Natalie stelt zich voor

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Natalie,

Je hebt een veel te lage FT4. Om die te lage FT4 op te hijsen slik je T4 (= levothyroxine).
Je hebt de typisch klachten die passen bij een ernstige hypothyreoïdie.

Als je de eigenschappen kent van een persoon, en je weet hoe de T4-opbouw verloopt in de tijd, dan weet je dat je bij een startdosering van 150 µg elke week moet meten en weten hoe de vlag erbij hangt.
Je ziet zo direct of het de goede kant opgaat of niet.
En je kunt meteen ingrijpen als je in een hyperthyreoïdie schiet bij een dergelijke dosering.
Maar dan moet gedurende 6 weken eenmaal per week je FT4 en TSH gemeten worden....

Deze grove richtlijndosering is inderdaad op kg gebaseerd met een maximum van 150 µg.
Er wordt verwezen naar de internist bij een ernstige en langdurig onbehandelde hypothyreoïdie, lees ik.
En geldt voor mensen tot 60 jaar......
Daarna ontbreekt iedere differentiatie en iedere zinnige samenhang.
Afijn, de richtlijn is voor behandelaars die werkelijk niets weten over schildklierziekten en dosering.

Zorg dat je gezond blijft.
En hou het verloop van je veel te lage FT4 in de gaten.
Dat is het voornaamste.
Realiseer je dat 150 µg een enorme starthoeveelheid is.
En ver boven de gemiddelde einddosering van 100 µg ligt.

Als ik zelf weer door omstandigheden terecht zou komen in mijn start FT4 van 4.5 pmol/l, dan zou ik nimmer willen starten met 1.6 µg x kg, zonder wekelijkse labcontrole.

Sterkte!
Kiek

lit: richtlijn huisartsen
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden ... ndoeningen
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

Hoi Kiek,

Heel erg bedankt voor je advies en ik hou mezelf extra in de smiezen. Ik heb die huisarts al aardig lastig gevallen de laatste weken dus ze beginnen al aan me te wennen ;) Je hoeft tegenwoordig niet overal meer zomaar genoegen mee te nemen! Die richtlijnen vind ik ook erg prettig om erbij te hebben. Dankjewel !

Groetjes van Natalie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

@ Ineke, Wat bedoel je precies met welk merk Levothyroxine ik heb gekregen? Dit is wat er op het doosje staat: Levothyoxine NA TEV, stofnaam staat er niet op? Zit daar verschil in dan? En hoe kom ik daar achter?

Groetjes van Natalie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

setpoint

Bericht door Flonat13 »

Wat is precies een set-point? Is dat de score waar je je het lekkerst bij voelt? En is dat dan steeds je streven?

Natalie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

@ Ineke, Liothyronine staat erbij in de bijsluiter...Is dat wat je bedoelt?

Natalie
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Voorstellen

Bericht door ineke »

Flonat13 schreef: 13 mar 2021, 16:25 @ Ineke, Wat bedoel je precies met welk merk Levothyroxine ik heb gekregen? Dit is wat er op het doosje staat: Levothyoxine NA TEV, stofnaam staat er niet op? Zit daar verschil in dan? En hoe kom ik daar achter?

Groetjes van Natalie
Hoi Natalie,


Ik bedoelde met merk:
Teva, Merck, Thyrax of een ander.

Levothyroxine is de werkzame stof.
Houd er rekening mee dat wisseling van merk (door eventueel tekort) van invloed is.
Levothyroxine is niet zomaar een pilletje, teveel of te weinig heeft invloed.


Als je tijd hebt kijk dan eens bij o.a. deze topics:
viewtopic.php?f=7&t=2874
viewtopic.php?f=7&t=3522
viewtopic.php?f=7&t=1466
viewtopic.php?f=7&t=602
viewtopic.php?f=7&t=1922
viewtopic.php?f=7&t=1397

Ook op de blog van Laura is veel te vinden:
https://schildkliertje.blogspot.com/p/medicijnen.html



.
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Voorstellen

Bericht door Flonat13 »

Hoi Ineke,

Dan van Teva, want er staat TEV achter de benamingen...De huisarts zelf had inderdaad al aangegeven dat ik dat goed in de gaten moest houden samen met de huisarts omdat dat dat geen accurate beelden geeft en zelfs vervelende bijwerkingen wanneer dat verandert. Dus we blijven dat TEV in de gaten houden. Dank voor de linken. Die ga ik eens uitgebreid uitkauwen. Gaat een hele nieuwe wereld voor mij open joh! Maar dat zal voor iedereen gelden die ooit eens gediagnosticeerd is met een schildklier probleem...
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

combi?

Bericht door Flonat13 »

Na alles even te hebben laten bezinken, komen denk ik de vragen. Ik heb een vraag over de medicijnen die ik heb gekregen van de huisarts. Er staat op het doosje dat ik Levotheroxine NA TEV 150MCG. heb gekregen maar in de bijsluiter (van de huisarts zelf) staat : Levotheroxine, Liothyronine. Deze laatste snap ik even niet. Is het nu een combinatie van medicijnen? Of heeft Levotheroxine verschillende subjes. Wie kan mij hierbij een beetje duidelijkheid verschaffen voordat ik weer eens aan die telefoon van de huisarts hang?

Groetjes van Natalie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: combi?

Bericht door Flonat13 »

Het is dus een combinatie? Kiek zei ook al dat het best een hoge startdosis is.. Is het verstandig om hier eens navraag voor te doen bij de huisarts? Ik zit nu op de derde dag. Wil ook niet gaan stuiteren straks..Ik moet erbij vermelden dat ik wel flink overgewicht heb. minstens 35 kilo. En is het verstandig om een verwijzing te vragen naar een internist of een endocrinoloog? Er staan niet heel veel bijwerkingen in de huisarts haar bijsluiter. Alleen dat ik hartkloppingen kan krijgen diarree en zenuwachtig kan worden...Meer niet :shock: Er is dan een teveel aan schildklierhormoon aanwezig, zegt de bijsluiter. Zijn er slechte ervaringen met TEVA? Is er een alternatief wat beter is?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Natalie,

Het doel van de schildklierhormoonhuishouding is om iedere cel te voorzien van de juiste hoeveelheid schildklierhormoon.
De basis is de FT4.
Uit deze FT4 putten alle cellen naar behoefte de voor hen benodigde hoeveelheid T3.
Voor iedere cel verschilt die hoeveelheid, en ook verschilt het moment dat ze 'voeding' nodig hebben.

Het set point ligt in het centrum van het optimale gebied voor de werking van de FT4. De basis hiervan is al voor je geboorte aangelegd.
Niet teveel en niet te weinig.
En daar hoort ook een hele specifieke waarde van TSH bij.
Dat punt wordt afgeleid uit een reeks FT4-TSH-labwaarden, die voldoende van elkaar te onderscheiden zijn.
Dat gebiedje is te bepalen, en geeft het doseringsgebied aan.

Mensen met een hypothyreoïdie hebben een tekort aan FT4.
Daarom zijn ze afhankelijk van levothyroxine (=T4).
Zo kunnen de cellen weer voldoende putten uit de voldoende aangevoerde doses: niet teveel en niet te weinig.
Bij teveel krijgen de cellen voer opgedrongen, en bij te weinig smachten ze naar meer.

Het set point is dus een verzameling FT4-TSH-waarden passend bij die ene persoon.
En bij niemand anders.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie