Bijsluiter Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Bijsluiter Euthyrox

Bericht door Jenny »

Dag allemaal,

Ik ben al heel lang niet meer op dit forum geweest. Jullie kennen mij als Jenny met de (oog-)ziekte van Graves. Onderstussen gaat het wel aardig met me, vooral op schildkliergebied. Wel heb ik een andere auto-immuunziekte PMR / spierreuma gekregen, maar daar gaat het nu niet om.

Ik las vandaag de bijsluiter van mijn Euthyrox eens door. Dat doe ik elk jaar een of twee keer, om te zien wat er veranderd is.
Helaas staat er weer in de dat je het 's morgens moet innemen, terwijl er in het Farmacotherapeutisch Kompas staat dat dit ook 's avonds kan.
Dat doe ik al zo'n 12 -15 jaar tot volle tevredenheid. Raar..... Ook las ik een waarschuwing voor soja producten met de vreemde zin: "daarom dient de dosering van Euthyrax mogelijk te worden aangepast, vooral bij het begin of na beëindiging van een voeding met sojasupplementen".
Wie snapt hier iets van? Hier staat ook niks van in het Farm, Th. Kompas.
Verder lees ik over jodiumbevattende contrastmiddelen in de bijsluiter. Ik snap dat wel, je kunt er last van krijgen als jet niet goed bent ingesteld, maar ik het Kompas staat er niks over.

Wat ik wel een heel fijne zin vind is deze: "het is niet zonder risico een andere levothyroxine product te gebruiken, overleg dan eerst met uw arts" . Zou daar mee bedoeld worden dat je niet van merk mag veranderen?
Ik hoor graag van jullie, ook wat er in jullie bijsluiter staat.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Bijsluiter Euthyrox

Bericht door Jenny »

Dag Florence,

Ja, ik slik een ander merk, namelijk Euthyrox van Mercks.
Vreemde bijsluiter he? Dat stond er vorig jaar niet in hoor.

En ook dat je het 's morgens moet gebruiken................, dat doe ik al zolang niet meer.
Ik ga namelijk elke avond op ongeveer dezelfde tijd naar bed, maar sta 's morgens op verschillende tijden op.
Toen ik ooit begon met schildklierhormoon deed ik het wel 's morgens, maar o wat was dat lastig in de nachtdienst.
Juist op het drukst van de nacht moest ik zorgen dat ik 2 uur nuchter bleef en op tijd mijn pilletje nam.
Mijn waarden zijn met inname voor de nacht veel stabieler en worden maar 1 á 2 keer per jaar geprikt.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijsluiter Euthyrox

Bericht door laura »

hoi Jenny en Florence,

Voluit bij euthyrox is het zelfs:
Sojabevattende producten kunnen de opname in het lichaam van levothyroxine verminderen. Daarom dient de dosering van Euthyrox mogelijk te worden aangepast, vooral bij het begin of na beëindiging van een voeding met sojasupplementen.

Waarop moet u letten met eten en drinken?
Overleg met uw arts als u sojabevattende producten gebruikt. Sojabevattende producten kunnen de opname van levothyroxine verminderen. Daarom dient de dosering van Euthyrox mogelijk te worden aangepast, vooral bij het begin of na beëindiging van een voeding met sojatoevoegingen.
Daar hebben mensen zitten slapen, lijkt wel. Als je voeding vervangt door dieet is het duidelijker.
Als je hier kijkt lijkt het een slordigheid met vertalen: https://www.linguee.nl/nederlands-engel ... eding.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie