wisselwerking paroxetine en euthyrox.

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

wisselwerking paroxetine en euthyrox.

Bericht door hap »

Hallo allemaal,

Ik vraag mij af of iemand anders daar mee te maken heeft gehad bij het afbouwen van de paroxetine.
3 jaar geleden geprobeerd het af te bouwen en afgelopen juli, augustus en beide keren warenna 6 weken de waardes van de schildklier uit de bocht gevlogen. Dus maar weer ad op oude niveau en weer instellen op schildkliermedicatie.

Huisarts en endocrinoloog weten van niets. Maar 2 keer is wel toevallig of ik ben ern bijzonder geval.

Verder kreeg ik bij de apotheek de nieuwe euthyrox en oude gezellig mee naar huis.
Opletten dus!!!

Gr. Hap.
ChristaC
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2019, 19:41

Re: wisselwerking paroxetine en euthyrox.

Bericht door ChristaC »

Dag Hap.,

Ik had me geregistreerd op dit forum omdat ik een vraag wou stellen over schildklier en paroxetine, en toen zag ik jouw bericht. Ik zal even toelichten. Ik neem sinds 2015 thyroxine (eerst L-thyroxine, sinds enige tijd Euthyrox) en over de tijd is mijn dosis geleidelijk aan verhoogd zodat ik begin dit jaar aan 4 dagen 50 µg en 3 dagen 25 µg zat. Einde maart dit jaar ben ik begonnen met een combinatie van mirtazapine (Remergon, 30 mg/d) en paroxetine (Paroxetine EG, 20 mg/d) omwille van paniekaanvallen. Andere antidepressiva leidden bij mij telkens na 1 of enkele dagen tot heftige bijwerkingen - ik ben degene die nogal gevoelig reageert op medicatie. Bij controle in juli bleken mijn schildklierwaarden plots veel slechter en moest ik de thyroxine verhogen; controle in oktober gaf nog steeds een slecht resultaat met daarom verhoging tot 2 dagen 50 µg en 1 dag 75 µg Euthyrox. Binnen twee weken moet ik terug op controle. Ik vroeg me dus af of de antidepressiva mijn schildklierwaarden kunnen beïnvloeden. Over mirtazapine vind ik nog niet zoveel, maar over paroxetine heb ik wel 2 wetenschappelijke artikels en een bijsluiter van Paxil gevonden (Paxil is de merknaam voor paroxetine verdeeld door GSK in de VS en Canada). Daar blijkt dat paroxetine toch tot hypothyroïdie (en hyperthyroïdie) kan leiden. Links naar de referenties volgen hierna.
Hap, kreeg jij hyperwaarden bij het afbouwen van de paroxetine? En was dat onmiddellijk of na enkele weken? Ik heb ook schrik tegen dat ik met afbouwen moet beginnen.
Mijn psychiater zegt dat het niet kan, dat er interactie is, en dat ik pech heb, maar binnen twee weken ga ik het toch bij mijn huisarts op tafel leggen, met de referenties erbij (daar ben ik iets mondiger).
https://www.accessdata.fda.gov/drugsatf ... 10s031.pdf
https://ca.gsk.com/media/530543/paxil_pm-2014-11-13.pdf
https://www.thieme-connect.com/products ... 985884.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11015031
grafiek_schildklier.PNG
grafiek_schildklier.PNG (23.5 KiB) 3831 keer bekeken
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: wisselwerking paroxetine en euthyrox.

Bericht door hap »

Beste Christa,

Ik heb 2 keer een poging gedaan om de paroxetine af te bouwen en beide keren erg ziek geworden en reactie op mijn schildklierwaardes.
Beide keren sterk verhoogde tsh en t4.

In eerste instantie verliep het afbouwen probleemloos tot nul. Maar na ongeveer 6 weken werd ik erg ziek en voelde mij verschrikkelijk. Fysiek en psychisch. De laatste poging was ik tot 10 mcg. Gekomen en ook na 6 weken weer hetzelfde probleem.

Inmiddels weer op oude dosering (paroxetine) en opnieuw instellen van de euthyrox.

Heb de huisarts en endocrinoloog gevraagd of deze interactie mogelijk is? Beide gaven aan dat zij hier niets van weten en ook niet konden vinden op internet.

Heb mij er maar bij neergelegd en het gaat best wel goed nu. Hopelijke heeft de nieuwe samenstelling van euthyrox geen invloed, maar het voelt als wel. Over 2 weken weer prikken .

Sterkte en gr. Hap.
ChristaC
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2019, 19:41

Re: wisselwerking paroxetine en euthyrox.

Bericht door ChristaC »

Hap.,
Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf geen idee of de nieuwe samenstelling van Euthyrox een effect heeft, aangezien ik toen ook de dosis moest verhogen. Mijn apotheker gaf mij de nieuwe doos mee zonder enige uitleg. Ik heb er zelf achter gevraagd en maar een zeer vaag antwoord gegeven.

Christa
ChristaC
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2019, 19:41

Re: wisselwerking paroxetine en euthyrox.

Bericht door ChristaC »

Hap.,

Nog iets wat ik daarnet vergat te melden. Ik weet niet of je van Nederland of België bent. Ik veronderstel maar even Nederland (ik kom uit België). Misschien is het goed dat je het ziek worden en verstoring van je schildklier meldt via het bijwerkingencentrum Lareb. Ze verwerken die informatie, en op die manier kunnen op termijn eventueel bijsluiters aangepast worden. De website is https://www.lareb.nl/nl/report-form/rep ... 9594c3f10b. Je kan op hun website ook zoeken naar de bijwerkingen van medicijnen, en ook daar zie je dat er af en toe een melding is van het effect van paroxetine op de schildklier (onder het kopje "Wat is er gemeld bij Lareb" en dan endocrien systeem). Doordat het niet vaak voorkomt, is het goed mogelijk dat artsen er niet van op de hoogte zijn. Maar ook al is het een niet vaak voorkomende bijwerking, het is zinvol dat dit geweten is.
Ik ga het zelf ook melden in België, waar we het wel kunnen melden, maar er helaas geen publiek toegankelijk overzicht is van gemelde bijwerkingen.

Groeten,
Christa
Plaats reactie