Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
JudithBerghuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2021, 12:08

Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door JudithBerghuis »

Goedemiddag,
Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat ondanks dezelfde dosering medicatie mijn bloedwaarden iedere keer nog wisselend zijn? Het is toch zo dat je bloedwaarden na ongeveer zes weken moet zijn ingesteld op de dosering medicatie?
Ik hoor heel graag van jullie. Mijn huisarts geeft als antwoord dat hij het niet weet.
Ik ben in januari dit jaar gestart met 75 mcg euthyrox. Deze dosering heb ik sindsdien niet aangepast. In eerste instantie zijn mijn waarden mooi gedaald naar 1,9. Toen doorgezakt naar onderkant normwaarden en toen weer ineens naar bovenkant normwaarden. Tussendoor, rond begin mei mij twee weken goed gevoeld. Verder continu nog klachten.
Mijn bloedwaarden staan hieronder. Normwaarden van het lab zijn. TSH 0,27 - 4,2 FT4 11 - 22
Begin januari
Tsh 7.8. FT4 9.4
Begin maart, 1 mrt
Tsh 1.9 FT4 13.8
14 april
Tsh 0.27 FT4 22,2
19 mei
Tsh 4,2 FT4 9.4
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door Kiek »

Hallo Judith, welkom!

Inderdaad tonen je waarden een typische reactie op de levothyroxine (=T4), of op ander T4.
Het is merkwaardig om dezelfde FT4 van 9.4 te zien, bij twee sterk verschillende TSH's [7.8- 4.2].
Dat is ongewoon.

Je hypofyse (= de TSH-fabriek) reageert op dezelfde hoeveelheid FT4 met een min of meer bepaalde hoeveelheid TSH.

Prik je altijd onder dezelfde condities?
- 's ochtends in de vroegte
- je levothyroxinedosis pas ná het prikken slikken.
- hetzelfde lab.

Slik je altijd je levothyroxine iedere dag rondom dezelfde tijd?
Slik je steeds hetzelfde merk levothyroxine?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JudithBerghuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2021, 12:08

Re: Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door JudithBerghuis »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Ja. ik prik altijd bij hetzelfde lab, rond dezelfde tijd, negen uur in de ochtend, nuchter en zonder medicatie geslikt te hebben.
Ook neem ik mijn medicatie iedere rond hetzelfde tijdstip, nuchter in en ontbijt pas een half uur later. Ook heb ik altijd hetzelfde merk medicatie geslikt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door Kiek »

Okee, gelukkig, Judith!

Dan het volgende mogelijke scenario:
je hebt een voorbijgaande De Quervain, een virale schildklierontsteking.

1. 9.40 7.80
2. 13.80 1.90
3. 22.20 0.27
4. 9.40 4.20

- je eerste waarden tonen de hypothyreotische fase van een De Quervain.
Je krijgt 75 µg levothyroxine.
- onafhankelijk van de 75 µg levothyroxine gaat de De Quervain over in een hyperthyreotische fase: via 2. naar 3.
- de De Quervain daalt vervolgens wederom naar een hypoperiode: 4.

Je 75 µg levothyroxine is in dit scenario zonder betekenis geweest.
En dat is de 75 µg nog steeds omdat de dosis voor jou te laag is: ondanks de 75 µg dendert je FT4 maar liefst terug naar je uitgangspositie. Dus die hoeveelheid is zinloos.

Verhoog de dosis naar 100 µg.
En na 2 weken meten!

Nu hopen dat je De Quervain zich niet meer laat gelden.
Wat vind je ervan?

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JudithBerghuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2021, 12:08

Re: Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door JudithBerghuis »

Hoi Kiek, dit is helemaal nieuw voor mij. Zou medicatie dan tijdelijk zijn? En wanneer zou ik daar dan mee kunnen stoppen?
Ik herken de klachten die hierbij omschreven worden, zoals keelpijn, gevoelige schildklier verder niet.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door Kiek »

Misschien had je een 'silent or painless thyroiditis'.
Misschien ben je in het najaar wat 'grieperig' geweest.
Je knapte niet op, en vanwege blijvend niet lekker voelen en vermoeidheid had je reden om je huisarts te bezoeken.
Waarom specifiek de FT4/TSH bepaald?
Bij een painless thyroiditis is de bezinking ook wat verhoogd.
Hangt mogelijk van de fase af.

Het boek van Wiersinga en Krenning "Schildklierziekten" uit 1998 heeft het over "... een variant in de scala van destructieve auto-immuunschildklierziekten. Het beloop kan gelijk zijn aan dat van subacute thyreoïditis: door destructie van schildklierweefsel tijdelijk thyreotoxicoses gevolgd door herstel van euthyreoïdie, eventueel via een passagère hypothyreoïde fase. Vaak manifesteert de ziekte zich primair als hypothyreoïdie (zie hoofdstuk 9). Evolutie naar een permanente hypothyreoïdie treedt regelmatig op."

Het opvallende (en boeiende) aan jouw waarden is het levothyroxine-onafhankelijkebeloop. Ik ben het nog niet eerder tegengekomen op het forum. En ik heb er nog nooit over gelezen.
Omdat je nu met dezelfde hypowaarden terug bij af bent, is dat een bewijs dat in geval van een uitgedenderde hypothyreoïditis deze dosis van 75 µg zeker te laag is voor je lijf.

Als dit mij zou overkomen, dan zou ik verhogen naar 100 µg, en tussendoor die -itis in de gaten houden door over 2 weken te prikken.
Want stel je voor dat je schildklierweefsel weer met je aan de haal gaat!

Herken je iets?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JudithBerghuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2021, 12:08

Re: Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door JudithBerghuis »

Goedemorgen kiek, nee. Ik weet het niet. Ik heb in het begin bloed geprikt ivm lage ferritine waarden. Huisarts heeft toen de schildklier meegenomen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelfde dosering medicatie, wisselende bloedwaarden

Bericht door Kiek »

Misschien een idee om dit voor te leggen aan je huisarts?

Ik denk dat je huisarts schrikt om in dit stadium de levothyroxine te verhogen.
Maar hij/zij moet zich wel realiseren dat je nu dezelfde hypowaarden hebt als waarmee je startte, terwijl je iedere dag dezelfde dosering van 75 µg levothyroxine gebruikt.
Dat wil dus zeggen dat die levothyroxine nooit en te nimmer je hyperwaarden kan veroorzaken.
Die hyperwaarden heeft je schildklierweefsel zelf gemaakt.
Dit is een gevolg van een van de wetmatigheden van een schildklierhuishouding.

De meeste huisartsen vinden het achterliggende 'mechaniek' ingewikkeld.
Dat is wel zo, maar ze kunnen het goed begrijpen als ze de belangrijkste hormoonbewegingen kennen.

Het handige is dat je te maken hebt met een wetmatigheid die het verband vertelt tussen de FT4 en de TSH.

- de gezonde schildklier wordt in normale omstandigheden bij ieder mens op dezelfde wijze gestimuleerd tot productie tot een bepaalde hoeveelheid T4. Binnen bepaalde perken verschilt de productietijd en hoeveelheid per mens.
- de T4/levothyroxine heeft een gemiddelde halfwaardetijd van 7 dagen.

Als mensen deze 2 punten bestuderen en ook volgen hoe de FT4/TSH verloopt, dan krijgt men het in de vingers.
Er zijn helaas niet veel artsen die dat kunnen.

Ik ben overigens geen arts.
Omdat mijn schildklier niet werkt ben ik nogal geïnteresseerd in oorzaken van bewegingen van schildklierhormonen.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie