Natalie stelt zich voor

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Nog even dit:
Het begint met het voorschrijven van 150 µg levothyroxine.
Omdat dat maximaal toegestaan is volgens de richtlijn.
De richtlijn geeft ook aan in hoeverre dat maximum medisch verantwoord is.
En dat is ter beoordeling van de behandelaar.

Maar de behandelaar weet niet wat de farmacologische effecten zijn van zo'n mep levothyroxine.
Die kent ie niet. Dat is z'n vak niet.
Noch schijnt de behandelaar op de hoogte te zijn van de staat van de hypothyreoïdie en de manier waarop het weefsel kan reageren op een dergelijke aanvangsdosis.

Dus nooit zomaar doen met zo'n lage FT4!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: combi?

Bericht door Kiek »

Hallo Natalie,

Flink overgewicht betekent een ander weefselpatroon dan mensen zonder overgewicht.
En flink hypothyreoot betekent dat iedere cel in je lijf zich als de sodemieter aanpast aan een tekort aan FT4.
Dat is niet zomaar op te lossen door er 1.6 µg x kg dosis in te gieten.
Voorzichtiger ophogen is beter dan tekeer gaan met klappen van 150 µg LT4 overdoses bij een ernstige hypothyreoïde van 3.9 pmol/l FT4.

Aan combi moet je dan al helemaal niet denken.
Het idee dat je je hypoweefselcellen eventjes met een smak T3 gaat overvoeren gaat alle perken te buiten.

Eerst normaal ophogen.
En een rustig evenwicht bereiken.
Dan gaat het beter.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

Hoi Kiek,

Ik ga morgen de huisarts bellen hierover... Wat denk je waar ik mee aan kan komen? En hoe kan ik dat precies goed onderbouwen zodat ze in kan gaan zien dat ik misschien een punt zou kunnen hebben? En wat als ze er niet aan wil?

Groetjes van Natalie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: combi?

Bericht door Flonat13 »

Maar heb ik dan een combi? Of begrijp ik het verkeerd... Er staat in de bijsluiter: Levothyroxine, liothyronine (is Cytomel) En Cytomel is T3, toch? En ik heb T4 nodig want die moet omhoog..hahaha Nu snap ik er helemaaaaaal niets meer van...Of doet T3 iets met je T4? Wat een ingewikkelde klier is die klier! :)
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

@Kiek, Eigenlijk zeg je dus dat huisartsen in het algemeen geen ballen verstand hebben van het instellen van mensen met een schildklierprobleem, en de mijne al helemaal niet? ;)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Kijk, mensen met een ernstige hypothyreoïdie (dus een nog niet behandelde lage FT4) zijn heel makkelijk te beïnvloeden.
Ze hebben het meerendeel van hun kritisch vermogen verloren.
Dat hoort namelijk ook bij een ernstige hypothyreoïdie.
'k Heb ervaring met zo'n ernstige hypothyreoïdie. En ik weet dat er niet veel wakkere cellen meer over waren. Dat gold eveneens voor mijn maat, waarvan de FT4 niet meer meetbaar was.
En hoe kan ik dat precies goed onderbouwen zodat ze in kan gaan zien dat ik misschien een punt zou kunnen hebben? En wat als ze er niet aan wil?
Natalie, jij bepaalt zelf wat je in je mond stopt, en bij wie jij je raad zoekt.
Als huisarts zegt: hoppa, 150 µg bij je ernstige hypothyreoïdie! Dan zeg jij: ik vind 100 µg veiliger en effectiever bij deze hypothyreoïdie, juist vanwege de ernst ervan!

De meeste huisartsen vinden de schildklierhuishouding een lastig te beoordelen toestand.
Er zijn een paar huisartsen die het als hobby hebben.
Je hebt mazzel als je zo iemand tegenkomt.

Als je je FT4 wat opgehesen hebt, zorg dat je zoveel mogelijk leert over jouw eigen reacties op levothyroxine door middel van labwaarden FT4 en TSH.
En lees die reacties in de labwaarden.

Prettige avond,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: combi?

Bericht door Kiek »

Ik meende dat je het over een combi had.
Dat is in schildkliertaal de combinatie van levothyroxine (=T4) en liothyronine (=T3).
Levothyroxine is de voorraad van T3.
Men denkt dat T3 de oplossing is van al uw problemen.
Het tegendeel wordt helaas bewerkstelligd door zo'n aanpak.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: combi?

Bericht door laura »

Natalie,

Het lijkt er veel op dat je huisarts zelf een bijsluiter in elkaar heeft geknutseld.
In de échte bijsluiter gaat het over Levothyroxinenatrium Teva: https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h108536.pdf

Liothyronine wordt 1x genoemd: Deze stoffen remmen de omzetting van levothyroxine naar liothyronine, de meer actieve vorm.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: combi?

Bericht door Flonat13 »

@ Laura, Klopt precies. Het is een bijsluiter van de huisarts zelf. De originele bijsluiter zat er niet bij in het doosje. Daarodoor is het ook verwarrend.

Groetjes van Natalie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: combi?

Bericht door Flonat13 »

Hoi Laura,

Ik heb de huisarts gebeld. Degene die mij heeft gediagnosticeerd is er vrijdag weer. Dus dan heb ik een belafspraak. Heb de vragen die mij bezighouden netjes op papier gezet en ik hoop dat daar dan iets zinnigs uitkomt. Vrijdag is niet te laat om eventueel iets aan het medicijngebruik te doen denk je?

Groet, Natalie
Plaats reactie