet.
Groet, Anna
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Hobby »

Bij mij was het niet leverbaar maar na rondbellen bij andere apothekers kwam ik toch aan andere medicatie. Mijn apptheker was heel behulpzaam hierin
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door rosi »

Na ca. 8 weken op nieuwe Euthyrox lijk ik te gaan hyperen, mijn FT4 stijgt en heb ik meer last van zweten, vermoeidheid, spier en gewrichtsklachten, grrr
Denk eraan om als mijn doosjes leeg zijn (nog een maand) te switchen naar Thyrax, weet ff niet wat wijsheid is
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Suffy »

Zou ik niet doen Rosi.
Laat je bloed prikken, liefst deze week nog, en stel je dosering naar beneden bij.

Zomaar naar een ander merk overstappen geeft drama, niet doen dus.
Misschien is den verlagiong van 12,5 mcg genoeg.

Het wordt ook aangeraden dat als er klachten zijn nadat je met de nieuwe formule bent begonnen je bloed moet laten prikken.
Meten = weten!

Sterkte Rosi.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door rosi »

Dankje Suffy, ik ben inmiddels iets gezakt met dosis en dan na minimaal 6 weken maar weer prikken.

De vraag naar wat wijsheid is, ligt bij mij meer in die zin dat ik me, na Thyraxdebacle, op Euthyrox nooit echt happy heb gevoeld, heb altijd het gevoel gehad dat een kleine dosisverandering veel effect had en ik vond het lastig om goed ingesteld te raken.
Nu ik opnieuw moet fijntunen dacht ik , misschien is Thyrax wel een idee, maar ben het met je eens dat wisselen ook weer problemen geeft.
Misschien moet ik het meer tijd gaan geven, nu Euthyrox stabieler zou zijn geeft dat op langere termijn misschien meer rust in mijn systeem.
Het blijft zoeken.
Plaats reactie