Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
MarjaR

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door MarjaR »

Hoi,

Vandaag toch maar eens gaan kijken of er reacties waren op de verandering van hulpstoffen in euthyrox. Ik voel me al een tijdje niet helemaal fit, snel spierpijn, moeite met concentreren en nu ook nog eens hopeloos emotioneel... Voor mij een reden om te kijken naar mijn schildkliermedicatie aangezien ik dit eerder meegemaakt heb.
Ik lees nu ook dat beide medicijnen (oude en nieuwe) niet door elkaar gebruikt mogen worden. Ik heb ze in het begin naast elkaar gehad van de apotheek.... 150umg oud en 12,5umg nieuw.
Sinds een week of zes alles om naar de nieuwe variant. Ik merkte al snel wat, maar door persoonlijke omstandigheden niet gedacht aan mijn medicatie.
Ik ga morgen maar eens een prikformulier halen en kijken wat mijn waardes nu zijn. Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

Groetjes,
Marja

*anna*

Bericht door *anna* »

En vandaag kon ik mijn doosje Euthyrox 125 mcg ophalen! Nieuwe formule. Het is er dus weer.
De 100 en 200 mcg-varianten zijn nog niet leverbaar. Althans niet door de groothandel die 'mijn' apotheek van pillen voorziet.
Groet, Anna

Hobby

Bericht door Hobby »

Bij mij was het niet leverbaar maar na rondbellen bij andere apothekers kwam ik toch aan andere medicatie. Mijn apptheker was heel behulpzaam hierin

rosi

Bericht door rosi »

Na ca. 8 weken op nieuwe Euthyrox lijk ik te gaan hyperen, mijn FT4 stijgt en heb ik meer last van zweten, vermoeidheid, spier en gewrichtsklachten, grrr
Denk eraan om als mijn doosjes leeg zijn (nog een maand) te switchen naar Thyrax, weet ff niet wat wijsheid is

Suffy

Bericht door Suffy »

Zou ik niet doen Rosi.
Laat je bloed prikken, liefst deze week nog, en stel je dosering naar beneden bij.

Zomaar naar een ander merk overstappen geeft drama, niet doen dus.
Misschien is den verlagiong van 12,5 mcg genoeg.

Het wordt ook aangeraden dat als er klachten zijn nadat je met de nieuwe formule bent begonnen je bloed moet laten prikken.
Meten = weten!

Sterkte Rosi.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.

rosi

Bericht door rosi »

Dankje Suffy, ik ben inmiddels iets gezakt met dosis en dan na minimaal 6 weken maar weer prikken.

De vraag naar wat wijsheid is, ligt bij mij meer in die zin dat ik me, na Thyraxdebacle, op Euthyrox nooit echt happy heb gevoeld, heb altijd het gevoel gehad dat een kleine dosisverandering veel effect had en ik vond het lastig om goed ingesteld te raken.
Nu ik opnieuw moet fijntunen dacht ik , misschien is Thyrax wel een idee, maar ben het met je eens dat wisselen ook weer problemen geeft.
Misschien moet ik het meer tijd gaan geven, nu Euthyrox stabieler zou zijn geeft dat op langere termijn misschien meer rust in mijn systeem.
Het blijft zoeken.

Suffy

Bericht door Suffy »

Ha Rosi,

Goed dat je bent gezakt in dosering.
Ja, het blijft zoeken.

Wat een verschil wat de ene en de andere persoon voelt. Jij bent hyper, ik voel me nog steeds licht hypo. Het klopt dat Euthyrox sterker werkt dan Thyrax, althans de oude tabletten van deze merken.

Nadat ik door de Thyrax-gate naar Euthyrox overging, moest ik ook verlagen. Ik hoop dat de nieuwe formule stabieler is, want soms had ik het idee dat er verschil in badges was.

We gaan het zien.

Groeten, Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.

Treeske

Bericht door Treeske »

Naast de (eerder gemelde) buikklachten blijkt uit de bloedwaarden dat de vernieuwde Euthyrox voor mij sterker werkt.
De TSH is gedaald van 1.8 (juli 2019) naar 0.19.
De FT4 is licht gestegen van 17.6 (juli 2019) naar 18.3.

In overleg met de huisarts stap ik nu over op Thyrax.
Bij de apotheek wilden ze me TEVA meegeven, want dit zou hetzelfde zijn als de oude Euthyrox.
Ik was duidelijk niet de eerst die hier mee kwam ;)

groetjes,
Treeske

laura
Contacteer:

Bericht door laura »

Inmiddels ben ik vier maanden aan de nieuwe euthyrox.
Met de nieuwe formule ben ik direct iets veranderd in dosis.

Van 4x 125 en 3x 137 per week naar 7x 125.
Het idee was een iets hogere tsh naar rond de 1 in plaats van 0,7.

Eindelijk de knoop doorgehakt en vanochtend tsh en fT4 laten prikken.
Ik ben moe.

Het kan de dosis euthyrox zijn, maar het kan ook de mantelzorg van mijn vader zijn.
Of een combinatie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Florence

Bericht door Florence »

Hoi Laura,

Duidelijk is dat de nieuwe formule bij meer mensen veranderingen en klachten geeft.

Maar mantelzorger zijn vreet energie. Uiteraard afhankelijk van de situatie. Fysiek en mentaal kan het te zwaar zijn zonder dat je het in de gaten hebt. Het sluipt erin, grenzen worden geleidelijk aan verlegd. ( Dit uit ervaring)

De combinatie is niet ideaal, hoop dat je gauw weer in balans bent.

Hartelijke groet, Florence

Plaats reactie