Natalie stelt zich voor

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Natalie stelt zich voor

Bericht door Flonat13 »

Hallo op deze waaiachtige dag,

Mijn naam is Natalie en ik ben 50.

Gisteren gediagnosticeerd met een trage schildklierwerking. (Hashimoto?) Vanmiddag mag ik mijn medicijnen op gaan halen. De diagnose moet nog bezinken maar het verklaart een hoop vage klachten. Ik had/heb eigenlijk een combi van hyper en hypoklachten. Ik heb last van vermoeidheid vooral. En zweetaanvallen had ik veel (overdag, niet snachts)

Na een dag werken (in de zorg) had ik zon kapot gevoel alsof ik 3 dagen achter elkaar had gewerkt. Last van mijn ogen (tranen, dus waarschijnlijk droog) Dikke oogleden en zakjes onder de ogen gevuld met vocht waardoor je een erg vermoeid uiterlijk krijgt. Een hese/geknepen stem, pijn in de gewrichten en in de spieren. Als ik de trap oploop dan moet ik mijzelf af en toe gewoon omhoog hijsen. Ik had het altijd heet en warm maar de laatste maanden heb ik het erg koud.

Ik krijg snel kramp in mijn armen en vingers. Ik kwam aan in gewicht en ik krijg het er gewoon niet af. Ik kon af en toe met geen mogelijkheid slapen. Dan lag ik de hele nacht wakker zonder me ook maar 1 kwartier moe te hebben gevoeld. En dan gewoon weer aan het werk. Logisch dat je op een gegeven moment wel kapot raakt. Rare menstruaties, kort maar hevig. Sloeg ook weleens over. Emotioneel labiel. Ik dacht in de eerste instantie aan de overgang, logisch, gezien mijn leeftijd. Ik ben gaan smeren met Progesterall. Fout!

Ik kwam onder de netelroos (urticaria) te zitten. Acute netelroos werd chronische netelroos. Na een drietal antihistaminica en een stootkuur prednisolon verder, slik ik nu een antihistaminica waar ik erg suf en slaperig van word. Maar goed, de jeuk is draaglijk en de bulten/vlekken minder. Ik ben toen op onderzoek uitgegaan en kwam erachter dat de schildklierfunctie en urticaria ook weleens samen gaan.

Ik heb voorgesteld om mijn bloed te laten onderzoeken op de schildklier en daar kwam naar voren dat de TSH verhoogd was.
Tenminste, er staat TSH: 71 mIU/L 0,55-4.8 en T4 Vrij 3.99 pmol/L 11.0- 23.0

Ik weet echt niet hoe ik dit moet lezen. Weet iemand mij dat te vertellen?

Vriendelijke groet van Natalie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door laura »

Welkom Natalie,

Om te beginnen met je TSH en vrij T4.

Je TSH = 71 mIU/L terwijl hij tussen de 0,55 - 4.8 zou moeten zijn.
Je T4 Vrij = 3.99 pmol/L terwijl hij tussen de 11.0 - 23.0 zou moeten zijn.

Die cijfers betekenen dat je schildklier heel weinig schildklierhormoon maakt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Voorstellen

Bericht door ineke »

Natalie,'

Welkom,


Ik heb nog een paar vragen:
Je schrijft:
Vanmiddag mag ik mijn medicijnen op gaan halen
- Welk merk levothyroxine (Euthyroid? Thyrax? of iets anders) is er voorgeschreven?
- Hoeveel mg per dag is de startdosis?
- Heeft de arts al afgesproken wanneer de volgende labonderzoek wordt uitgevoerd?


NB
Houd er rekening mee om in het vervolg de bloedonderzoek(en) voor je schildklier nuchter te laten uitvoeren, dus zonder schildklierhormoon te slikken.


.
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

Dankjewel Laura, Het is nog even wennen aan al die getalletjes.. ;-)

Ineke, Ik heb gekregen: Levothyroxine (150mcg) Dit schijnt de maximale dosis te zijn? Innemen op nuchtere maag, half uur erna pas eten...Ik moet terug na 6 weken om wederom bloed te laten prikken. Ik hoef niet persé nuchter te zijn zei de huisarts, mits je daarna, als je nog eens bloed moet prikken, op dezelfde tijd gaat. Maar aangezien dit gewoon bijna niet haalbaar is, zal ik nuchter gaan prikken. Das het makkelijkst. Ik moest ook nuchter gaan prikken toen ze het ontdekten...Dankjewel voor het meedenken..Er is nog heel veel om te ontdekken in schildklierenland ;)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door laura »

hoi Natalie,

Wellicht helpen deze tips je op weg: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... ertje.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

Dankjewel ! Daar staat inderdaad veel info... ;)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Flonat,

Weet je waarom je behandelaar 150 µg voorgeschreven heeft?
Misschien heeft ie een sterk motief.
Een gemiddelde dosis levothyroxine is ca. 100 µg.
Stel dat 150 µg voor jou teveel is, dan flip je na een week of 3 uit je dak.
En is je hypo omgeslagen in een hyper....

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Correctie op m'n bericht hierboven.

Stel je hebt een gemiddelde hoeveelheid schildklierhormoon, en een gemiddelde verwerking ervan, dan ben je met 150 µg na 9 dagen al op het FT4-eindniveau dat bereikt wordt met ca. 100 µg levothyroxine.
Dus niet na 3 weken maar na 9 dagen passeer je het gemiddelde plateau van 100 µg levothyroxine.

Een startdosis van 150 µg gaat alle perken te buiten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

Hoi Kiek,

Ik ben geen arts, dus ik heb geen idee waarom wordt gestart met 150 mcg. Is het raadzaam om dit na te vragen?

Flonat
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

@ Kiek, ik denk dat het is besloten de maximale dosering in te zetten aan de hand van mijn lichaamsgewicht.....
Plaats reactie