Vasculitis zeldzame bijwerking strumazol en PTU

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
john
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2014, 13:23

Re: Vasculitis zeldzame bijwerking strumazol en PTU

Bericht door john »

Heb op het vasculitis forum onderstaande tekst geplaatst:

In vascuzine 2/2014,het blad van de vasculitis stichting staat inmiddels een artikel over het ontstaan van vasculitis door verhoogde anca waarden als gevolg van schildklier remmende medicijnen zoals bijv. strumazol.
Kan bijna voor 100% van uit gaan dat dit verhaal op mij van toepassing is.
Qua te trage schildklier ben ik inmiddels in balans,de waarden zijnen blijven binnen de norm door dagelijks gebruik van teva 75 microgram levothhyroxinenatrium.
Qua vasculitis ben ik ook al weer twee jaar (sinds sept. 2012) in remissie,waarden blijven stabiel.
Slechts twee bloeddrukverlagende pillen per dag ter voorkoming van hoge bloeddruk om de nieren te beschermen.
Al met al kan ik zeggen dat ik blij ben dat het gaat zoals het nu gaat.
Ik hoop dat andere patiënten door mijn verhaal hoop putten voor als het even wat minder gaat.
john
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vasculitis zeldzame bijwerking strumazol en PTU

Bericht door laura »

laura schreef:Inmiddels heeft Lareb bevestigt dat deze bijwerking is opgenomen in hun databank.
John, ik ben toch wel een beetje trots op deze acties!

http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... rking.html
Voor de duidelijkheid plaats ik hier de melding van Lareb:
In de bijsluiter en officiële productinformatie van Strumazol (thiamazol) worden de bijwerkingen van ANCA (antineutrophil cytoplasmic antilichaam) en vasculitis niet gemeld. [1] In de literatuur zijn deze bijwerkingen wel beschreven. In het Farmacotherapeutisch Kompas wordt vermeld dat bij het gebruik van Strumazol zelden vasculitis kan optreden.[3]

Een zoektocht op Pubmed (via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/) met zoektermen "thiamazole vascultis ANCA" leverde verschillende informatieve artikelen over deze ernstige en zeldzame bijwerking.[5] Deze kunt u zelf ook raadplegen.

Een korte abstract hierover volgt:
Antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA)-associated vasculitides are rare, but they can be triggered by chemicals, infections and drugs; among them, antithyroid drugs are common. Autoimmune disorders, such as vasculitis, are unusual, but serious complications of antithyroid therapy. Both propylthiouracil (PTU) and methimazole may induce ANCA-associated vasculitis. PTU-induced vasculitides may have different organ involvement patterns. Herein, we report four cases with ANCA-associated vasculitis with different clinical manifestations.[6]

Ook asbest kan het ontstaan van ANCA induceren.[7]

Lareb heeft nog niet eerder vergelijkbare meldingen ontvangen. Op http://www.lareb.nl kunt u via Bijwerkingen een overzicht vinden van eerder ontvangen meldingen bij gebruik van dit geneesmiddel.[8]

Geraadpleegde literatuur d.d. 26-6-2014
1. Officiële productinformatie (SmPC) via htpp://www.cbg-meb.nl
2. Micromedex® Healthcare Series, (electronic version). Thomson Micromedex, Greenwood Village, Colorado, USA.
3. Farmacotherapeutisch Kompas via http://www.fk.cvz.nl
4. KNMP Kennisbank
5. Pubmed via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
6. Bilge NS, Kasifoglu T, Korkmaz C. PTU-induced ANCA-positive vasculitis: an innocent or a life-threatening adverse effect? Rheumatol Int. 2013 Jan;33(1):117-20.
7. Pelclová D(1), Bartunková J, Fenclová Z, Lebedová J, Hladíková M, Benáková H. Asbestos exposure and antineutrophil cytoplasmic Antibody (ANCA) positivity. Arch Environ Health. 2003 Oct;58(10):662-8.
8. Lareb Bijwerkingendatabank via http://www.lareb.nl

Uw melding heeft bij ons het meldnummer 177072 gekregen en wordt - uiteraard geanonimiseerd - opgenomen in de Lareb databank. Hierin worden alle bijwerkingen van alle geneesmiddelen en vaccins in Nederland verzameld. Iedere melding van een bijwerking wordt door een deskundige beoordeeld. Daarnaast worden meldingen van bijwerkingen regelmatig door een team deskundigen binnen Lareb besproken. Op deze manier krijgt Lareb een goed overzicht van de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins en kan zij actie ondernemen als dat nodig is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vasculitis zeldzame bijwerking strumazol en PTU

Bericht door laura »

Op een rijtje ...

The onset of vasculitis with antithyroid drugs Is both rare and unpredictable, but is more common with PTU

Thionamides-related vasculitis in autoimmune thyroid disorders: review of current literature and case reports

Prevalence of positive anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA) in patients receiving anti-thyroid medication:
Conclusions: In our population, ANCA-positivity in association with long-term anti-thyroid medication
is common (26.7%). One patient who was ANCA-negative prior to anti-thyroid therapy has become
ANCA-positive. ANCA should be tested in patients receiving long-term anti-thyroid medications, and
in patients with adverse reactions. As PTU is more commonly associated with vasculitis and positive
ANCA, carbimazole may be the preferred medication for long-term use. Patients with positive ANCA
should be followed, and considered for definitive anti-thyroid therapy, to allow cessation of medication.
ANCA-positivity may resolve after cessation of anti-thyroid medication.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vasculitis zeldzame bijwerking strumazol en PTU

Bericht door laura »

ANCA–positive small-vessel vasculitis is a rare but severe disorder associated with antithyroid drug therapy

Antineutrophil cytoplasmic antibody-positive small-vessel vasculitis associated with antithyroid drug therapy: How significant Is the clinical problem?
Balavoine AS, Glinoer D, Dubucquoi S, Wémeau JL

Antithyroid drugs (ATDs), including propylthiouracil (PTU) and methimazole (MMI), represent an important treatment option for hyperthyroidism, and especially Graves’ disease. Although ATDs are usually well tolerated, various side effects have been reported since their initial administration in 1946. Most side effects are minor; however, there are two severe side effects from these medications, agranulocytosis and acute liver failure. In addition, cases of blood vessel inflammation (vasculitis) associated with antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA) have been described, more often related to PTU than MMI use. ANCA-associated vasculitis affects the small vessels in different organs, frequently the kidneys, lungs and skin, thus resulting in various clinical manifestations. The aim of this study is to summarize the published data regarding the frequency and factors that contribute to the development of ANCA and ANCA-associated vasculitis in hyperthyroid patients treated with ATDs.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
john
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2014, 13:23

Re: Vasculitis zeldzame bijwerking strumazol en PTU

Bericht door john »

Ben qua vasculitis alweer 5 jaar in remissie.Voel met steeds beter en energieker.
Ben sinds 5 maanden op eigen initiatief gestopt met het dagelijks innemen van 75 levothyroxine.Las in een interview dat sommige mensen die stoppen met roken (ik in jan 2009) het aan hun schildklier kunnen krijgen (ik in juli 2009) en dat bij sommigen na verloop van tijd (ik in april 2017) als ze stoppen met thyrax dat de schildklier weer opstart.Bij mij gaat dat al 5 maanden goed, de tsh waarden waren OK volgens de huisarts (eind augustus 2017),gewoon zo doorgaan!
Hoe gek kan het gaan?Toeval bestaat niet?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vasculitis zeldzame bijwerking strumazol en PTU

Bericht door laura »

hallo John,

Wat fijn, alleen maar goed nieuws!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie