Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
MirjamH
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 dec 2018, 14:56

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door MirjamH »

Mijn tabel zag er heel mooi uit, maar is verschoven bij het versturen. Sorry daarvoor!
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Marjoleta,

Bedankt voor je reactie.
Ben begonnen met die oude en maandag gaat mijn vriend verhaal halen bij de apotheek en om de nieuwe vragen.
Ik ben toch nog niet ingesteld.

Het gekke is dat mijn tsh is gestegen met de nieuwe variant en mijn ft4 is gezakt. En ook de dosering is verhoogd.

Maar wat vervelend voor je zeg, dat je nu weer opnieuw moet beginnen. Hopelijk vind je snel de juiste dosering. Ik snap die fabrikanten ook niet hoor.

Mvg,
Wendy
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Hoi Miss E,,

Dank voor je reactie, natuurlijk begrijp ik het we proberen elkaar te helpen toch?

Er zit zo veel ervaring deskundigheid op dit forum en allemaal met de zelfde motivatie...elkaar helpen!!

Mvg.
Marjoleta
Babette
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2016, 14:07

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Babette »

Goedemorgen,
Sinds 3 mnd slik ik de nieuwe versie van euthyrox.
Vorige maand kreeg ik last van dikke ogen en slaapproblemen.
Na bloedprikken bleek mijn tsh van 0,4 naar 8,3 te zijn gestegen en mijn ft4 van 18 naar 13.
Klachten namen al snel af na ophogen van 100 mcg naar 125 mcg.
Mijn tsh is sinds 23 jaar heel stabiel rond de 1, alleen na wisseling van oude thyrax naar nieuwe thyrax even gehyperd.
Ik denk dus toch dat het aan de overstap ligt,

Groetjes,
Babet
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Babette,

Wat een enorme daling van een FT4 18 naar 13 pmol/l heb je te pakken!
Dat kan niet veroorzaakt worden door de wissel van oud naar nieuw.
Daar denk je eerder aan een verschil van ca. 10%.
Heb je misschien een doosje met een verkeerde hoeveelheid?
Of een verkeerde meting door de labapparatuur...

Succes met je opbouw!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Babette
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2016, 14:07

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Babette »

Hoi Kiek,
Dank voor je reactie.
De ft4 daling past wel bij de ft4 stijging dus denk wel dat het klopt.
De enige verandering die ik verder heb ondergaan is dat ik grotendeels vegetarisch ben gaan eten en 6 kilo ben afgevallen. Zou verandering van dieet kunnen bijdragen?

Groetjes,
Babette
Babette
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2016, 14:07

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Babette »

Babette schreef: 11 feb 2020, 19:49 Hoi Kiek,
Dank voor je reactie.
De ft4 daling past wel bij de ft4 stijging dus denk wel dat het klopt. Doosje klopt ook, als er tenminste in de strip zit wat erop staat ;)
De enige verandering die ik verder heb ondergaan is dat ik grotendeels vegetarisch ben gaan eten en 6 kilo ben afgevallen. Zou verandering van dieet kunnen bijdragen?

Groetjes,
Babette
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door *anna* »

Babette, jouw mechanisme - TSH stijging en Ft4 daling - werkt naar behoren, dat klopt dus wel. Maar zó'n groot verschil met de oude formule Euthyrox is heel vreemd. En als je veel afvalt zie je meestal dat je juist moet minderen met je levothyroxine omdat je dan mogelijk gaat hyperen.

Ik denk dat er wat anders aan de hand is dan de overstap naar de nieuwe formule.
Ik zou toch je pillen eens bekijken, overleggen met je behandelaar en anders deze situatie melden bij het Lareb: https://www.lareb.nl/nl/pages/wat-melden/
Groet, Anna
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Bella »

Hoi Babette,

Ben je misschien bij de overstap naar vegetarisch eten (veel) meer soja gaan eten? Denk aan sojamelk, vleesvervangers, tofu, tempeh enz. Van soja is bekend dat het een effect kan hebben op de opname van schildklierhormoon. Nu je door je dosis te verhogen van de klachten af bent (zie citaat hieronder), ligt hierin mogelijk een verklaring voor je sterk veranderde waarden.

Groet,
Bella

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16571087
“...In contrast, some evidence suggests that soy foods, by inhibiting absorption, may increase the dose of thyroid hormone required by hypothyroid patients. ...”
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Babette
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2016, 14:07

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Babette »

Hoi Bella,
Dank voor je reactie. Het kan niet hieraan liggen. Ik eet nl geen vleesvervangers maar extra noten, zaden, eiwit en peulvruchten . Of kan een van de genoemde producten ook invloed hebben?

Groetjes,
Babet
Plaats reactie