Bètablokkers bij subklinische hyperthyreodie

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
bergje
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2020, 15:57

Bètablokkers bij subklinische hyperthyreodie

Bericht door bergje »

Hoi.
Ik heb in 2014 last gehad van een postpartum hyperthyreodie die na enkele maanden zelf is hersteld.
In de jaren erna is elk jaar TSH en FT4 geprikt en had ik altijd mooie waarden. TSH meestal rond de 3 en FT4 rond 15.
Medio okt had ik echter een TSH van 0,04 met een FT4 van 22,3.
3 weken later TSH van 0,11 en FT4 van 23,4. TPO as was 16 en TSH receptor 0,3.

Ik heb last van opgejaagd gevoel, ben aantal kilo afgevallen zonder verklaring, slaap heel slecht en heb onrustige, hoge hartslag. Huisarts heeft gebeld met endocrinoloog. Heb nu bètablokkers gekregen om hartslag te reguleren want die was onregelmatig bij onderzoek huisarts. En moet in januari langskomen. Maar ik snap niet helemaal waarom ik bètablokkers heb gehad en of dat nu is als symptoombestrijding of dat je hiermee ook zorgt voor rustigere schildklier, Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben wel veel rustiger nu, maar vraag me ook af of er niet naar mijn hart moet worden gekeken. Hoor graag ervaringen van anderen. Bedankt vast!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bètablokkers bij subklinische hyperthyreodie

Bericht door Kiek »

In aanvulling op E. kan een betablokker ook de conversie T4 ->T3 verminderen.
T3 is het stofje waarvan bij hypers teveel wordt aangemaakt uit T4.

Dus heb je met een betablokker twee vliegen in een klap:
het kalmeert je hartslag, zoals E. al schreef, en het kan de aanmaak van het hyperstofje T3 een beetje in toom houden.

En... lab verandert:
De TSH's worden door de beta-blokker beïnvloed: die stijgt ->
bij dezelfde FT4 zal er een hogere TSH verschijnen.
Dokters moeten met een beta blokker rekening houden met gewijzigde uitslagen van het lab.
[En een gewijzigd set point.]

Prettige dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie