Advies gevraagd door Kaar

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kaar1989
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Kaar1989 »

Ik probeer na te gaan of dat al zo was volgens mij niet en mijn partner meent ook van niet. Uiteraard wel kilo’s aangekomen maar niet specifiek vocht dit merk ik na enige tijd wandelen dan kan ik mijn schoenen amper uit of nog aan dan zijn mijn kuiten en enkels heel dik wat ook pijn doet . Dat pafferige waar jij over hebt dat heb ik wel al enkele weken sowieso in de laatste 2 maanden is dat proces heel hard gegaan. Van een redelijk normaal figuur naar 5/6 kilo erbij. Ik houd het even in de gaten of het weg trekt.
Teun
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Teun »

Kaar1989 schreef: 02 aug 2020, 23:47 Dank voor jullie berichtjes . Ik heb nu 2x 25 mcg per week en dat zijn die thyrax duotabs die kan ik breken dus neem om de dag 12,5 mcg. Voor alsnog geen gekkigheid en lijk beetje uit mijn enorme vermoeidheid te komen. Eetlust klein beetje toegenomen ook , wel veel vocht vasthouden maar geen idee of dat verband houd met de start van de tabletten of dat ik dat sowieso zou gehad hebben. Ben nu iets meer dan een weekje bezig en gezien ik iets merk lijkt mij het inderdaad geen slecht idee om dit aan te houden en over 6-8 weken bloed te prikken zeker afgaande op wat jullie zeggen met ophoogklachten. Heb zelf nooit deze medicijnen zo genomen dus fijn het te weten. Ben benieuwd of ik zo in de juiste marges kom en anders inderdaad over tijdje rustig aan nog wat ophogen.
Ik weet niet welk effect je verwacht van om de dag 12,5 mcg, maar ik zou denken dat dit bedriegen van jezelf is. Denk niet dat dat bijdraagd aan je verbetering. Maar natuurlijk wel fijn dat je zelf het gevoel hebt na een week dat het al wat beter gaat en ik hoop voor je dat dat aan blijft houden, maar zoals al gezegd, lijkt me meer een placebo effect. Volgens mij is het veel slimmer om gewoon elke dag met 25 mcg te beginnen, denk dat je dan pas echt iets zult merken.
Kaar1989
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Kaar1989 »

Ik heb zelf niet de keuze gemaakt van de tabletten sterker nog geen enkele ervaring hoe je moet instappen gezien ik graves patiënt was hiervoor. Van sommige hoor ik dat dit een goede insteek is , afgaande op jou bericht begrijp ik van niet. Ga je met 25 mcg niet te hard dan ? Ik moet namelijk maar een beetje zakken en niet heel veel.
Teun
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Teun »

Ik heb geen ervaring met Graves en ik weet ook niet of jij nu levo nodig hebt.
Maar ik denk dat als je het echt nodig zou hebben je beter met dagelijks 25 mcg kunt beginnen ipv 6,25 mcg per dag gemiddeld.
Bij iemand die onder de 60 jaar is en ivm hypothyreodie start met levo start over het algemeen met 75 mcg per dag en dat gaat over het algemeen prima. Natuurlijk merkt iedereen wat van de ophoging omdat dat invloed heeft op je hele lijf. Maar jij hebt samen met de huisarts deze keuze gemaakt, maar als je nu in totoaal 50mcg binnen hebt gekregen in deze week en je nu al wat beter voelt blijf ik in twijfel trekken of het hierdoor komt. Normaal heeft iemand na 6 weken de balans in de dosering gevonden dus dan pas daadwerkelijk de volle werking van de dosis.
Kaar1989
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Kaar1989 »

Ja dit is mij verteld afgaande op de klachten en de stijging in relatief korte tijd dus zodoende de thyrax . Ik ga mijn specialist die ik had hiervoor het gewoon vragen lijkt mij het beste. Mijn schildklier werkt gedeeltelijk niet meer door radioactief jodium bijna een iedereen komt naderhand te traag uit dat is mij verteld. De klachten zijn typische hypo klachten en de kans lijkt mij zeer klein dat het nog iets anders betreft. Mogelijk heb je gelijk en is het een placebo effect , belangrijk is dat de waardes over 6 weken beter zijn t.o.v nu denk ik .
Teun
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Teun »

Belangrijkste is dat jij je goed voelt, de waardes komen op de tweede plaats vind ik. En ik denk dat na de radioactieve jodium is het gelukkig zo dat bij de meeste mensen er nog precies genoeg overblijft om de hele functie overneemt maar helaas ook bij een deel teveel vernietigd is, waardoor je een secundaire hypothyreodie ontwikkeld. Ik denk ook dat het in geval van jou hypo en dat je pas een jaar geleden bent behandeld je er goed aan doet in ieder geval eenmalig naar de betreffende endocrinoloog terug gaat en niet alleen bij de huisarts Blijft.
Succes en beterschap.
Kaar1989
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Kaar1989 »

Even een nieuwe berichtje van mijn kant,

Zoals vele al dachten zijn mijn bloedwaarden na 6 weken niets veranderd sterker nog ben intussen nog trager geworden. Ik heb het advies gekregen nu dagelijks een tablet te nemen. Wat mij zorgen maakt is dat ik nog meer ben aangekomen in gewicht en ondanks ik juist begonnen ben met de thyrax zou je toch niet verwachten dat het nog erger word dan ervoor of is dat een gekke gedachte gang ?
Al met al heb ik er maar weinig vertrouwen in. Daarnaast ben ik lactose intolerant en dit zit in thyrax ( juist de tabletten waar ik verder weinig klachten van heb ) heb levotheroxine en euthyrox beide ook geprobeerd maar ga er vreselijk van zweten. Zit beetje handen in het haar welke tabletten doe je dan goed aan. Thyrax wel fijn maar dus wel lactose in , kan dat de reden zijn dat je aankomt of staat het er los van. Heeft iemand ervaringen met dit ?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3525
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door laura »

Hallo Karin,

Net als jij ben ik behandeld met radioactief jodium.
Daarna had mijn schildklier er weinig zin meer in.

Lastig bij jou is (of was eind juli) dat jouw schildklier nog voldoende hormoon maakte.
Tenminste, met een tsh van 3 en vrij t4 van 15 is er nog geen sprake van hypothyreoïdie.
Dat je klachten hebt is duidelijk, maar of kleine beetjes thyrax de oplossing zijn?
Hoe zijn je tsh en fT4 nu?

Of de lactose in thyrax een probleem kan geven?
Ik denk dat het om zulke kleine beetjes gaat, dat je daar niets van merkt.

Wel een idee is om een afspraak te maken met je endocrinoloog.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kaar1989
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door Kaar1989 »

Hey Laura ,

Ik heb vorig jaar juni het RAJ behandeling ondergaan. In januari van dit jaar gaf de internist aan dat de waarden die ik op dat moment had niet veel meer zouden veranderen sprak van soort “eindstand “ op dat moment waren de waardes in een keurig middengebied. De maanden die daarop volgende zijn elke keer de tsh hoger geraakt en de vrij t4 gedaald wat aangeeft dat hij nog steeds afremt . Ook merkte ik van een levenslustig persoon naar iemand die nergens meer zin in had en kilo’s aankomen ( 10 kilo ) vanaf vorig jaar in de plus. Omdat het nog steeds trager werd hadden we voorzichtig de thyrax ingezet om de waardes beetje te laten zakken rond een tsh van 1 omdat ik mij daar rond januari goed bij voelde. Toen ik begon met de thyrax was mijn tsh 3 en de vrij t 4 15 nu inmiddels tsh 5 vrij t4 13. Dus ik concludeer dat die beetjes niet veel aanzetten tot versnellen. In het begin dacht ik van wel maar denk dat dit meer een placebo effect had wat iemand hiervoor al zei. De verandering die voorgesteld is ik dagelijks 1 tablet 25 mcg te nemen en over 6 weken kijken of dit wel wat laat zakken. Ik snap dat het geen schokkende waardes zijn waarbij je misschien zo zou moeten voelen alleen mijn lichaam reageert wel alsof ik niet meer vooruit kom dat is het vreemde. Daarnaast ben ik zeg maar bij kleine hoeveelheden lactose altijd opgeblazen en krijg ik obstipatie. Dit heb ik ook al 2 weken maar of dat komt door de lactose in de thyrax of door de waardes die niet bij mij passen is de vraag nu. Ik zou graag beetje vertrouwen hebben in hetgeen wat ik in moeten nemen elke dag want dat zit mij niet helemaal lekker. Weet niet of dit beetje duidelijk is geformuleerd . Dankjewel voor je tijd en reactie alvast
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3525
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies gevraagd door Kaar

Bericht door laura »

Kaar1989 schreef: 20 sep 2020, 14:05 Toen ik begon met de thyrax was mijn tsh 3 en de vrij t 4 15 nu inmiddels tsh 5 vrij t4 13.
Dus ik concludeer dat die beetjes niet veel aanzetten tot versnellen.
Karin,

Als je zo weinig vertrouwen hebt in thyrax, kun je beter zo snel mogelijk overstappen naar een middel zonder lactose.
Het schildklierhormoon dat je slikt zet je schildklier niet aan tot versnellen.
Je schildklier maakt te weinig hormoon en het hormoon dat je slikt vult het tekort aan.

Je moet niet raar opkijken dat je schildklier in de toekomst steeds minder zal gaan doen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie