Wat is er aan de hand met thyrax?!

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door laura »

hoi Liesbeth,

Weet je dat de dosis thyrax verhoogd moet worden nu je zwanger bent?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door laura »

Op het Hypoforum las ik deze brief van MSD:

Antwoord MSD;
Onderwerp: verpakkingswijziging Thyrax

Geachte mevrouw xxxxx,

Onlangs verzocht u ons om informatie over Thyrax (levothyroxine). In uw e-mail geeft u aan niet tevreden te zijn met de verpakkingswijziging. U vraagt zich nu af over hoe en waar het niet ingenomen deel van uw tablet moet bewaren.
MSD heeft besloten om de verpakking van de Thyrax te verbeteren, hierdoor is de verpakking gewijzigd van potjes naar blisterverpakkingen. Deze wijziging is doorgevoerd omdat de tablet in de blisterverpakking beter beschermd wordt tegen luchtvochtigheid en licht. Deze wijziging leidt tevens tot gunstigere bewaarcondities en een langere houdbaarheid. De samenstelling van de tablet is daarbij ongewijzigd gebleven.

Wij kunnen als fabrikant geen advies geven met betrekking tot het bewaren van tabletten buiten de verpakking aangezien wij de kwaliteit van tabletten die buiten originele verpakking niet kunnen garanderen. Voor het bewaren van de halve tabletten verwijzen wij u derhalve naar uw apotheker, die hier een mogelijke oplossing voor kan bieden. Wij kunnen als fabrikant enkel adviseren dat gebruik(st)ers van deeldoseringen nooit meer dan de benodigde hoeveelheid tabletten buiten de verpakking dienen te bewaren en/of te splitten. In de meeste gevallen zal dit niet meer dan één tablet zijn.

Wij vinden het erg vervelend dat u niet tevreden bent met de verpakkingswijziging. Wij streven ernaar om een zo hoog mogelijke kwaliteit te leveren en waarderen elke vorm van feedback. U moet echter weten dat het product sinds kort is overgenomen door een ander farmaceutisch bedrijf genaamd Aspen. Wij hebben daarom uw opmerking opgenomen en geven deze door aan de verantwoordelijke van het product Thyrax binnen de organisatie.

Deze algemene informatie vervangt niet het advies van uw arts. Voor vragen over uw persoonlijke conditie dient u contact op te nemen met uw behandelend arts.

Wij danken u voor uw aanvraag en vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, neemt u dan gerust contact op met ons via medicalinfo.nl@merck.com
of 0800-9999 000 (gratis)

Met vriendelijke groet,
MERCK, SHARP & DOHME BV
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mayonne
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2014, 13:36

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door Mayonne »

Helaas nog steeds last van de nieuwe verpakking.
Uit de bloeduitslagen blijkt dat mijn tsh 3.0 is en mijn ft4 15.4. Oftwel veel te hoog voor iemand die thyrax slikt.
Wordt dus weer opnieuw puzzelen en elke dag maar afwachten hoe je je voelt.
*zucht*
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door laura »

Laatste nieuws op het SONforum is ook wel klachten overal gemeld, maar verder geen nieuws op het front: http://www.sonforum.nl/forum/hypothyreo ... trips#7491
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door laura »

SON doet verder geen mededelingen in verband met de onderhandelingspositie: http://www.sonforum.nl/forum/hypothyreo ... trips#7506
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door Kiek »

Hallo mensen,

Die nieuwe verpakking vind ik lastig. Maar dat vind ik van alle doordrukverpakkingen.

Aan de andere kant is de nieuwe verpakking zeker een verbetering voor de houdbaarheid!

Thyrax zat dus tot voor kort in kleine, bruine, ronde flesjes, ca. 4 cm hoog, net zo breed, met een schroefdop.
Als je iedere dag met je vingers in dat flesje grut, het uitschudt op je hand, dan vervuil je al snel andere pillen, het vochtklimaat in het flesje wijzigt, er komt licht bij. Dit heeft slechte invloed op de stabiliteit/sterkte van de pilletjes. Die holt als het ware achteruit.
De nieuwe verpakking voorkomt dat en is dus beter.

Ik heb niet de ervaring dat de inhoud is gewijzigd.
Mijn TSH en FT4 blijven op de plaats, evenals die van mijn andere Thyrax-afhankelijke familieleden.

Wel heb ik een ander idee.
Ik gok dat in Nederland 60% Thyrax gebruikt. Misschien wel meer, zeker niet minder.
Een 35% zal Euthyrox gebruiken, en nog geen 5% andere levothyroxine producten.

Bij Lareb zijn vanaf 2011 slechts 211 meldingen! Dat is de hele groep levothyroxine.
Ik kan er niet meer van maken.
211 Meldingen van de 500.000 gebruikers in Nederland vanaf 2011 tot heden!

Misschien reageert er na de oproepen 1 op de 10 mensen met klachten?
211 x 10 = 2110.
Dat is nog steeds slechts 0.4% van alle gebruikers in Nederland die last hebben van de pillen.
Die last hebben van de verpakking.
Of menen last te hebben van de inhoud.
Of misschien toch door de persoonlijke omstandigheden die immer wijzigen?

Ik mis de bruine flesjes best. Die nieuwe verpakking vind ik niet prettig, omdat het mijn artrose-vingers niet onberoerd laat.
Maar de stabiliteit van de pillen is ook belangrijk. Ik heb nog geen verschil gemerkt aan/van de inhoud.

Met vriendelijke groet,
Kiek

http://www.lareb.nl
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door Mellie »

Wat een onduidelijkheid allemaal:
* Niet te veel loslaten ivm onderhandelingspositie
* 23 oktober komt fabrikant met officieel antwoord http://sonforum.nl/forum/hypothyreo%C3% ... -in-strips
* 25 oktober bestuursvergadering SON
Beste mevrouw/meneer,
U heeft op de website van Schildklier Organisatie Nederland een meldformulier medicijnen ingevuld. Hartelijk dank daarvoor!
Er zijn de laatste tijd veel klachten binnengekomen over met name de nieuwe verpakking/doordrukstrips van het medicijn Thyrax.
Het bestuur van SON gaat zich op de bestuursvergadering van 25 oktober a.s. beraden welke acties we op korte termijn moeten ondernemen.
We zullen u op de hoogte houden.
Met vriendelijke groeten,
Trees Wierenga
Secretariaat Stichting SON
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door Kiek »

Lareb is dé centrale organisatie in Nederland om op transparante en kennisinhoudelijk zinnige wijze de gemelde bijwerkingen en klachten over medicijnen van zorgverleners én patiënten, actie te ondernemen door farmacologen en artsen.
Zij zien snel toename van bepaalde klachten, en onderzoeken vervolgens direct het verband.

Meer info:
http://www.lareb.nl/Over-Lareb
Meldingen:
https://www.lareb.nl/meld-bijwerking/Meldformulier

Op mijnmedicijn.nl, behorende bij Lareb, worden de bijwerkingen automatisch doorgegeven aan Lareb.
Op Meldpuntmedicijn.nl worden ook klachten ontvangen, waarbij bij een ernstige bijwerking extra informatie gevraagd kan worden voor Lareb.

En nu heeft SON, voor de helderheid, een eigen meldpunt. Want tegen 'versnippering'......
Omdat er zoveel meldingen zijn (hoeveel?) wordt er 'hard onderhandeld' (tussen?), schrijven ze.
Over transparantie gesproken.
Maar ja een stichting, hè, daar heb je als patiënt dus niets in te brengen.
Laten we weer een belangengroep oprichten!
Tegen versnippering....
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door laura »

Op de belangrijke meldpunten kun je klachten anoniem melden. Vervolgens geven deze meldpunten openheid over aantallen en soorten klachten.

Alleen bij SON kun je je klachten niet anoniem melden: http://www.schildklier.nl/medicatiemeldingsformulier
Onduidelijk is wat SON doet met de persoonsgegevens van de melders.
Plus dat bij navraag SON vertelde dat aantallen en soorten klachten uit privacyoverwegingen niet openbaar worden gemaakt.

Begin steeds meer te zien in een nieuwe belangengroep.

O ja, dit was een mailtje van MSD waaruit blijkt dat zij er niets meer mee te maken hebben:
Met deze e-mail kom ik graag nog even terug op de online twitter discussie over Thyrax. U gaf aan dat het melden van klachten en suggesties over Thyrax aan MSD niet lijkt te helpen. Ik geloof dat het inmiddels bekend is dat Thyrax is overgenomen door een ander bedrijf Aspen. Dit is de reden dat wij – ook al hebben wij langdurig Thyrax geproduceerd, niets (meer) kunnen doen klachten over de nieuwe verpakking. Wij verzamelen wel alle suggesties en delen die met de nieuwe producent van het middel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Merk jij verschil met Thryax in strips?

Bericht door Kiek »

Eergisteren houd ik hierboven een verhaal over de voordelen van drukstrips van Thyrax voor de houdbaarheid/sterkte en tegen vervuiling.
Tot voor enkele maanden geleden werd de Thyrax namelijk in stevige-mini-glazen-flesjes verpakt.
Zojuist lees ik op de twitter van Schildkliertje een bericht waaruit ik opmaak dat levothyroxine natrium TEVA in een potje zit.....
Ik stel een oproep voor om TEVA levothyroxine te weigeren wegens achteruitgang van sterkte en dus onbetrouwbare inhoud volgens de normen van vandaag.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie