Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemiddag,

www.mijnmedicijn.nl Euthyrox (veranderde hulpstoffen) er staan nu een behoorlijk aantal klachten hierover op het forum.

Toch lees ik het hier niet zo veel maar ik tob nog steeds, iedere 3 mnd. weer bloedwaardes laten prikken wil nog steeds niet lukken
.
Zijn er nog meer ervaringen bijgekomen??

Mvg.
Marjoleta
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door rosi »

Nu vanaf november 2019 aan de nieuwe Euthyrox, maar ik blijf me ondanks 2x kleine verlaging van dosis me rot voelen; dikke keel, zweten, down, en vooral moe en spierpijn. Mijn TSH is ruim boven de 2 gestegen mijn FT4 ligt ruim boven het setpoint.
In overleg met huisarts ga ik deze week beginnen met Thyrax.
Is het handig om iets hogere dosering te slikken van de Thyrax of zelfde dosis als Euthyrox aan te houden?
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Rosi,

Vervelend zoals jij nu voelt, ik ben onder behandeling van de Endo. mijn TSH mag niet stijgen omdat ik schildklier kanker heb gehad.
Hij gaf aan het toch te blijven proberen met de Euthyrox om de juiste dosering te vinden.

Iedere 6 weken nu bloed waarden controleren, maar het blijft moeilijk gezien mijn huidige klachten slik ik nu weer teveel Euthyrox.

Sterkte,
Mvg.
Marjoleta
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door rosi »

Hoi Marjoletta,

Zelf laat ik meestal na minimaal 8 weken prikken, omdat ik dan het idee heb dat mijn lichaam pas stabiel is na een dosiswijziging.
Het blijft zoeken en ik heb altijd het gevoel dat ik achter de feiten aan loop.
Volgens mij ben je al een tijd aan het zoeken naar een nieuw evenwicht, toch raar he dat die nieuwe hulpstoffen zo'n impact hebben. Waarom wil je endo bij Euthyrox blijven? Ik weet dat switchen ook weer problemen geeft, maar jij voelt je al langere tijd niet ok. Dat kost toch ook veel energie....
'k Hoop dat je snel een goede balans vind,
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door marjoleta »

Dag Rosi,

Dank voor je reactie, klopt dat ik al een poos naar een goed evenwicht aan het zoeken ben.

Met de oude Euthyrox ging het een stuk beter, helaas met de vernieuwde hulpstoffen steeds weer zoeken naar een juiste balans.

De Endo. zal er ervaring mee hebben denk ik dan maar, Thyrax kan ik niet tegen vanwege de blauwe hulpstof.

Goede tip ik zal ook 8 weken aanhouden.

Mvg.
Marjolet
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door hap »

Beste allemaal,
Korte reactie op de ervaring met nieuwe euthyrox.
Een half jaar gebruikt, maar voelde niet goed zoals ik al eerder schreef.
Sinds 4 weken over op thyrax en voel wel lichamelijke rust. De eerste 2 weken ook mentaal, maar net weer een minder weekje achter de rug.
Lichaam moet natuurlijk ook wennen.
Ga dit nog even vol houden zo en hoop op verbetering.
25 augustus weer contact met endo over de waarde.
Fijn weekend allemaal, keep cool.
Hap.
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door rosi »

Wat fijn dat je verbetering voelt op de Thyrax , hoop dat dit doorzet.
Heb je dezelfde dosering aangehouden als de Euthyrox?
Het kan natuurlijk zijn dat je nu na een paar weken merkt dat je dosering iets te laag is. over een paar weken zal je meer weten.

