Tirosint en Thyrax afwisselend innemen, kan dat?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Tirosint en Thyrax afwisselend innemen, kan dat?

Bericht door mathilde »

kan het zijn dat je je toch belabberd voelt de eerste dagen? Ik slik nu 2 dagen weer "oude "thyrax, maar ben vandaag niet vooruit te branden, voel me naar. en zo ja, hoe lang gaat dit duren? Ik voelde me met de tirosint prima, alleen bleef mijn TSH te laag, dit is ook de reden dat ik zelf terug wil gaan naar thyrax. zou ik het af kunnen wisselen met tirosint? Ik slik dezelfde dosering.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tirosint en Thyrax afwisselend innemen, kan dat?

Bericht door Kiek »

Hallo Mathilde,

Je te lage TSH's zijn een gevolg van een te hoge dosering LT4.
Je lage TSH's geven de boodschap: Omlaag met die T4!
Misschien heb je geprikt kort na inname van je dosis?
Prik a l t i j d 24 uur na je laatste dosis.

De stof T4 in de Thyrax is gelijk aan de stof T4 in de Tirosint.
Omdat er weinig hulpstoffen zit in de Tirosint, zoeft de T4 zo je bloed in.
De opname van T4 uit Thyrax doet er wat langer over.
Eigenlijk is dat een mechanisme dat iedereen graag zou willen hebben: verspreid over de dag/nacht.
In dat opzicht lijkt Tirosint een achterstand te hebben.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie