Avondinname of ochtendinname, ervaringen?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Lilsie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2020, 13:02

Avondinname of ochtendinname, ervaringen?

Bericht door Lilsie »

Hoi allemaal, Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaring is met avond of ochtend inname. Zijn er mensen heel erg voor of juist tegen een van de twee? Ik las ergens een opmerking van Kiek in een draadje dat waarden bij avondinname meer fluctueren. Is dat zo? Ik slik 's avonds, omdat ik in de ochtend graag koffie drink (soms met sojamelk) en ik begreep dat dat niet goed is voor de opname. Maar overweeg toch om het 's morgens te gaan doen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Avondinname of ochtendinname, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Lilsie,

Na het ochtendslikken van levothyroxine stijgt de FT4 de volgende uren.
Dat is op dat moment bijzonder prettig, overdag, voor de beschikbaarheid van de T4 ->T3 voor de cellen.
Ook is het prettig om je laagste waarden te kennen, door nuchter te prikken, ca. 24 uur na je laatste levothyroxine. Want op dat prikmoment zijn de verstoringen door de dynamiek het minst.
Daarom is dat de beste tijd om te meten.

Bij avondslikken heb je minder controle over de waarden.
Om ca. 01.00 uur bereik je de FT4-piek, waarna daling volgens de halfwaardetijd. Tussen ca. 01.00 en 03.00 uur vindt de sterkste FT4-daling plaats, die vervolgens overgaat in geleidelijker afname. Totdat je de volgende avond omstreeks 23.00 uur weer de volgende pil slikt, waarna de FT4 weer stijgt en piekt.

Avondslikken geeft dus minder duidelijkheid in het ochtendlab.
Avondslikken geeft wel hogere waarden in de ochtenduren. Logisch, gezien het aantal uren tussen slikken en prikken.
Maar avondslikken geeft geen betere waarden!

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Als je wakker wordt dan neem je die pil met water, en het ontbijt volgt altijd een kwartier of een half uur later.
Dan drink je heerlijke melk en koffie. Zo doe ik het.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilsie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2020, 13:02

Re: Avondinname of ochtendinname, ervaringen?

Bericht door Lilsie »

bedankt Kiek, voor je uitleg! Ik ben vanmorgen toch maar weer overgeschakeld naar de ochtendinname.
Ik ben een beetje onzeker omdat mijn TSH niet daalt (11,15), terwijl ik al twee keer verhoogd ben. Van 100 naar 125 naar 150. Eerst keer TSH 9,2, tweede keer TSH 11,5, en de laatste keer 11,15. Bij die eerste meting slikte ik volgens mij nog in de ochtend, daarna overgeschakeld naar avond.
Nu ben ik weer verhoogd, naar 175 mcg L-thyroxine, terwijl ik begreep dat in de meeste gevallen de dosis ergens rond de 1,6 keer je lichaamsgewicht uitkomt. Daar zit ik inmiddels ver boven.
Ik had niet superveel last van bijwerkingen, maar wel wat. Ik sliep slecht in (superhete / onrustige benen), maar dat lijkt iets beter te worden. Maar nu word ik emotioneel wat wiebeliger en ik heb meer slaap / rust nodig, kan me wat minder goed concentreren dan voorheen. En die wiebeligheid vertaalt zich ook door onrust doordat mijn lijf niet lijkt te reageren op die hogere dosis L-thyroxine.

Maar goed. Alle ervaring en kennis helpt. Ik vind het fijn om zoveel mogelijk te weten, zodat ik mijn ervaring een beetje kan plaatsen.

Dankjewel!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Avondinname of ochtendinname, ervaringen?

Bericht door Kiek »

Hallo Lilsie,

In onderstaand artikel worden verschillende mogelijkheden opgesomd, wat betreft onverwachte TSH/FT4-bewegingen.

Pitfalls in the measurement and interpretation of thyroid function test
Koulouri et al 2013
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3857600/

De eenvoudigste verklaring is het slikregime.
Sommige mensen vinden het ingewikkeld zich daaraan te houden.
Ze vergeten een paar dagen hun T4-pillen, waarna na snel inhalen de TSH een apart hoge waarde kan vertonen terwijl de FT4 zich al in normale gebieden begeeft.

Ook kan de meetapparatuur beïnvloed worden door bepaalde antistoffen, waardoor onjuiste te hoge TSH-metingen.

Hieronder kopieer ik een tabel uit bovengenoemd artikel waarin meer oorzaken.

Table 1

Conditions in which measurement of TSH alone may be misleading.

• Recent treatment for thyrotoxicosis (TSH may remain suppressed even when TH concentrations have normalised)

• Non-thyroidal illness

• TSH assay interference

• Central hypothyroidism (e.g. hypothalamic/pituitary disorders)

• TSH-secreting pituitary adenoma (thyrotropinoma/TSHoma)

• Resistance to thyroid hormone (RTH)

• Disorders of thyroid hormone transport or metabolism


Misschien een check van je bloed in een ander lab? Met ander merk meetapparatuur?
Dat zou je vast meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Het lijkt me onplezierig om met zulke onzekerheden opgescheept te zitten.
Het belangrijkste is dat je ruim voldoende thyroxine binnenkrijgt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilsie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2020, 13:02

Re: Avondinname of ochtendinname, ervaringen?

Bericht door Lilsie »

Dankjewel Kiek,

Er is bij mij niet alleen TSH gemeten hoor, ook T4. In het LUMC. Ik vertrouw de apparatuur daar wel. Het volledige rijtje is:

Datum TSH T4 schildklier / meds
aug-15 1,01 18,3 Hele schildklier
apr-16 3,44 15,9 Halve SK
sep-16 4,67 16,4 Halve SK
okt-16 3,33 14,9 Halve SK
dec-16 3,73 15,7 Halve SK
jan-17 2,98 14,6 Halve SK
okt-17 3,15 15,9 Halve SK
sep-18 3,08 18,8 Halve SK
nov-19 2,18 15,2 Halve SK
mei-20 9,29 18,1 Gestart met meds: 100 mcg Lthyroxine
jun-20 11,55 19,4 125 mcg Lthyroxine
aug-20 11,17 20,7 150 mcg Lthyroxine
okt-20 … 175 mcg Lthyroxine

De laatste waarden zijn dus een beetje raar, omdat de hoeveelheid L-thyroxine toeneemt, en de T4 ook stijgt, maar de TSH niet daalt. Maar ik denk inmiddels dat ik gewoon nog even geduld moet hebben... we zijn nog aan het instellen. Ik wil erg graag begrijpen, maar voor wat ik nu weet valt hier nog niets zoveel aan te begrijpen. Ik ben heel benieuwd naar de waarden van oktober. Zien hoe ik op de 175 mcg reageer.
Plaats reactie