Wat te doen; ophogen of gelijk blijven?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Miss E

Re: Wat te doen; ophogen of gelijk blijven?

Bericht door Miss E »

Ja, er bestaat een grafiek.
Ik zal zo even zoeken of ik hem op het forum kan vinden en anders via een link op het net kan laten zien aan je.

Er bestaan wel enkele gevallen die de klachten andersom ervaren. Het manifesteert zich bij iedereen anders, doorgaans zijn er wel een handjevol signalamemten die bij de meeste mensen hetzelfde zijn.
Een vriendin van mij word onuitstaanbaar bij te weinig hormoon terwijl de meeste mensen en ikzelf dat juist andersom hebben.
Opgefokt door de hartkloppingen, vreselijk druk maken en dan lichtelijk agresief worden en snauwerig.

Maar nogmaals, ik ben niet helemaal thuis in de quervain.
Ik heb van een andere dame op het forum wel gelezen, dat ze nauwelijks opgebouwd was met de levo en ze weeral begon te hyperen door de quervain.
Dat maakt een quervain ook zoveel lastiger dan hashimoto.

Misschien is dit aan de orde?
Als ik net teveel medicatie slik voel ik me inderdaad vaak net na het piekpunt van de levo beter. Dan nemen de hartkloppingen af en de spier trillingen. Dit is inderdaad zo rond de 3 a 4 uur na inname medicatie.
Voelt het ook alsof er een baksteen op je borstbeen ligt? of 2? En dat bonzen van je hart?
Ervaar je naast die duizeligheid ook oorsuizen?

zou je wel wachten tot het einde van de week om te prikken??
Ik zou zeggen ga morgen of donderdag, dan heb je namelijk voor het weekend je waarden nog.
Hoppelijk geven de waarden wel wat inzicht over waar je nu bent en welke kant je het beste op kunt.

Dit artikel gaat over de opbouw inclusief de tabel:
https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... n.html?m=1

Misschien is deze ook interesant, dit gaat over de halfwaarde tijd van het medicijn dat we gebruiken:
https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... d.html?m=1

Ik kom er spontaan nog een tegen, vandaag geplaatst door kiek op het forum.
De beweging van de stofjes in beeld gebracht:
viewtopic.php?f=7&t=3522&start=80

GeertjeS

Bericht door GeertjeS »

Hoi Georgië,

Het wordt echt beter maar je tsh is echt nog veel te hoog. Toen mijn tsh echt veel te hoog was, was ik ook duizelig/ misselijk en knapte ik aan het einde van de dag wat op. Waarschijnlijk moet je echt nog ophogen maar wacht je waarden weer af voordat he dat doet. Het is echt erg rottig maar je zal je steeds beetje beter voelen!

Miss E

Bericht door Miss E »

GeertjeS schreef:
28 jan 2020, 20:03
Hoi Georgië,

Het wordt echt beter maar je tsh is echt nog veel te hoog. Toen mijn tsh echt veel te hoog was, was ik ook duizelig/ misselijk en knapte ik aan het einde van de dag wat op. Waarschijnlijk moet je echt nog ophogen maar wacht je waarden weer af voordat he dat doet. Het is echt erg rottig maar je zal je steeds beetje beter voelen!
Een de Quervain ontsteking is iets anders dan Hashimoto.
Het verloop van een de Quervain is heel anders.
Het kan best zijn dat Georgie hypert omdat haar ziekte/ontsteking dit veroorzaakt.
Dat is het lastige van een de Quervain.
Als dat niet het geval is, dan kan het inderdaad gewenning zijn.

Daarom zou het wel heel fijn zijn voor deze patienten om op alle momenten te kunnen prikken om te peilen in welke fase ze zitten.

Georgieswereld

Bericht door Georgieswereld »

Ha Miss E!

Dankjewel voor de linkjes; dat maakt het veel duidelijker hoe het precies werkt!

Ik snap ook niet precies hoe een de Quervain ontsteking verloopt. Volgens mij is de ontsteking zelf inmiddels wel over, maar of dat betekent dat ik een ‘simpele trage schildklier’ heb weet ik niet..

Ja een druk op m’n borst voel ik ook. Echt een benauwdheid. Hartkloppingen heb ik niet dezelfde last van zoals ik in de hyper had. Oorsuizen heb ik ook, vooral als ik in bed lig merk ik dat. Maar het vreemde is dus dat ik pas helder wordt tegen middernacht. Dat is wel heel veel uur na het slikken. En die slapeloosheid heb ik ook met hypo waarden. Bedoel je dat ik misschien nu al een te hoge dosis zou slikken..? Als ik mezelf vergelijk met 3 weken terug is er wel een wereld van verschil dus die medicatie doet wel iets positiefs.

Je hebt gelijk, ik ga morgen een verwijzing aanvragen om mijn bloedwaarden te checken en donderdag ochtend kan ik prikken. Gelukkig komt het dezelfde dag dan ook binnen.
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1

Georgieswereld

GeertjeS schreef:
28 jan 2020, 20:03
Hoi Georgië,

Ik ga deze week prikken om te zien of m’n TSH nog zo hoog is. Vind het alleen zo vreemd dat het s’avonds juist beter gaat terwijl ik juist allang over die levo piek ben. Heb ook dat grafiekje van Miss E gezien en zie dat de hoeveelheid opname van de medicatie na enkele weken veel minder wordt. Daarom merk ik dus niet veel meer. Waarschijnlijk toch wel wat ophogen, maar dat zal pas over 4 weken zijn pfff.. Hebben jullie ook zo het gevoel je eigen dokter te moeten spelen? Ik heb van mijn internist zo goed als geen informatie gekregen en hij heeft me aan m’n lot overgelaten voor 2 maanden. Terwijl er zoveel fluctuatie is!

Miss E

Bericht door Miss E »

Ik heb 1 verhaal gelezen van iemand met een de quervain. Die was net begonnen met de levo en toen ging haar lichaam weer in hyper.
Als je dan levo blijft slikken heb je dus extra extra.
Ik weet niet of dat bij jou zo is, dit is het eerste waar ik aan denk. Maar dat antwoord weet je morgen zodra je je bloed waarden heb.
Zien je bloed waarden er hypo uit.
Dan zal het toch gewenning zijn en is het even kiezen op elkaar, of een fractie zakken met je medicatie zodat het leefbaarder word en op een langzamer tempo opbouwen.

In het begin kunnen symptonen heel verwarrend zijn en lopen ze wel eens van beide kanten over in 1 grote soep.

Ik vind het een slechte zaak dat je dokter je aan je lot overlaat, vooral met een quervain!

Miss E

Bericht door Miss E »

Hoi Georgie,

Hoe gaat het inmiddels?
Ben je wat wijzer geworden van je bloed waarden?

Georgieswereld

Miss E schreef:
02 feb 2020, 09:17
Hoi Georgie,

Hoe gaat het inmiddels?
Ben je wat wijzer geworden van je bloed waarden?
Hoi Miss E!

Nee, ik heb geen verwijzing kunnen krijgen, omdat de huisartsen praktijk dicht was en de verpleegkundige in het ziekenhuis pas morgen weer aanwezig is. Morgen kan ik dus pas terecht.

Ik slik nu trouw zo’n 3 weken de 50mcg (na 1 week 25mcg) maar het gaat inmiddels toch wel slechter en ik vraag me heel erg af waar dit door komt.. De angstaanvallen buiten zijn er elke dag. Vandaag voelde ik me net zo ellendig als vlak voor de medicatie; ik had een rare soort crisis dat mijn handen, armen en gezicht tintelden, duizeligheid/brainfog, heel warm. Leek alsof ik echt een black out zou krijgen. Heb koud water op m’n polsen, armen en gezicht gegooid, maar na die golf tintelingen en hitte kreeg ik koude rillingen en helemaal uitgeput. Ben nu wat gekalmeerd, maar rondlopen in huis maakt het erger dus ik lig op de bank.

Ben er heel erg van geschrokken. Heb ook geen flauw idee wat er in m’n lijf gebeurt. Morgen hoop ik me goed genoeg te voelen en naar het ziekenhuis te gaan voor m’n bloed en om de arts te spreken. Dit trek ik niet op deze manier. Ik slaap ook al zo’n anderhalve maand niet voor 4u s’nachts. Om gek van te worden.

Komt dit vaker voor?? En wanneer wordt het eindelijk beter?!

Miss E

Bericht door Miss E »

Georgieswereld schreef:
02 feb 2020, 17:45
Komt dit vaker voor?? En wanneer wordt het eindelijk beter?!
De klachten die je beschrijft herken ik me als hashimoto patient niet allemaal in.
Een deel herken ik als Hyper klachten.
Daarom ben ik best ongerust dat je lichaam weer is gaan hyperen terwijl je ook medicatie slikt, dus extra hyper.
In dat geval is het beter om de medicatie niet te nemen.
Omdat dit alleen een vermoeden is, heb je de bloed waarden nodig die je de waarheid vertellen en het liefst ook een arts die je hierin ondersteunt.
Vooral als je je zo ellendog voelt.

Ik hoop echt dat je vandaag antwoorden krijgt want dit is natuurlijk geen doen zo.

Teun

Bericht door Teun »

Advies van Miss E om nu niet te slikken moet je denk ik lezen als eerst prikken en adhv de uitslag al dan niet slikken. Ik zou niet zomaar niets slikken.

Plaats reactie