Ben zelf anderhalve week geleden overgegaan naar Thyrax, en inderdaad lichamelijk meer rust, minder hartkloppingen/ minder zweten.
Ben 1 op 1 overgegaan, hoop dat dit gevoel zo blijft en dat ik niet na een paar weken naar hypo ga. Geduld is een schone zaak he ;)
Ecitah
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 14:12

Overstap van nieuwe Euthyrox naar Teva

Bericht door Ecitah »

Tijdens mijn zwangerschap is er in augustus 2018 hypothyroide bij mij vastgesteld. Ik had een TSH net boven de 4. Maar voor mijn zwangerschap had ik in januari 2018 een TSH van 9. Dus het schommelde wel flink denk ik. Ik ben toen tijdens mijn zwangerschap begonnen met 75 mcg Euthyrox. Al vanaf het begin had ik last van een snelle hartslag bij inspanning voornamelijk na het eten. Ik kon niet veel eten omdat ik daarna last kreeg van een snelle hartslag en hartkloppingen. Mijn TSH waarde bleef rond de 1 en mijn T4 waarde bleef rond de 14. Ik voelde me nooit goed met de euthyrox vanwege de hartkloppingen na het eten.

Na de bevalling heb ik nooit afgebouwd omdat ik mij na een vermindering naar 50 mcg akelig voelde. Vervolgens was in april 2019 mijn TSH 0.08 en T4 22. Daarna kreeg ik juist een traagwerkende schildklier met een waarde van TSH rond de 3-5 en een T4 van altijd rond de 14.

Ik voelde me op zich niet zo heel slecht met deze waarden totdat de Euthyrox qua samenstelling in oktober 2019 wijzigde en ik het vaak benauwd kreeg en het leek alsof mijn keel dichtkneep. Ik kon niet tegen de nieuwe samenstelling. Mijn internist schreef de Teva voor maar ik had toen nog een reserve van de oude Euthyrox en ben daarmee doorgegaan tot die uiteindelijk op was en ik toch noodgedwongen over moest op de Teva. Begin juli 2020 was ik hiermee begonnen en ik had alleen jeuk rond mijn mond en verder geen bijwerkingen.

Maar wat een verademing dacht ik, ik voelde me energieker en mijn hartslag voelde ik niet meer kloppen in mijn keel na het eten.

Wow dacht ik.... tot ik in week 6 aankwam. Opeens kreeg ik last van hoofdpijn, constant hartbonzen, hartoverslagen, warmte aanvallen, telkens een adrenaline rush, ik kon niet meer slapen. Ik was echt heel onrustig. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt. Ik belde mijn internist en ik mocht bloedprikken. Mijn TSH was 1.08 en mijn T4 16. Volgens haar kwamen mijn klachten niet door de medicijnen of schildklier. Ik voelde me echt onbegrepen. Ik had echt last van hyperen. Ik kon het niet anders verklaren. Ik heb toen uit eigen initiatief mijn medicijn een week geleden verminderd door de helft van een kwart van 75 mcg weg te snijden. Na een week voel ik me al wat beter, maar nog niet helemaal. De klachten zijn niet helemaal verdwenen.

Ik weet niet wat ik moet doen omdat ik na 6 weken aan de Teva gewoon begon te hyperen terwijl mijn waarden niet hyper zijn. Zal ik zo doorgaan met afbouwen omdat de Teva wellicht sterker werkt? Zijn hartbonzen hartkloppingen en hartoverslagen een teken van hyperen?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door laura »

laura schreef: 15 aug 2019, 12:52 Ik slik ook nog oude formule en hoop ook dat ik in één keer mijn beide doseringen in de nieuwe formule krijg.
Dit schreef ik 15 augustus 2019.
Uiteindelijk heb ik een aantal maanden 125 nieuwe formule en 137 oude formule geslikt.
Sinds twee weken slik ik alleen nieuwe formule.

Met bloedprikken was er niets bijzonders aan de hand.
Ook voel ik me goed.
Behalve dat ik moe was toen ik een paar maanden alleen 125 probeerde.
Dat werd toen weer 125 / 137.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstap van nieuwe Euthyrox naar Teva

Bericht door laura »

Ecitah schreef: 22 sep 2020, 16:05 Ik weet niet wat ik moet doen omdat ik na 6 weken aan de Teva gewoon begon te hyperen terwijl mijn waarden niet hyper zijn. Zal ik zo doorgaan met afbouwen omdat de Teva wellicht sterker werkt? Zijn hartbonzen hartkloppingen en hartoverslagen een teken van hyperen?
hallo Ecitah,

Ik heb je bericht samengevoegd met een ander topic over de nieuwe formule van euthyrox.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie