Verhoogde dosis levothyroxine, toch hogere TSH

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Lilsie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2020, 13:02

Re: Verhoogde dosis levothyroxine, toch hogere TSH

Bericht door Lilsie »

Update voor mensen die het interessant vinden: inmiddels 3 maanden later, is met dezelfde dosis Levo (175mcg) mijn TSH verder gedaald, van 1,03 naar 0,58, terwijl de T4 ongeveer gelijk bleef (van 24,6 naar 24,4).
Mijn vragen ontstonden tussen mijn schildklier operatie (april 2020) en een half jaar daarna, omdat de TSH hoog bleef. Maar sinds oktober zit ie dus op een goed niveau. Ik heb veel geschommeld, waardoor ik vragen kreeg. Mijn voorlopige conclusie is dat mijn hypofyse even moest wennen aan de levothyroxine die ik slik. Dat m'n lichaam door de operatie echt van streek is geweest, waardoor alle waarden door elkaar rammelden. Nu lijkt er meer logica in te zitten. Ik blijf na overleg met de endo voorlopig op 175 en ga nu naar minder vaak contact. Volgende keer is in juli. Ik voel me redelijk goed en ben sinds deze week bezig met dieet. Sinds mijn operatie namelijk 12 kilo aangekomen. Ik denk dat dat komt door een combinatie van factoren: Uiteraard de operatie, maar vooral ook mijn neiging om teveel te snoepen in combinatie met stoppen bij sportschool (zoals iedereen). Ik wandel nog vrij veel en ik fiets, en ik doe thuis af en toe sportlesjes, maar vooral de krachttraining en intensieve conditietraining (spinning) mis ik. Ik hoop dat ik door het aanpassen van mijn voeding die 12 kilo weer weet weg te werken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde dosis levothyroxine, toch hogere TSH

Bericht door Kiek »

Hallo Lylsie,

Fijn dat het je beter gaat.
Waarom bleven je TSH's zo hoog in de nazomer?
Niet omdat je hypofyse moest wennen, maar simpelweg vanwege je tekort aan levothyroxine.

Op dat niveau blijven de TSH's hoog en de FT4 te laag zwabberen, totdat de juiste levothyroxineaanvulling binnen is.
Pas nadat je de LT4 ophoogde van 150 µg naar 175 µg had je lichaam voldoende T4 om je TSH te laten zakken.
Je hebt een mooie gemiddelde curvevorm.

Als je 's ochtends vroeg, zonder de levothyroxinedosis van die dag, je bloed laat afnemen, dan lijk je momenteel wat overgedoseerd te zijn.
Want 24 uur na je laatste dosis LT4 bereik je op het lab al haast de 25 pmol/l.
Dan zal je na het slikken van je T4-pillen mogelijk een waarde halen van tegen de 27 pmol/l.
Dat is te hoog.

Succes met je voorgenomen plan-de-campagne!
Kiek

PS: Je oudere waarden zijn met andere meetmethoden gemeten. Misschien hetzelfde ziekenhuis, maar dan met andere machinerie.
Bijlagen
LilsieJan2021.jpg
LilsieJan2021.jpg (39.39 KiB) 2580 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilsie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2020, 13:02

Re: Verhoogde dosis levothyroxine, toch hogere TSH

Bericht door Lilsie »

Dankjewel Kiek, voor je reactie! Ik geloof dat na schildklierkanker een hogere T4, maar vooral lage TSH gewenst is. Ik voel me nu oke, dus blijf dit slikken. Ik denk zelf dat als het me lukt om die 12 kg eraf te krijgen, een beetje minder Levothyroxine misschien wel mogelijk gaat zijn. Inmiddels de eerste 4 kg weggewerkt.... blij mee.

Je ziet wel aan mijn late reactie dat ik ook veel minder bezig ben met die schildklier. Dat is ook wel fijn, na een jaar niks anders dan dat. Maar ik blijf af en toe komen hoor... even een beetje bijlezen. Superfijn dat er hier zoveel kennis en ervaring zit.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde dosis levothyroxine, toch hogere TSH

Bericht door Kiek »

"....na schildklierkanker een hogere T4, maar vooral lage TSH gewenst is."

Een lagere TSH is dan noodzakelijk, vanwege het stimulerend effect van de TSH op schildklierweefsel.
Niet de hogere FT4. Dat is een vervelende bijwerking van de gedwongen lagere TSH.
Ik hoop dat je dit jaar nog kunt stoppen met het onderdrukken van je TSH.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie