Van Thyrax naar Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door jotineke »

jotineke schreef:Vraagje aan de mensen die overgestapt zijn van Thyrax naar Euthyrox

Ik ben zo langzamerhand helemaal klaar met de Thyrax (dosering van 175 naar 100 microgram verlaagd), toch nog steeds bijwerkingen: rode en droge (bijna kapotte oogleden) moe (!) en voel mij door alle gedoe rondom de Thyrax erg onzeker. Ik zou rond 18 maart weer een prikmoment hebben, maar heb de neiging al eerder over te stappen op Euthyrox. Maar ja, ik wil natuurlijk niet van de regen in de drup komen, vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen.
Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt!
Afgelopen woensdag bloed laten prikken, een week eerder dan gepland. Ik hield het niet langer vol, erg moe 's avonds.
Nu hebben ze alleen maar de TSH bepaald omdat deze binnen de normaalwaarde valt: de waarde is 3,6. Ik vind het voor mijzelf te hoog. Ik heb ooit gelezen dat als je een 'slok'hebt gehad dat een waarde rond de 1 het beste voor je is. Wat is jullie ervaring??

groeten Jotineke
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door laura »

hallo Jotineke,

Alleen de tsh bepalen geldt alleen als er een diagnose gesteld moet worden.
Als iemand levothyroxine slikt, dan geldt tsh en fT4 prikken.

Dan geldt ook dat de tsh rond de 1 of lager mag zijn.
Gekeken dient te worden naar hoe iemand zich voelt, tsh- en fT4-waarde gelden daarbij dan als een soort veiligheidsmarge.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door jotineke »

Hallo Laura,

Bedankt! Ik vind het dus jammer dat alleen de TSH is bepaald. Maar ja, als de ha op het aanvraagformulier aankruist, alleen FT4 bepalen indien TSH afwijkend is, wat doe je dan hé?
Ook heb ik het gevoel dat ik beter af ben met een TSH rond de 1 en zeker niet naar de bovengrens van de normaalwaarde.
Ik heb ha nog gemaild en wacht haar reactie af.

groeten, Jotineke
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Jenny »

jotineke schreef: Bedankt! Ik vind het dus jammer dat alleen de TSH is bepaald. Maar ja, als de ha op het aanvraagformulier aankruist, alleen FT4 bepalen indien TSH afwijkend is, wat doe je dan hé?
Hoogstwaarschijnlijk is het niet je huisarts, maar het laboratorium die zo werkt. Die hebben daar afspraken over gemaakt. Op het formulier staat het al: "TSH, indien afwijkend ook FT4."
Op het formulier van ons ziekenhuis staat ook een bepaling als "therapie controle", die vinkt mijn internist altijd aan met TSH, FT4 en T3.

Maar mijn huisarts zegt dat ik alles onderaan er bij mag schrijven, dus ook de FT4 en T3.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door jotineke »

hallo dames (Laura en Jenny).

Gisteravond nog kort overleg gehad met huisarts. Ik mag nu weer ophogen naar 125 microgram (van 175 naar 150 naar 100 en nu dus 125). Ik heb aangegeven in het vervolg ook graag de T4 te laten bepalen. Volgende keer een wat uitgebreider labonderzoek ook gezien de bijwerkingen.

Fijn weekend!

groeten, Jotineke
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door mathilde »

Ik ben 6 weken geleden ook overgestapt van thyrax naar euthyrox en ben heel blij dat ik het heb gedaan.
Mijn voornaamste klachten waren hartklopping met een dubbele snelheid als ik gewoon heb, nl 120 per minuut, en heel heftig zodat mijn borstkas er gewoon zeer van deed. Dit had ik een paar maal per dag en dat duurde soms wel een paar uur. Ook 's nachts, en daar werd ik wakker van.
Voelde mij hypo, niet vooruit te branden, geen zin ergens is hebben en natuurlijk moe, intens moe.
Ik merkte na een paardagen gebruik van de euthyrox al verschil wat die hartkloppingen betreft.
Mijn moeheid is stukken minder en wat heel belangrijk is, ik voel mij goed.
Ik gebruik dezelfde hoeveelheid, 200 mcg per dag
Mijn waarden zijn TSH 0.06, Ft4 17.1 en T3 2,3
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Inmiddels zit ik een paar maanden op euthyrox. Ik ben wel iets gezakt, van 193,75 mcg thyrax naar 187,5 mcg euthyrox. Ik was toch licht aan het hyperen; denk dat dat toch ook door de blisterverpakking van euthyrox komt (versus de potjes thyrax in de badkamer :roll: ).
Binnenkort weer bloed prikken. Op zich verteer ik de overgang vrij goed; ben nog niet helemaal tevreden over mijn conditie/gevoel van vermoeidheid. Maar ik moet ook gewoon eerder naar bed ... :roll: :lol:
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Ik ben nog wat verder aan het zakken met de Euthyrox, omdat mijn TSH ook steeds verder omlaag ging terwijl de FT4 toch aardig gelijk bleef (en ik toch wat aan het hyperen was).
Vooralsnog lijkt het wel goed te gaan.

Ik had mijn bloedwaardes eens uit laten draaien. In 2014 had ik een tamelijk lage Vit D (30), waar niks mee is gedaan. Uit eigen beweging ben ik B12 en Vit D gaan slikken en heb er ook op laten prikken. Vit D is wel omhoog gegaan nu.
Al met al voel ik me nu wel aardig goed; ik ben nog wel m.n. 's avonds (na een werkdag) flink moe. Maar ik probeer mezelf weer een ijzeren slaapritme op te leggen.
Hopenlijk heb ik met 175 mcg Euthyrox m'n nieuwe evenwicht bereikt.

M'n tabelletje nu:
20150608_SK.JPG
20150608_SK.JPG (68.64 KiB) 1143 keer bekeken
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door laura »

hallo Rick,

Wat apart dat jouw tsh bij de laatste twee keer prikken zo uit de pas loopt.
Heb je iets verandert aan de prik- en slikroutine?
Of ben je naar een ander lab?

Dat dat alleen zou komen door de euthyrox?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Kiek »

Rick, ik heb je waarden in de app gezet.
Je 0.zoveel waarden lopen in een kringetje, waardoor ik geen zinnige curve krijg.
Andere systeemwaarden geven aan dat jouw waarden niet goed passend zijn.
Dat heeft dus niet met de schildklierwaarden te maken, wel met de systeemtheoretische achtergrond.

De app wordt interessant als je echt een hoge TSH hebt. Liefst > 3 mU/l.
Vooral de waarden van startende hypo's zijn mooi, zoals je je kunt voorstellen.

Overigens, ik weet toevallig dat een van de auteurs evenmin iets zinnigs uit de app haalt met z'n TSH's en FT4's.
Ook vanwege van die 0.zoveel waarden.
Maar om nu een week afstand te doen van levothyroxine is ook zo wat.
Bijlagen
Rick.jpg
Rick.jpg (30.68 KiB) 1119 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kiek op 08 jun 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie